همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش از رایزنی با وزیر بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم خبر داد.

اوتيسم

مهر نوشت: محسن حاجی‌میرزایی گفت: اخیرا برآوردی از آمار افراد مبتلا به اوتیسم داشتیم و تعدادی که در مدارس عادی و با نیازهای ویژه تحصیل می‌کنند را شناسایی کردیم. بر همین اساس با وزیر بهداشت رایزنی کردیم تا غربالگری و شناسایی افراد در سنین کودکی از طریق وزارت بهداشت انجام شود و در این مسیر ما و وزارت بهداشت با همکاری یکدیگر کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی خواهیم کرد و متناسب با شناسایی حاصل‌شده‌ فرصت‌های آموزشی را گسترش می‌دهیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نمونه‌های خوبی برای آموزش به این کودکان وجود دارد که با آموزه‌های مفید می توانیم این افراد را به زندگی عادی برگردانیم.
وی اظهار کرد: برای انجام این کار در قانون چند قید داریم که جنسیت، منطقه و دروس موردنیاز لحاظ شود.

ایرنا در این زمینه نوشته است: اوتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود، این اختلال بیشتر در سال‌ های نخستین زندگی فرد بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است. اوتیسم یا درخودماندگی، ‌ نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم سال گذشته در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کرد: بر اساس آمار جهانی از هر ۵۹ تولد، ‌ یک کودک مبتلا به اوتیسم است. پس با موج ورود کودکان مبتلا به اوتیسم روبرو هستیم و سیاستگذاران باید برای آن برنامه‌ریزی کنند. صالح غفاری تاکید کرد: اگر غربالگری اوتیسم در سنین کمتر از ۳ سال انجام شود، افراد مبتلا می‌توانند به راحتی در جامعه حضور پیدا کنند.

مریم پورسید رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز چندی پیش در گفت‌گو با ایرنا اظهار کرد: براساس اجرای برنامه های پایلوت غربالگری اوتیسم در سال های گذشته انتظار داریم یک درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به طیف خفیف تا شدید اوتیسم باشند که این تعداد با آمار جهانی برابری می‌کند.

پورسید گفت: کودکان مبتلا به طیف خفیف اوتیسم در مدارس به عنوان دانش‌آموزان ناسازگار شناخته می‌شوند که به درس گوش نمی‌دهند و البته ما هم الزامی نداریم که به این کودکان برچسب بزنیم. چون اگر این کودکان را به عنوان مبتلایان اوتیسم بشناسیم، سیستم‌های اجتماعی و آموزشی، او را کنار می‌گذارند.

*عکس: همشهری‌ سیدخلیل موسوی

کد خبر 459944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha