همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به دلیل پزشک‌محوری در نظام سلامت کشور، سهم پیراپزشکان از سلامت، سهم عادلانه ای نبوده و نیست. مشکل اصلی نظام بهداشت و درمان ایران، پزشک‌سالاری است.

پرستاري

دکتر سیامک مره‌صدق خاطر نشان کرد: تعداد ورودی‌های رشته‌های پیراپزشکی، نسبت به تعداد  ورودی‌های رشته‌های پزشکی  در دانشگاه‌ها کم است. به طور متوسط،  به ازای هر یک دانشجوی رشته پزشکی،  حداقل ۱۰ دانشجوی رشته پیراپزشکی در ایران، نیاز است  این درحالی‌است که پیراپزشکان،  نقش اساسی در نظام  بهداشت و  درمان کشور دارند.

  نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: این عدم تعادل از قبل انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته و دارد. همواره در نظام  بهداشت و درمان کشور،  پزشک‌سالاری حاکم بوده است. همواره نقش پیراپزشکان در مدیریت،  اقتصاد درمان و در تصمیم‌گیری‌ها کمرنگ بوده است. پرستاران،  ماماها و کلا پیراپزشکان،  در تصمیم گیری‌ها یا نقشی نداشته اند و یا نقش‌شان کمرنگ بوده است.

  مره‌ صدق اضافه کرد: از یکسو، همواره هزینه‌های آموزشی در ایران،  به سمت وسوی پزشکی است و از سوی دیگر، فارغ‌التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی بعد از فارغ التحصیلی،  امکانات کافی برایشان مهیا نیست و همه اینها در طول زمان، سبب شده است تا  تعداد قابل توجهی از دانشجویان پرستاری یا تمایل ندارند  که  وارد بازار کار شوند و یا وقتی هم که وارد  بازار کار می‌شوند، درآمد خوبی ندارند.

  • قانون خدمات پرستاری به درستی اجرا شود

 او گفت: پرستاری، سختی‌های خاص خود را دارد. کار در ساعت‌های طولانی،  شیفت‌های شب و از همه اینها مهمتر، تحمل رنج بیماران همه و همه سختی‌های کار پرستاری است که می‌طلبد با نگاه ویژه‌تری به جامعه پرستاری کشورنگریسته شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این  پرسش همشهری آنلاین، که نمایندگان مجلس  شورای اسلامی، چه اقدامات ویژه  و قابل توجهی،  برای پرستاران کرده اند؟ گفت:  تلاش کردیم  تا قانون خدمات پرستاری در مجلس تصویب شد اما متاسفانه به دلیل عدم بودجه و منابع از طرف سازمان‌های بیمه‌گر،   این قانون هنوز به طور دقیق اجرایی نشده است. بر اساس این قانون، مرخصی باید  برای پرستاران اجباری شود و همچنین، باید  میزان ساعات کار پرستاران با افزایش سابقه کار، کاهش یابد.

مره صدق تاکید کرد: اگر قانون خدمات پرستاری به‌درستی اجرا شود، دیگر نیاز به تصویب قانون و یا قوانین دیگر،  برای بهبود شرایط پرستاران نخواهیم داشت.

 او گفت: باید نظام پزشک‌سالاری تغییر کند. البته  در این دوره در وزارت بهداشت،   قدم‌هایی برداشته شده است که توزیع عادلانه منابع برای کادر درمان صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان کشور در بخش دیگری از سخنانش به  تمایل نداشتن پزشکان و پرستاران به فعالیت درمانی، خارج از تهران، اشاره کرد و گفت: هم پزشکان و هم پرستاران، مایل نیستند  جز در پایتخت، در سایر شهرستان‌ها و مناطق حاشیه‌نشین کار کنند. حاضرند بیکار باشند اما خارج از تهران و سایرشهرستان‌ها و مناطق حاشیه ای و محروم کار نکنند. این در حالی است که برای پزشکان و پرستارانی که اعلام آمادگی کنند،   به شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم بروند، امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

 مره صدق  یادآوری کرد: به پزشکان عمومی که مایل باشند در مناطق حاشیه ای کار کنند،  پنج تا شش  برابر حقوق در نظر گرفته شده است. بومی‌گزینی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای کمبود پزشک و پرستار در مناطق محروم در دوره قبل  تصویب و اجرا شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی بر اجرایی شدن درست قانون خدمات پرستاری در ایران تاکید کرد.

مره صدق به کمبود پرستار در ایران اشاره کرد و در عین حال، درباره خبر جذب پرستاران خارجی در نظام سلامت ایران که البته وزارت بهداشت آن  را تکذیب کرد  گفت: با وضعیت ارزی اصلا امکان جذب پرستار خارجی،  وجود ندارد.

کد خبر 460190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha