زهرا بلندی ـ خبرنگار: بعد از ۴ سال اذان گفتن و مداحی در مساجد و حسینیه‌های شهر صومعه‌سرا، بهمن سال ۱۳۹۲ اتفاق جدیدی در زندگی‌اش افتاد که او را برای ادامه مسیر مصمم کرد.

مداح سیدجوا د موسوی

در مراسم سالگرد شهید «سیدجواد موسوی» در فومن، مورد توجه مداحان قرار گرفت و برای گذراندن دوره‌های تخصصی به خانه مداحان شهر تهران معرفی شد. «محمدجواد قویدل» ساکن ۱۷ ساله محله امامزاده حسن(ع) است که امروز به‌عنوان یکی از دانش‌آموزان و مداحان نمونه منطقه ۱۷ شناخته می‌شود. در روزهایی که فعالیت‌هایش به‌عنوان مداح و مؤذن در حرم امامزاده حسن(ع) و مساجد و حسینیه‌های محله پررنگ‌تر شده، برای آشنایی بیشتر با او ظهر یکی از روزهای محرم در مسجد امام حسین(ع) سراغش آمده‌ایم.

عاشق اذان گفتن است و هنگام اقامه نمازهای یومیه خودش را به یکی از مساجد محل می‌رساند. امروز به مسجد امام حسین(ع) آمده است. با ظاهری آراسته انتهای شبستان مسجد ایستاده و در حال تلاوت اذان است. صوت لاالهالاالله ‌در مسجد پیچیده است. نمازگزاران زیر لب ذکر صلوات می‌گویند و خود را برای نمازجماعت آماده می‌کنند. یکی از پیشکسوتان مسجد که محمدجواد را خوب می‌شناسد، می‌گوید: «چنین جوانانی مایه افتخار و برکت محله هستند و حضور برجسته آنها در امور فرهنگی و قرآنی مساجد باید مورد قدردانی بزرگان قرار بگیرد.»

پیرمردی که کنار او نشسته می‌گوید: «حضور چنین افراد بااستعدادی در مساجد شرایط را برای ترغیب جوانان دیگر فراهم می‌کند. جوانان راه‌های ارتباطی با یکدیگر را بهتر می‌شناسند و می‌توانند دوستانشان را برای حضور در مساجد ترغیب کنند.» بعد از خاتمه نماز وقتی جمعیت یک به یک مسجد را ترک می‌کنند، محمدجواد به سمت ما می‌آید. او در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: «به گفته مادرم در کودکی سربه هوا و بازیگوش بودم و فقط با شنیدن صدای نوحه سید ذاکر آرام می‌گرفتم. فقط ۵ سال داشتم که بسیاری از نوحه‌های اهل‌بیت(ع) را حفظ بودم.» او با اشاره به اینکه خانواده به استعداد او پی برده و برای موفقیتش تلاش زیادی کرده‌اند، می‌گوید: «مادرم پابه پای من نوحه‌ها و شعرهای مذهبی را حفظ و پدرم در مراسم‌ عزاداری و اعیاد و جشن‌های خانوادگی شرایط را برای خواندن من مهیا می‌کرد.»

وی ادامه می‌دهد: «۷ ساله بودم که همراه پدرم در مراسم عزاداری یکی از مساجد محله شرکت کردم. پدر با صاحب مجلس هماهنگ کرد تا قطعه‌ای از نوحه‌هایی را که آموخته بودم، بخوانم و از آن روز مداحی‌ام مورد توجه اهالی قرار گرفت.» قویدل درباره اوج فعالیت‌هایش می‌گوید: «اواسط بهمن سال ۱۳۹۲ نخستین اجرای جدی من در مراسم سالگرد شهید سیدجواد موسوی در فومن بود. شیوه اذان گفتن و مداحی من مورد توجه مداحان بزرگی همچون حسین طاهری و... قرار گرفت و بعد از معرفی به خانه مداحان تهران فعالیت در این حوزه را شروع کردم.»

  • مداحی عشق است

محمدجواد اصالتاً گیلانی است و با لهجه شیرین گیلکی صحبت می‌کند. او از ۱۱ سالگی به دلیل شغل پدر همراه خانواده به تهران کوچ کرده و در محله امامزاده حسن(ع) سکونت دارد. وقتی از آغاز فعالیت‌هایش در تهران سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «خواندن را ابتدا در مدرسه آغاز کردم و با تشویق‌های دبیر پرورشی‌ام در مسابقات منطقه‌ای و استانی رشته اذان و مداحی شرکت کردم و مقام اول را به دست آوردم. بعد از اختتامیه مسابقات به چند برنامه تلویزیونی دعوت شدم و شناخت اهالی از من بیشتر شد.» او درباره فعالیت‌های محلی‌اش می‌گوید: «تاکنون در مساجد چهارده معصوم(ع)، امام حسین(ع)، امامزاده حسن(ع) و حسینیه‌ها و هیئت‌های مختلف محلی فعالیت داشته‌ام.» این مداح جوان با اشاره به اینکه بعد از سکونت در این محله نخستین بار در هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) مداحی کرده است، می‌گوید: «مداحی در یکی از بزرگ‌ترین هیئت‌های محله کار راحتی نبود، اما یکی از اهالی به نام مرحوم حاج علی رضایی من را با آغوش باز پذیرفت و حمایتم کرد.»

او با بیان اینکه هنوز هم بیشتر اوقاتش در اینجا سپری می‌شود، می‌گوید: «نسبت به محله احساس مسئولیت می‌کنم و روزهای محرم و صفر حداقل ۴‌ـ ۵ ساعت در مساجد مختلف محل مداحی می‌کنم.» از دوستانش شنیده‌ایم که او در امامزاده حسن(ع) هم فعالیت‌های خاصی دارد. وقتی از او می‌خواهیم تا بیشتر در این‌باره توضیح بدهد، می‌گوید: «توفیق این را داشتم در مراسم‌ مختلف امامزاده حسن(ع) اذان بگویم و مداحی کنم. اواخر سال گذشته بود که احساس کردم در نوکری اهل‌بیت(ع) کم گذاشته‌ام و تصمیم گرفتم در امامزاده حسن(ع) خادم شوم. از آن روز سعی می‌کنم در اوقات فراغت به آنجا بروم و هرکاری که از دستم بربیاید مشارکت کنم.» از دیگر فعالیت‌های محلی محمدجواد، تدریس در پایگاه بسیج سید جوادی است. او دوشنبه‌ها برای حدود ۳۰ نفر دوره مداحی برگزار می‌کند.» این جوان برای هیچ‌یک از این کارها پولی دریافت نمی‌کند و در این‌باره می‌گوید: «تا عمر دارم در این حوزه فعالیت می‌کنم. در ازای اجرا یا هر فعالیت این چنینی هیچ دستمزدی نمی‌گیرم چون اعتقاد دارم مداحی عشق است، نه شغل.»

  • آرزوی مداحی در محضر رهبر

بارها در بین دوستان و آشنایان از آرزوی قلبی‌اش گفته، اینکه یک روز بتواند در محضر مقام معظم رهبری مداحی کند. با گفتن این آرزو اشک در چشمانش حلقه زده و شروع به خواندن بخشی از نوحه‌هایش می‌کند: «آقاجان ز کودکی به ولای تو عادتم دادند...» محمدجواد، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته تجربی است و در مدرسه نمونه دولتی احمدی روشن تحصیل می‌کند. او مدتی پیش در رشته‌های نقالی، مداحی، آواز و تئاتر مقام کسب کرده و از دانش‌آموزان نمونه منطقه محسوب می‌شود. قویدل در پایان از اهداف مهم زندگی‌اش می‌گوید: «تمام تلاشم را به کار گرفته‌ام تا بتوانم در رشته پزشکی تحصیل کنم و یکی از روزهای هفته را به نقاط محروم کشور بروم و به نیازمندان خدمات پزشکی رایگان بدهم.»

کد خبر 460118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha