شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

حجت‌الاسلام جواد رضایی -امام جماعت مسجد الرحمن محله ایرانشهر:در واپسین روزهای ماه صفر که از آن با عنوان ماه «حزن آل محمد»(ص) یاد می‌شود، قرار داریم.

جواد رضایی

ماهی که متأسفانه در سال‌های اخیر، برخی از اعمال خرافه در آن رخنه کرده و از سوی مردم هم پذیرفته شده است. ماجرا مربوط به «دق‌الباب کردن ۷ مسجد» به مناسبت پایان یافتن صفر و آغاز ربیع‌الاول که هیچ پایه و اساسی ندارد؛ خرافه‌ای است که به آن اشاره نشده است. این خرافه بیش از آنکه باور باشد به‌گونه‌ای به آداب و رسوم تبدیل شده و مردم شب اول ماه «ربیع الاول» و پیش از نماز صبح سراغ مساجد می‌روند و دق الباب و شمع روشن می‌کنند و به راز و نیاز می‌پردازند. با این کار می‌خواهند به حضرت رسول(ص) مژده پایان رسیدن ماه حزن را بدهند و از خداوند طلب رحمت ‌کنند. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در سال‌های گذشته اعمال دیگری چون پخش کردن شیرینی و شکلات، قرار دادن دسته گل کنار در مسجد، خواندن دعای توسل و آب و جارو کردن مقابل مسجد هم به این اعمال اضافه شده است. همه این اعمال نشانه بدعت است و مردم نباید کورکورانه از آن پیروی کنند. ائمه جماعات وظیفه دارند با آگاه‌سازی مردم، از توسعه و ترویج چنین خرافه‌هایی جلوگیری و آنها را به مسیر روشن و اعمالی که در روایات معتبر ذکر شده است، راهنمایی کنند.
سفارش بنده حقیر این است که مردم به جای اینکه نیمه‌شب مزاحمتی برای خادمان مسجد ایجاد کنند و آنها را به زحمت بیندازند، بهتر است نگاهی به کتاب مفاتیح بیندازند. اعمال مربوط به خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول مانند اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه ۲ ماه عزاداری و عبادت، روزه گرفتن، صدقه دادن، کمک به مستمندان و قرائت زیارت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع)، در آن ذکر شده است را انجام دهند و با انجام این اعمال می‌توان از رخنه کردن خرافه‌ها در دین مبین اسلام جلوگیری کرد.

کد خبر 460111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha