همشهری آنلاین: اتاق نشیمن یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه در طراحی و چیدمان دکوراسیون است. در چیدمان این بخش باید تمام دقت و امکانات به کار گرفته شود تا حساس‌ترین نقطه خانه که مرکز اصلی توجهات است، به بهترین نحو ممکن ساخته و پرداخته شود. در این مطلب ۱۰ روش چیدمانی آورده شده است که با آنها اتاق نشیمن دلنشینی داشته باشید.

دکوراسیون

اتاق نشیمن خانه‌های ما چیزهای زیادی را به خود می‌بیند؛ ما در این مکان تلویزیون تماشا می‌کنیم، با دوستان خود گپ می‌زنیم، گاهی اوقات کتاب مورد علاقه خود را روی کاناپه نشیمن می‌خوانیم و حتی مواردی مثل انجام کارهای اداری که به خانه آورده‌ایم یا بازی‌های بچگانه با کودکانمان و یا خوردن ناهار در کنار سایر اعضای خانواده را در این محل به چشم دیده‌ایم. این موارد نشان می‌دهد که اتاق نشیمن توانایی بسیار زیادی در ارائه امکانات و فرصت‌ها به ما دارد و نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

بنابراین می‌توان هوشمندانه رفتار کرد تا هر آنچه از اتاق نشیمن انتظار دارید در اختیار شما قرار گیرد، اما این‌ کارها بدون چالش نخواهد بود. مهم‌ترین نکته درباره چیدمان هر اتاقی این است که کارکرد آن اتاق چیست و حقیقت غم‌انگیزی که باید با آن روبه‌رو شویم این است که هرچه اتاق نشیمن ما کوچک‌تر باشد امکان دستیابی به اهداف و آرزوهای ما کمتر خواهد شد، یعنی باید قید یکسری توقعاتمان را بزنیم.

در ادامه مدل‌های استانداردی آورده شده تا ذهن شما را به حرکت وادارد. برای چرخاندن چرخ‌های ماشین خلاقیت خود از این ۱۰ روش استفاده کافی را ببرید و خانه خود را متحول کنید.  

  • روش اول: چیدمان رسمی و متعادل

این روش ابتدایی‌ترین نوع آن است. این طرح احتمالا همان چیزی است که در بسیاری از خانه‌ها مشاهده می‌شود و اولین چیزی است که به ذهن‌ همه افراد خطور می‌کند. علت آن نیز این است که همواره سعی می‌شود خانه در حالت قرینه یا به تعبیری تعادل قرار بگیرید؛ یک اتاق رسمی که الگوی مربوط به آن را در ادارات نیز می‌توانید پیاده کنید. مبل‌ها روبه‌روی یکدیگر و میز بین آنها قرار می‌گیرد. نقطه توجه یا کانونیِ خانه در طرفین افرادی که روی مبل‌ها می‌نشینند قرار می‌گیرد و دکوراتیوها نیز در نقاط خالی گنجانده می‌شوند.

  • روش دوم: چیدمان تصادفی و متعادل 

این روش درست شبیه به روش اول است، با کمی آرامش بیشتر. در این فضا مبلمان رسمی مقابلتان جایش را با مبل‌های راحتی تک‌نفره عوض کرده، یعنی احساس صمیمیت بیشتری برای اعضای مقابل خود به خرج می‌دهید.

تلویزیون اگر قرار است در اتاق جایی داشته باشد به سمت صندلی یا مبل‌های تک‌نفره است و در حالی که شومینه و تلویزیون در روش اول بر هم عمود بودند، اینجا از یکدیگر جدا می‌شوند. یک میز عسلی زیبا و کوچک بین ۲ مبل تکی، روش دوم را به کمال می‌رساند.

  • روش سوم: افزایش حالت راحتی با مبل‌های چند منظوره

با یک چرخش ۹۰ درجه‌ای در قسمت کاناپه خود در اتاق نشیمن متوجه می‌شوید که کمی فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد. زاویه دید افقی شما بیشتر می‌شود و نقطه کانونی خانه به جای این‌که در طرفین شما باشد، دقیقا روبه‌روی شما قرار می‌گیرد. با قرار دادن مبلمان راحتی و تک‌نفره که کاربری‌های دیگری نیز دارند، فضای اتاق پُرتر دیده می‌شود. وجود پاف یا میزهای کوچک زیردستی از مواردی است که می‌تواند به بهتر شدن وضعیت این اتاق کمک کند. این اتاق نشیمن برای تماشای برنامه مورد علاقه شما در کنار عزیزانتان آماده شده است تا حس خوب کنار هم بودن را تجربه کنید.

برای القای حس راحتی در اتاق باید به سراغ مبل‌ها بروید. مبل‌های «ال» در چنین موقعیت‌هایی یاری‌کننده‌های بسیار مناسبی هستند، چراکه فضای پرت شما را کاهش می‌دهند و به چیدمان نشیمن شما نظم می‌دهند. با صندلی‌های راحتی نرم و بزرگ در کنج اتاق احساس راحتی را می‌توان به وجود آورد. با کمی تمیزکاری و حذف موارد غیر ضروری، سادگی اتاق بسیار دلنشین شده و احساس خفگی از محیط برداشته می‌شود.

  • روش پنجم: یکپارچه‌سازی محیط اتاق نشیمن

در اتاق از مبل‌های یکدست استفاده کنید. خانه‌ای با دکوراسیون دهه پنجاه. در اینجا با کمی تغییرات می‌توان اتاقی یکدست ساخت. مهم‌ترین نکته در رنگ‌های موجود در اتاق است که بیشتر این رنگ‌ها به مبل‌ها تعلق دارد. پس با توجه به ترکیب رنگ مبل‌ها و ست کردن آنها با فضای کلی نشیمن شیک خود را تکمیل کنید.

  • روش ششم: نشیمنی با چاشنی اتاق کار

اگر باید از اتاق نشیمن خانه‌تان برای کاربردهای دیگر هم کمک بگیرید، کارتان برای ساخت اتاق کار ساده‌تر از سایر موارد خواهد بود. برای ایجاد این اتاق دومنظوره، مرز بین نشیمن و اتاق کار را با مبل‌ها و فرش‌ها می‌توان ساخت. کنج اتاق بهترین فضا به منظور اختصاص میز کار خواهد بود. سعی کنید بیشتر از این اتاق نشیمن را به چالش نکشید تا توازن بین ارکان اتاق بر هم نریزد.  

  • روش هفتم: سبک مدرن کلاسیک

وقتی در مورد جزئیات سبک مدرن بیشتر تامل می‌کنیم متوجه خواهیم شد که این سبک برخلاف ظاهر ساختارشکنانه‌ای که دارد، درمجموع نتیجه‌ای کاملا ساده و بدون چالش را به ارمغان می‌آورد. سبک ترکیب شده از چیدمان کلاسیک با متد مدرن باعث می‌شود خانه‌ای دلبازتر و آزادتر داشته باشیم و هرگز از آن سیر نشویم.

مبل‌ها را به روش کلاسیک در بخشی از اتاق بچینید تا اصول نشیمن بودن فضا حفظ شود و در بخش باقی‌مانده مدرن بودن را به اتاق تزریق کنید. همه اینها با یک دست مبل زیبا و خالی کردن محیط از حواشی به دست می‌آید. دیگر نه نیازی به تلویزیون یا گلدان در اتاق است و نه احتیاجی به قرارگیری میز در فضای کلاسیک. همه چیز آن‌قدر شسته و رفته است که به توضیح بیشتری نیاز ندارد.

  • روش هشتم: خانوادگی و دوستانه

برای رسیدن به یک فضای مستقل در دورهمی‌های خانوادگی و فضای مجزا برای پذیرایی به یک مبل نیاز دارید تا بخش خانوادگی خود را ایجاد کنید. می‌توانید مبل‌ها را به صورت ال بچینید. با فرش یا موارد مشابه می‌توانید فضا را به ۲ قسمت با اندازه‌های دلخواه تقسیم کنید. قسمت دیگر از فضا که قرار است محل میزبانی از دوست یا دوستانتان باشد با یک کاناپه راحتی شکل می‌گیرد. برای کاربردی‌تر کردن این محل می‌توانید از مبل‌های تختخواب‌شو یا مبل میزبان نیز استفاده کنید تا در صورتی که مهمانتان به استراحت نیاز داشت، وی را به یک مبل راحت و آرامش بخش برای استراحت دعوت کرده باشید.

  • روش نهم: ایجاد فضای جداگانه برای ناهارخوری

یکی از پرکاربردترین استفاده‌ها از اتاق نشیمن، تعبیه محلی برای میز ناهارخوری است. برای تعبیه این محل، مبل‌ها را از مرکز اتاق به یک سمت بچینید، طوری که پشت مبل‌ها به سمت میز ناهارخوری قرار گیرد. سپس بخش‌های کانونی مانند تلویزیون یا هر وسیله‌ای را که در نظر دارید مقابل نشیمن روبه‌روی مبل‌ها قرار دهید و میز ناهارخوری خود را با ساختاری ساده و معمولی در سمت مقابل نشیمن قرار دهید و به حال خود رها کنید.

  • روش دهم: ایجاد فضای مختلط برای ناهارخوری

این روش درست نقطه مقابل سبک قبلی است. در روش قبلی تاکید داشتیم که محیط ناهارخوری از نشیمن مجزا باشد و دیدی به یکدیگر نداشته باشند، اما در اینجا ما هر دو را در مقابل هم قرار می‌دهیم تا فضایی متفاوت از شیوه‌های مرسوم رقم بزنیم. با قالیچه یا فرش‌ها که مرز بین این ۲ قسمت در خانه مشخص شد کار نهایی در چینش آغاز می‌شود. اگر در خانه پنجره وجود دارد، میز ناهارخوری را نزدیک‌ترین قسمت به پنجره‌ها قرار دهید. مبل‌ها همیشه باید در سمت شومینه یا محل استقرار تلویزیون باشند و دکوراتیوهای خود را در محیط پخش کنید تا با تمرکززدایی از محیط خانه را بزرگ‌تر از آنچه هست نمایش دهید.

حال با دیدن این تصاویر ذهن شما شروع به تجزیه و تحلیل محیط خانه می‌کند تا بهترین طرح را برای نشیمن بیابد.

منبع: apartmenttherapy 

کد خبر 459953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha