همشهری‌آنلاین: مدیر مسئول فصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید» گفت: هدف از انتشار این نشریه انتقال تجربه به روزنامه‌نگاران است.

فصلنامه روزنامه نگاري جديد 833

به گزارش مهر، جهان امروز را عصر رسانه‌ها و ارتباطات نام‌گذاری کرده‌اند، دورانی که حجم زیادی از اطلاعات در آن تولید می شود و شهروندان این جهان به عنوان مخاطبان این رسانه ها هر روز با انبوهی از اخبار و اطلاعات مواجه می شوند.

در چنین فضایی روزنامه‌نگاران هم مسئولیت‌های سنگینی پیدا کرده‌اند و تولید محتوا در بسترهای جدیدتر و انواع سنتی به یکی از موضوعات مهم مبدل شده است. تولید اخبار جعلی در جهان امروز تنها یکی از مشکلاتی است که روزنامه‌نگاران برای مقابله با آنها باید تلاش کنند.

از نگاه رضا غبیشاوی، کارشناس علوم ارتباطات یکی از ضرورت‌های فعالیت روزنامه‌نگاری در جهان امروز توجه به آموزش و انتقال تجربیات میان روزنامه‌نگاران است.

او که خود سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری دارد معقتد است روزنامه نگاری دیگر به معنای فعالیت صرف در رسانه های کاغذی نیست و علاوه بر حوزه های ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی، عرصه های دیگری همچون فعالیت در خبرگزاری ها و روزنامه نگاری فضای مجازی (سایبر ژورنالیسم) را هم در بر می گیرد. همین موضوع باعث شده نیاز آموزشی روزنامه نگاران به یک مسأله مهم تبدیل شود.

تا ۲ هفته بعد «روزنامه‌نگاری جدید» می‌آید

با همین نگرش، غبیشاوی به همراه جمعی دیگر از روزنامه نگاران با سابقه اقدام به راه‌اندازی نشریه ای با عنوان «روزنامه‌نگاری جدید» کرده اند که قرار است به صورت فصلی منتشر شود.

او در همین رابطه به خبرگزاری مهر گفت: مجوز تأسیس این نشریه سال گذشته صادر شد. هم اکنون مراحل صفحه آرایی را می گذراند و تا ۲ هفته آینده منتشر می شود.

غبیشاوی درباره ایده راه اندازی نشریه «روزنامه نگاری جدید» هم این طور توضیح داد: این فصلنامه درباره موضوعات رسانه ای است. به دلیل اینکه در حال حاضر شاهد حضور شکل های مختلفی از رسانه های جدید به ویژه رسانه های جدیدی در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستیم؛ به فکر ایجاد نشریه ای افتادیم که در آن موضوعات مربوط به این نوع از رسانه های جدید مطرح شود. رسانه های جدید نیازمند روزنامه نگاری جدید است.

مدیر مسئول فصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید» ادامه داد: علاوه بر این با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، شاهد گسترش «شهروند خبرنگاری» هستیم و موضوعاتی همچون «اخبار جعلی» هم در فضای رسانه ها اهمیت پیدا کرده است. همه اینها ما را به این نتیجه رساند نشریه ای برای به اشتراک گذاری تجربیات روزنامه نگاران، بیان متن های آموزشی به روز و انتقال جدیدترین یافته ها در حوزه فعالیت های رسانه ای راه اندازی کنیم چرا که جای چنین کاری را در فضای رسانه ای ایران خالی می بینیم. هم اکنون در این مورد حتی در فضای دانشگاهی هم نواقص جدی وجود دارد.

نشریه‌ای برای انتقال تجربیات روزنامه‌نگاران

غبیشاوی با اشاره به این‌که در حوزه مباحث تئوریک روزنامه‌نگاری هم محتوای قابل توجهی که مناسب فعالیت روزنامه نگاران در این فضای جدید باشد وجود ندارد اظهار داشت: در بخشی از این مجله تجربیات روزنامه نگاران به اشتراک گذاشته می شود اما این انتقال تجربه فقط مختص روزنامه نگاران ایران نیست و بخشی از آنها حاصل ترجمه مقالات و یادداشت هایی است که روزنامه نگاران در سراسر جهان آنها را مطرح کرده اند. همچنین قصد داریم از متن های آموزشی که مراکز رسانه ای و آموزش روزنامه نگاری عرضه کرده اند، استفاده کنیم.

این روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل تأکید کرد: بسیاری از رسانه های بزرگ جهانی همچون بی بی سی، الجزیره و رویترز سرویس های آموزشی ویژه روزنامه نگاران دارند که متن های آموزشی مناسبی در آنها وجود دارد و بناداریم از این متن ها در فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» استفاده کنیم. همچنین یکی دیگر از اقدامات مان در این نشریه استفاده از محتواها و آیین نامه هایی است که رسانه های بزرگ و حرفه ای استفاده می کنند که در فضاهای رسانه ای چنین متن هایی زیاد مورد استناد قرار می گیرد. در این بخش هدف مان این است که آیین نامه ها را بررسی کنیم و جهت ارائه چارچوب های اخلاقی و حرفه ای ویژه روزنامه نگاران منتشر کنیم.

هدف آشناترکردن روزنامه‌نگاران برای تصمیم بهتر

مدیر مسئول فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» به این سوأل که آیا فضای روزنامه نگاری در کشورهای دیگر (به ویژه کشورهای اروپایی و غربی) با شرایط ایران متفاوت است و برای انطباق این آموزه ها با شرایط بومی روزنامه نگاری در ایران، چاره‌ای اندیشیده‌اید، این طور پاسخ داد: محدودیت هایی که روزنامه نگاران برای فعالیت خود احساس می‌کنند شامل سه دسته چارچوب اصول حرفه ای، قانونی و اخلاقی است. نوع اول محدودیت ها ناشی از اصولی است که برای فعالیت حرفه‌ای وجود دارد. نوع دوم آن در هر کشوری و بسته به نوع قانونی که اجرا می شود تفاوت دارد و محدودیت های اخلاقی هم جنبه نسبی دارد و ممکن است در یک کشور درباره یک موضوع دیدگاه های مختلفی وجود داشته باشد. با این حال برخی موارد مثل حمایت از محیط زیست، توجه به میراث فرهنگی و روزنامه نگاری برای تحقق صلح ماهیت جهان شمول دارد. با این شرایط بر این باور هستیم که اگر روزنامه نگاران با معیارهای مختلف آشنا شوند در تصمیم‌گیری و تهیه مطالب بهتر می توانند عمل کنند.

نسخه کاغذی روزنامه‌نگاری جدید در کتابفروشی‌ها

غبیشاوی که علاوه بر مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «روزنامه نگاری جدید»، معاون سردبیر سایت خبری عصر ایران هم هست با اشاره به این‌که شیوه انتشار نشریه به صورت فصلی باعث می‌شود وقت و انرژی کافی برای تهیه و آماده سازی مقالات وجود داشته باشد، درباره توزیع آن گفت: برای فروش و توزیع این نشریه به دنبال شیوه هایی غیر سنتی هم هستیم به همین دلیل نسخه PDF را برای فروش اینترنتی مدنظر داریم، اما از آنجایی که معتقد هستیم هر رسانه ای به شدت تحت تأثیر قالب آن قرار دارد [یادآوری جمله‌ای از مارشال مک لوهان مبنی بر رسانه، پیام است] قصد داریم این نشریه حتما به شکل کاغذی هم چاپ شود. در این بخش به دلیل این‌که متوجه شدیم مخاطب مجلات جدی برای تهیه نشریه مدنظرشان از کیوسک‌های عرضه مطبوعات به فروشگاه های کتاب نقل مکان کرده‌اند تصمیم داریم توزیع این فصلنامه را در چنین مکان‌هایی دنبال کنیم. همچنین فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هم برای توزیع نشریه در سراسر ایران در نظر گرفته شده است.

یادآور می شود فصلنامه «روزنامه‌نگاری جدید» به مدیر مسئولی و سردبیری رضا غبیشاوی قرار است منتشر شود و احسان محمدی، مصطفی داننده، مهرداد خدیر و جعفر محمدی  از جمله اعضای تحریریه آن هستند.

کد خبر 459719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha