چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

حال و هوای شیفتگان اباعبدالله حسین(ع) در این روزهایی که آرام‌آرام به اربعین نزدیک می‌شویم حکایتی است که نه سن و سال می‌شناسد و نه قومیت و ملیت. به گزارش همشهری، بر اساس آمار، پارسال ۲۰ میلیون مسلمان و حتی غیرمسلمان از کشورهای مختلف جهان در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند و پیش‌بینی می‌شود این آمار امسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

در مسیر عاشقی

 تعداد پرشماری از انسان‌های آزاده در مسیر کاروان‌های اربعین به زائران خدمت می‌کنند تا این طی طریق عاشقی بهتر انجام شود. مسلمانان جهان آن‌طور که از دیرباز مرسوم بوده، در قالب هیات‌های عزاداری به صورت کاروان یا انفرادی ۸۳ کیلومتر راه نجف تا کربلا را پیاده‌روی می‌کنند. اکنون سوگواری‌های اربعین حسینی به بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان تبدیل شده، به گونه‌ای که تمام انسان‌های آزاده جهان فارغ از دین، مذهب، رنگ و نژادی در این مراسم شرکت می‌کنند. ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) این روزها در هر کوی و برزنی تلاش می‌کنند چون قطره‌ای به این اقیانوس خروشان بپیوندند و خدمتی هرچند کوچک انجام دهند.

  • افزایش ۵/۲ برابری زائران  اربعین فارس

مدیر کل حج و زیارت فارس از ثبت‌نام حدود ۲۰۲ هزار زائر اربعین حسینی این استان در سامانه سماح و افزایش ۵/۲ برابری این افراد، نسبت به سال گذشته خبر داد. «علیرضا زینلی» گفت: در تقسیم‌بندی‌های ستاد اربعین، مسؤلیت ثبت‌نام از زائرین اربعین حسینی به عهده سازمان حج و زیارت است.  وی افزود: سال گذشته تعداد کل ثبت‌نام زائرین اربعین حسینی در ۲ استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد به ۸۰ هزار نفر رسید. مدیر کل حج و زیارت فارس خاطرنشان کرد: سامانه ثبت‌نام از زائران اربعین حسینی همچنان فعال است و ثبت‌نام ادامه دارد.

زینلی با بیان این‌که زائرین می‌توانند تا یک یا دو روز قبل از مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کنند عنوان کرد: به جز سامانه سماح، زائرین می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی فارس برای ثبت‌نام در مراسم اربعین حسینی اقدام کنند. او همچنین توصیه کرد: زائران مراقب سوءاستفاده افراد سودجو باشند و به ثبت‌نام‌های خارج از چارچوب ضوابط سازمان حج و زیارت اعتنا نکنند.  مدیر کل حج و زیارت فارس از تداوم اعزام کاروان‌ها پس از مراسم اربعین هم خبر داد و گفت: دوم آبان‌ماه کاروان‌های حج و زیارت آغاز به کار می‌کنند و همانند قبل خدمات خود را به زائرین ارائه می‌کنند. زینلی با تاکید بر این‌که در ایام اربعین سازمان حج و زیارت هیچ گونه کاروانی ندارد اظهار کرد: مراسم اربعین خودجوش و مردمی و تنها به صورت پیاده‌روی است.

  • اعزام ۳۰ مبلغ به موکب‌های بوشهر

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز از اعزام ۳۰ مبلغ به موکب‌های استان در کشور عراق خبر داد و گفت: ایستگاه تلاوت قرآن کریم، ایستگاه تصحیح قرائت نماز و ایستگاه استراحت قرآنی فعال است. حجت‌الاسلام «عبدالرضا سروستانی» افزود: جاماندگان اربعین حسینی در استان بوشهر همنوا با زائرین سید شهدا ندای لبیک یا حسین(ع) سر می‌دهند.

وی با بیان این‌که مراسم پیاده‌روی عظیم جاماندگان اربعین حسینی از خیابان‌ها و میدان‌های شهرها و روستاهای به سمت گلزار شهدا و امام‌زادگان در سراسر استان بوشهر برگزار می‌شود گفت: این مراسم عصر روز اربعین از بسیج مرکزی تا گلزار مطهر شهدای در شهر بوشهر برگزار خواهد شد. وی با بیان این‌که برنامه‌های قرآنی متنوعی برای ایام اربعین در موکب‌ها طراحی‌شده است اضافه کرد: در ایام اربعین حسینی، با همکاری کارگروه قرآن کمیته فرهنگی- آموزشی ستاد اربعین استان و با محوریت اتحادیه قرآنی استان و با کمک‌های معنوی و مادی دستگاه‌های مختلف ۵ موکب قرآنی استان در کشور عراق فعالیت می‌کنند.

  • فعالیت پایگاه‌های قرآنی برای زائران

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ادامه داد: موکب علی بن موسی‌الرضا(ع) واقع در عمود ۷۰۷ با همکاری متولیان و فعالان موکب به‌ویژه بسیج شهرداری تهران و اتحادیه مؤسسات قرآنی استان، یکی از پایگاه‌های قرآنی است. وی افزود: این موکب در برگزاری ایستگاه تلاوت قرآن کریم و ایستگاه تصحیح قرائت نماز و ایستگاه استراحت قرآنی فعالیت می‌کند و زائران ضمن استقرار و استراحت در این موکب دقایقی به تلاوت یک صفحه از قرآن کریم مشغول می‌شوند.

  • فعالیت موکب‌های بوشهر تا ۵ روز بعد از اربعین

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی استان بوشهر گفت: فعالیت موکب‌های استان تا ۵ روز بعد از اربعین ادامه دارد. «عبدالرضا مطاف» در نشست ستاد اربعین حسینی استان بوشهر اظهار کرد: در ساماندهی موکب‌های استان بوشهر برای مراسم اربعین تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است. وی از فعالیت و خدمات‌دهی ۲۴ موکب در نقاط مختلف استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: ۵ موکب در مرز شلمچه، ۳ موکب در نجف، ۲۳ موکب در کربلا و ۱۲ موکب در مسیر نجف به کربلا مستقر شده است. رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی استان بوشهر از توزیع روزانه ۵ وعده غذا و میان‌وعده در این موکب‌ها خبر داد و بیان کرد: در این موکب‌ها زمینه اسکان زائران نیز فراهم شده است.

وی از توزیع روزانه بیش از ۹۸ هزار پرس غذا در موکب‌های استان بوشهر خبر داد و افزود: این موکب‌ها از هفته گذشته فعال شده‌اند و تا ۵ روز بعد از اربعین نیز به مردم خدمات‌دهی می‌کنند. مطاف ادامه داد: نانوایی‌های صحرایی در خاک عراق مستقر شده است و روزانه بیش از ۱۱۰ هزار قرص نان به مردم ارائه می‌کنند.

  • افزایش ۱۳۰ درصدی ثبت‌نام زائران استان بوشهر

استاندار بوشهر هم گفت: امسال تعداد ثبت‌نام‌های مردم استان بوشهر برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی نسبت به سال قبل ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. «عبدالکریم گراوند» در نشست ستاد اربعین حسینی استان بوشهر اظهار کرد: هر سال شاهد افزایش استقبال مردم از مراسم پیاده‌روی اربعین هستیم و مردم استان بوشهر نیز در این زمینه پیشتاز هستند. استاندار بوشهر از افزایش ۱۳۰ درصدی ثبت‌نام زائران اربعین حسینی استان بوشهر در سال جاری خبر داد و بیان کرد: بیش از ۸۳ هزار نفر از مردم استان بوشهر برای حضور در مراسم اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم به زائران قبل از اعزام به کربلا اضافه کرد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب از بروز تصادفات جلوگیری کرد و رانندگان نیز نکات مهم را در این زمینه رعایت کنند. گراوند با تاکید بر این‌که در ایام اربعین باید پلیس راه در محورهای موصلاتی استان بوشهر تردد مناسبی داشته باشد افزود: فعالیت موکب‌های داخلی استان بوشهر برای اسکان زائران تا پایان ایام اربعین ادامه داشته باشد. وی با تاکید بر حل مشکلات حمل ‌و نقل زائران برای برگشت و افزایش ایمنی جاده‌ها تصریح کرد: در مرز شلمچه اقدامات لازم برای ایجاد امکانات رفاهی و اسکان زائران صورت گرفته است تا زائران مشکلی نداشته باشند.

  • افزایش ۱۴۰ درصدی زائران اربعین کهگیلویه و بویراحمد

در کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر نقاط کشور این روزها تعداد زیادی از مردم در حال گام نهادن به سوی دیار مولایشان و سفر به کربلای معلا هستند. با وجود نزدیکی این استان به خوزستان و امکان شرکت آسان در این آیین باشکوه، تعداد زیادی از مردم خدمت به زائران حسینی را به تشرف فیزیکی ترجیح داده‌اند و در واقع با پای دل زائر مولایشانشده‌اند.

این روزها مردم کهگیلویه و بویراحمد با اهدای مواد غذایی به موکب‌ها، با پخت غذا در این مکان‌ها، جارو زدن محل اسکان زوار و پخت نان محلی خود را شریک زیارت اربعین می‌کنند.  استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بر اساس آماری که روز هفدهم مهر منتشر شده بیش از ۲۳ هزار زائر اربعین حسینی در استان ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش یافته است. «حسین کلانتری» افزود: برای خدمات‌دهی بهتر و مطلوب‌تر به کاروان‌های زائران استانی وزائرانی که از این استان عبور می‌کنند کمیته‌های سیزده‌گانه ستاد اربعین تشکیل شده و در حال خدمت‌رسانی است.

وی بیان کرد: از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان خواسته شده همکاری لازم را با مجموعه دست‌اندرکاران کاروان‌های زائران حسینی در استان داشته باشند و امکانات و ابزار موجود خود را برای ارائه خدمات‌دهی بیشتر به زوار به کار گیرند. استاندار عنوان کرد: ۴۶ موکب در کهگیلویه و بویراحمد به زائرانحسینی ارائه خدمات می‌دهند که ۱۱ موکب آن در کشور عراق و ۳۵ موکب دیگر در مسیر استان تا شلمچه مستقر شده است. استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: امسال تعداد موکب‌ها ۱۷ مورد نسبت به اربعین حسینی سال گذشته افزایش یافته است. دبیر ستاد اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، برق، گاز و سرویس بهداشتی در موکب استان در مرز شلمچه فراهم شده است.

«سید حسین کاظمی» اظهار کرد: ۴ شهر این استان شامل یاسوج، باشت، دوگنبدان و لیکک در مسیر تردد شرکت‌کنندگان در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی امسال قرار دارند.  رئیس ستاد عتبات عالیات کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر از قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کردند. سرهنگ «سید فرج‌الله نظرپور» اظهار کرد: میزان کمک‌ها و نذورات مردم این استان به آیین پیاده‌روی اربعین حسینی سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد ریال بوده است. وی عنوان کرد: تعهد پیش‌بینی‌شده امسال کهگیلویه و بویراحمد برای اسکان شرکت‌کنندگان در آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در موکب‌های ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر و برای تغذیه نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در روز است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کهگیلویه و بویراحمد گفت: موکب‌های این استان در همایش پیاده‌روی اربعین حسینی امسال تا سوم آبان‌ماه در داخل استان و کشور دایرند و فعالیت خواهند کرد. سرهنگ نظرپور عنوان کرد: سهمیه کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی امسال روزانه ۳۵ هزار نفر در داخل استان، کشور و عراق است.

  • پیش‌بینی حضور ۲ هزار دانشجوی کهگیلویه ‌و بویراحمد در اربعین

دبیر ستاد اربعین دانشجویی دانشگاه‌های کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد گفت: بیش از ۲هزار دانشجوی این استان از دانشگاه‌های مختلف در راهپیمایی اربعین امسال شرکت می‌کنند. «شهرام مهدوی ‌مطلق» افزود: تاکنون بیش از هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف این استان به سفر اربعین اعزام شده‌اند. وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بیش از ۲ هزار نفر برسد اظهارکرد: دانشجویان اعزامی به سفر اربعین از طریق سامانه‌های مشمولان، دانشگاهی و کاروانی ثبت‌نام کرده‌اند. دبیر ستاد اربعین دانشجویی دانشگاه‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد خاطرنشان کرد: بدون شک تعداد قابل‌ توجهی هم که نیازی به تعهد نداشتند به ‌صورت فردی و خارج از سامانه‌های ثبت دانشجویی حضور دارند که آمار دقیقی نداریم، اما حداقل به همین اندازه و حتی بیشتر نیز حضور دارند. مهدوی‌ مطلق با بیان این‌که میزان تسهیلات دانشگاه‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد برای حضور دانشجویان در ستاد اربعین بیش از متوسط کشوری است تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مشارکت دانشجویان برای حضور در راهپیمایی اربعین بیش از سال‌های گذشته است.

کد خبر 459124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha