همشهری آنلاین: علی گرانمایه‎پور زیرساخت‌های ارتباطی، دسترسی یا میل دسترسی در کاربران و همچنین آموزش علمی روزنامه‌نگاران آنلاین، را از چالش‌های عمده این نوع روزنامه‌نگاری در کشور دانست.

وی در گفتگو با ایسنا گفت، متأسفانه به‌نظر می‌رسد برخی روزنامه‌نگاران داخلی، به دلیل آشنایی ناکافی با محتوای آنلاین، به اجبار از اینترنت استفاده کرده و به این حوزه وارد می‌شوند.

این مدرس ارتباطات در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با تأکید بر این که تازگی خبر و داشتن دیدگاه تعاملی از ویژگی‌های مهم روزنامه‌های آنلاین است، اظهار کرد: هر چند خبرهای منتشره توسط سایت‌ها، وبلاگ‌ها و یا خبرگزاری‌ها، کوتاه است، اما تعاملشان با مخاطب و ارایه‌ی نظرات مختلف، در تکمیل خبر بسیار مؤثر و در عین حال از دلایل متفاوت بودن روزنامه‌های آنلاین است.

وی افزود: داشتن مهارت‌های فردی کار با رایانه، پرداختن به خبر در ابعاد مختلف و داشتن دانش به روز از جمله ویژگی‌های فعالان حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین است.

او با اشاره به این که خبرگزاری‌ها، عمدتا اخبار شاخه‌های مختلف را با رویکردهای متفاوت به خوانندگانشان منعکس می‌کنند، ادامه داد: اگر وبلاگ‌ها و خبرگزاری‌ها را، به عنوان یک قالب درنظر بگیریم، روزنامه‌نگاری آنلاین محتوای این قالب است، به بیان دیگر وبلاگ و خبرگزاری، سخت‌افزار و روزنامه‌نگاری آنلاین، نرم‌افزار و محتوایی از عملکرد تکنیکی و انسانی موجود در آن‌هاست.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این که روزنامه‌نگاری آنلاین، مرز و محدودیت زمانی و مکانی ندارد، تصریح کرد: حرکت در این حوزه به سمت سرعت، دقت و سادگی در خبر است که در این زمینه خبرگزاری‌ها و وبلاگ‌ها را نیز شامل شده و یا به بیان دیگر مکمل آنهاست.

او درباره‌ی مهارت‌های فعالان حوزه روزنامه‌نگاری آنلاین نیز گفت: مهارت‌های فردی کار با ابزار علمی رایانه‌ای و فضای مجازی و هم‌چنین مهارت در نوشتن خبر آنلاین، از جمله مواردی است که روزنامه‌نگاران این حوزه باید با آن‌ها آشنا باشند، چراکه مطمئناً محتوا در خبرنویسی آنلاین، باید با آنچه در روزنامه‌های چاپی نوشته می‌شود، متفاوت باشد.

گرانمایه‌پور با بیان اینکه به عقیده‌ی برخی، استفاده از نرم‌خبر در روزنامه‌نگاری آنلاین، برای تلطیف فضای مجازی بر سخت خبر ارجحیت دارد، افزود: هزینه‌بر بودن دسترسی به اینترنت در کشور باعث شده است این امر، گاهی به مانعی برای استفاده از روزنامه‌نگاری آنلاین، به ویژه برای روزنامه‌نگاران تبدیل شود. به نظر می‌رسد این نوع روزنامه نگاری با دسترسی آسان کاربران به اینترنت، در گام اول، و آموزش در گام دوم، عمومی شده و گسترش پیدا می‌کند.

کد خبر 46037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز