مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

مهسا طالبی- رشت - خبرنگار:  سال گذشته در کارگروه رونق تولید استان ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات رونق تولید گیلان در نظر گرفته شد، اما اقدامات نامناسب برخی بخش‌ها از جمله بانک‌ها موجب شد فقط حدود ۵۷۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از ۵۰ درصد این اعتبار محقق شود.

واحد های تولیدی

از سوی دیگر سود بالای تسهیلات بانکی، رغبتی برای پیگیری تولیدکنندگان و دریافت تسهیلات رونق و سرمایه‌ در گردش باقی نمی‌گذارد. حدود ۳ هزار واحد صنعتی در گیلان وجود دارد که آمارها نشان می‌دهد ۳۰ درصد از این تعداد تعطیل هستند و بقیه واحدها هم با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند و با چالش‌های جدی مواجهند. در شهرستان رشت که مرکز گیلان و قطب اقصادی استان است، ۵۶۶ واحد راکد وجود دارد که ۴۳۹ واحد از این تعداد مربوط به سازمان صمت، ۱۲۵ واحد مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و ۲ واحد هم در بخش فعالیت‌های میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان رشت است.

  • تلاش برای رونق واحدها 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان چند روز پیش تاکید کرد هیچ یک از عوامل اجرایی در کشور از جمله بانک‌ها و امور مالیاتی نباید مانعی بر سر راه تولید باشند، بلکه باید حامی و تسهیلگر روند تولید باشند. آرش فرزام‌صفت با بیان این که بر اساس سیاست‌گذاری دولت، واحدهای تولیدی در حال کار و فعال نباید به هیچ عنوان متوقف شوند، می‌گوید: تمرکز کارگروه رفع موانع تولید بر واحدهایی است که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند و با رفع مشکلات موجود به‌زودی به چرخه تولید برمی‌گردند.

وی یکی از عوامل بروز این مشکلات را ورود بانک‌ها از بنگاه‌داری به تملک واحدهای تولیدی می‌داند و اظهار می‌کند: برای رونق تولید در واحدهای تولیدی استان بانک‌ها باید واحدهای تولیدی را از تملک خود خارج کنند در غیر این‌ صورت جریمه‌های سنگین برایشان در نظر گرفته می‌شود. فرزام‌صفت با تاکید بر حضور مسئولان در شهرستان‌های گیلان برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی ادامه می‌دهد: بخش زیادی از درآمد رشت از بخش صنعت تامین می‌شود که این سهم قابل توجه در اقتصاد شهرستان، اهمیت توجه به این بخش را ویژه‌تر از سایر حوزه‌ها می‌کند. فرزام‌صفت وجود ۵۶۶ واحد تولیدی راکد در رشت را نشان‌دهنده عملکرد ضعیف مسئولان مربوطه می‌داند و می‌گوید: برای رفع مشکلات این واحدها باید با سرمایه‌گذاران کنونی یا با جذب سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی واحدهای راکد را فعال کنیم.

  • نبود برنامه برای استفاده از ظرفیت بانک‌ها 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان می‌گوید: سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تسهیلات رونق تولید گیلان مصوب شده بود که فقط ۵۷۰ میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد. فرهاد دلق‌پوش با تاکید بر عملکرد مناسب بانک‌های عامل برای رونق تولید می‌افزاید: این عملکرد و ناهماهنگی و همکاری نکردن، موجب تعلیق فعالیت صنایع می‌شود. متاسفانه برخی سیاست‌ها موجب اختلال در سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی می‌شود. وی با بیان این‌که واحدهای صنعتی و تولیدی گیلان با مشکلات و موانع زیادی مواجه هستند، اما مشکلات بانکی مهم‌ترین معضل پیش روی تولید در استان است، اظهار می‌کند: از بانک‌های عامل انتظار داریم ضمن سرعت ‌بخشیدن به روند پرداخت تسهیلات از هرگونه فرصت‌سوزی پرهیز کنند. ۱۰ بانک خصوصی در استان فعالند، اما کارگروه رونق تولید گیلان هیچ برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی ندارد.

این مسئول برای دریافت اعتبار راحت‌تر از بانک‌ها ادامه می‌دهد: بانک‌ها می‌توانند قرارداد خرید زمین شرکت شهرک‌های صنعتی را به عنوان وثیقه ملکی بر اساس مصوبه قانونی کارگروه رفع موانع تولید، برای پرداخت تسهیلات رونق تولید بپذیرند، زیرا طبق مصوبه‌های شورای عالی اقتصاد تعطیلی واحدهای صنعتی در کشور از سوی هیچ نهادی نباید انجام شود و ممنوع است.

  • تولیدکنندگان؛ گرفتار سودهای ۱۸ درصدی

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایجاد شغل در سایه تولید انجام خواهد شد، می‌گوید: برای فعال شدن بخش تولید لازم است نظام بانکی و منابع پولی به این سمت هدایت شوند. باید تولید ما داخلی و بر پایه تامین بازار داخلی و حتی صادرات و هدف آن پایدار کردن توسعه، اشتغال و رفع بیکاری و رونق اقتصادی باشد. ولی داداشی با بیان این‌که تسهیلاتی که توسط سیستم بانکی به تولیدکنندگان داده می‌شود با سودهای ۱۸ درصدی محاسبه می‌شود که با هیچ منطقی سازگار نیست، می‌افزاید: تولیدکننده و صنعتگر ایرانی در دام سود افسارگسیخته تسهیلات بانکی گرفتار شده است. این در حالی است که در تمام دنیا تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌پردازند یا سودی ندارد یا بسیار اندک است، اما در کشور ما این اصل مهم توسعه اقتصادی رعایت نمی‌شود.

داداشی با بیان این‌که سیستم بانکی فعلی برای اداره کردن اقتصاد، صنعت و تولید ملی سیستمی کاملا معیوب و نیازمند اصلاح و بازنگری است، ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم کاری مفید و سازنده برای مردم، کشور و صنعتگر انجام دهیم باید در بسیاری از فرایندهایی که مخل تولید و رونق اقتصادی هستند تجدیدنظر کنیم. قوه مقننه و کمیسیون‌های تخصصی آن به نوبه خود سعی می‌کنند با اصلاح یا وضع قوانین مورد نیاز فعالیت کنند. به گفته نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی، رنگین‌ شدن سفره‌های مردم و تحقق اشتغال پایدار وابسته به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و رونق تولید است.

این نماینده بیان می‌کند: با بسیج همگانی در حوزه اقتصاد می‌توانیم در برابر دشمنی که با ایجاد فضای آلوده و تحریم قصد نابودی کشورمان را دارد مقابله کنیم. همسایگی با روسیه و کشورهای حاشیه خزر، برای گیلان یک ظرفیت است و می‌توانیم با استفاده از فرصت‌های منطقه آزاد، مرز زمینی، اتصال ریلی با کشورهای آسیای میانه و نیروی انسانی ارزشمند، همچنین هم‌افزایی، همکاری و همگرایی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

کد خبر 460295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha