چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

پیاده‌روی اربعین از جمله همایش‌های باشکوه مذهبی است که سابقه آن به سال دوم پس از حادثه کربلا و پیاده‌روی اهل‌بیت(ع) و عاشقان ایشان از نجف به کربلا برمی‌گردد.

اربعین

مراسمی که دلدادگان حسینی را از جای‌جای دنیا با پای پیاده به سوی کربلا می‌کشاند و باعث وحدت و همگرایی می‌شود. حضور میلیونی زائران حسینی از مناطق جغرافیایی متفاوت از جمله استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در این همایش بزرگ رنگ و بوی دیگری دارد.

  • زائران کرمانی در مسیر کربلا

با توجه به آغاز همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین نخستین قطار زائران استان کرمان به کربلا از مسیر جنوب شرق کشور و حدفاصل زاهدان به خرمشهر از ۲ هفته پیش حرکت خود را آغاز کردند. به گزارش همشهری، «مجید ارجونی» با اشاره به این‌که قیمت بلیت این قطار از استان کرمان تا خرمشهر به صورت شناور و حدود ۱۵۸ هزار تومان است، افزود: زائران استان کرمان در ایستگاه‌های کرمان و زرند سوار قطار شدند. وی با بیان این‌که این قطار پس از ۳۰ ساعت به خرمشهر می‌رسد، تصریح کرد: برای ارائه خدمت‌رسانی به زائران، مسافران این قطار مسیر خرمشهر به شلمچه را به وسیله قطار اتوبوسی و به‌صورت رایگان سفر می‌کنند.

وی گفت: تعدادی از مسافران و زائران این قطار نیز پاکستانی هستند. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمان، تاکنون ۸۱ هزار و ۶۰۰ کرمانی برای شرکت در همایش معنوی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران اربعین استان کرمان امسال تا مرز ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد. «محمود عرب‌نژاد» افزود: ثبت‌نام سفر معنوی اربعین در ۷۲ شهر استان کرمان انجام شده است. رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمان با اشاره به این مطلب که شهرستان‌های کرمان، رفسنجان و سیرجان به ترتیب بیشترین ثبت‌نام برای پیاده‌روی اربعین را داشته‌اند، تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱۴ دفتر مجوزدار دائم و ۱۰ دفتر موقت در استان ثبت‌نام زائران اربعین را انجام می‌دهند.

  • ۲۴ هزار هرمزگانی در مسیر اربعین

این روزها از گوشه و کنار هرمزگان شاهد حرکت موج خروشان مردم عاشق و دوستدار اهل‌بیت‌(ع) برای شرکت در پیاده‌روی عظیم اربعین هستیم. جانشین مدیرکل حج و زیارت هرمزگان نیز گفت: از ابتدای ثبت‌نام در سامانه سماح (اول شهریور) تا اول مهرماه، بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم استان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی نام‌نویسی کردند. «سجاد قادری» گفت: مهلت نام‌نویسی پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح به نشانی اینترنتی samah. haj. ir تا ۲۷ مهرماه است. وی با اشاره به این‌که سال گذشته ۲۵ هزار نفر از هرمزگان در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، پیش‌بینی کرد: امسال این آمار به ۳۵ هزار نفر برسد.

قادری خاطرنشان کرد: افراد متقاضی برای نام‌نویسی در پیاده‌روی اربعین می‌توانند با در دست داشتن اصل گذرنامه و رونوشت صفحه نخست شناسنامه خود به دفاتر زیارتی هرمزگان مراجعه کنند. جانشین مدیرکل حج و زیارت هرمزگان افزود: هزینه نام‌نویسی و بیمه برای شرکت در پیاده‌روی اربعین ۲۲۰ هزار ریال است که هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح از زائران دریافت می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به این‌که امسال نیازی به روادید برای زائران پیاده‌روی اربعین نیست، گفت: شرکت‌کنندگان در این مراسم باید بیمه‌نامه را در طول سفر همراه خود داشته باشند.

  • توصیه‌های پزشکی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان گفت: به بیماران قلبی و کسانی که سابقه ناراحتی قلبی داشته‌اند، توصیه می‌کنیم از پیاده‌روی اجتناب کنند. دکتر «حسین فرشیدی» گفت: این افراد در صورت شرکت در پیاده‌روی اربعین باید تمام داروهای خود را به همراه داشته باشند و در صورت درد قفسه سینه، در اسرع وقت به نیروهای اورژانس اطلاع دهند.

این متخصص قلب و عروق با تاکید بر ضرورت توجه ویژه بیماران قلبی به توصیه‌های پزشکان افزود: داشتن داروهایی همچون داروهای زیرزبانی برای بیماران قلبی بسیار حائز اهمیت است و نباید نسبت به این موضوع سهل‌انگاری شود. فرشیدی گفت: توصیه می‌شود بیمارانی که به بیماری‌های مزمنی همچون دیابت و فشار خون مبتلا هستند، قبل از عزیمت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین، به پزشک خود مراجعه کنند و با اجازه پزشک خود در این سفر حضور یابند.

  • پذیرایی از زائران  در موکب بندرعباس 

مسئول موکب از پذیرایی بیش از ۵ هزار زائر در روز توسط این موکب خبر داد. به گزارش فارس «حجت شعبانی» در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: موکب سیدالشهدا(ع) واقع در صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها حرم حضرت علی(ع) به بیش از ۵ هزار نفر در شبانه‌روز خدمات ارائه می‌کند. وی افزود: ما در این موکب در میان‌وعده با چای و خرما از زوار پذیرایی می‌کنیم. مسئول موکب سیدالشهدا(ع) درباره برنامه‌های فرهنگی موکب بیان کرد: هر روز مراسم عزاداری سنتی با حضور خدام موکب‌های مستقر در این صحن برگزار می‌شود. شعبانی ادامه داد: برگزاری نماز جماعت، قرائت زیارت امین‌الله و... از دیگر برنامه‌های فرهنگی این موکب است. این موکب در صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها و در ورودی مقام زین‌العابدین(ع) قرار دارد. وی با اشاره به این‌که امسال سومین سال فعالیت این موکب است، گفت: تمام هزینه‌های موکب از سوی مردم تأمین می‌شود.

  • ورود ۸۸ هزار زائر پاکستانی به سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۸ هزار زائر پاکستانی از ابتدای شهریور تاکنون از طریق پایانه مرزی «میرجاوه» وارد کشور شدند. «ایوب کرد» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: طبق آخرین آمارها بیش از ۸۸ هزار زائر پاکستانی مرقد مطهر اباعبدالله‌الحسین(ع) از ابتدای شهریور تاکنون از طریق مرز میرجاوه وارد استان شدند که این تعداد رشد ۷۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. وی با اشاره به این‌که شرایط برای پذیرایی و اسکان زائران فراهم شده است، افزود: تعدادی از زوار بعد از ورود به سیستان و بلوچستان در موکب‌های مردمی در زاهدان اسکان داده شدند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به این‌که هر سال، خیل عظیمی از زوار پاکستانی و عاشقان اباعبدالله‌الحسین‌(ع) از طریق پایانه مرزی میرجاوه برای شرکت در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی وارد کشور می‌شوند، اقدامات مناسبی برای تسهیل در عبور و مرور و رفاه و آسایش این زوار در این پایانه انجام شده است. وی با اشاره به این‌که در بخش جابه‌جایی و حمل‌ونقل مسافر مشکلی وجود ندارد، افزود: در ایام محرم و صفر سال گذشته بیش از ۶۴ هزار نفر زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد کشور شدند که این تعداد توسط ۷۲۲ دستگاه اتوبوس پاکستانی و ۷۳۵ دستگاه ناوگان ایرانی جابه‌جا شدند.

کرد به پیش‌بینی ۵ نقطه برای ارائه سوخت به ناوگان پاکستانی اشاره کرد و افزود: علاوه بر افزایش امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام، تعداد ۲۱ دستگاه پاسپورت‌خوان و ۱۲ گیت ورودی برای تسهیل در ورود زائران در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: ساماندهی ارائه خدمات در پایانه مرزی میرجاوه در قالب قرارداد خدماتی، بازسازی مسیرهای ورودی و خروجی، ارتقای سیستم خنک‌کننده و رنگ‌آمیزی سالن مسافربری، نصب و راه‌اندازی ۲ دستگاه سیستم کنترل تردد مختص اتوبوس‌های پاکستانی از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در زمینه ساماندهی زیرساخت‌های مرز میرجاوه برای خدمات‌رسانی بهتر به این زائران عزیز بوده است.

  • خدمات رایگان بهداشتی و درمانی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ارائه بیش از ۹۰ هزار خدمت رایگان بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین از زمان راه‌اندازی موکب‌های سلامت در سیستان و بلوچستان خبر داد. «سیدمحمد هاشمی‌شهری» در این‌باره گفت: عملیات اربعین امسال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ۸ مهر شروع شده و طی این مدت بیش از ۹۰ هزار خدمت رایگان بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین ارائه شده است. وی افزود: زائران در بدو ورود از نظر سندرم‌های عفونی واگیر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و ۶۲ هزار و ۶۲۳ نفر از آن‌ها که شرایط لازم را داشتند واکسن فلج اطفال را دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در این مدت ۱۰ هزار و ۵۰۵ زائر پاکستانی اربعین توسط پزشکان مستقر در موکب‌های سلامت «میرجاوه» و زاهدان ویزیت رایگان شدند. وی با اشاره به این که ۲۱ هزار و ۶۸۷ نفر نیز طی این مدت داروی مورد نیاز خود را از موکب‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دریافت کردند، تصریح کرد: ۴۳ نفر از زائران عزیز پاکستانی نیز برای تکمیل درمان به بیمارستان‌های میرجاوه و زاهدان منتقل شدند. هاشمی تصریح کرد: طی این مدت علاوه بر نظارت‌ها و ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی به خادمان و زوار ۱۱ هزار و ۴۷۴ متر مربع از اماکن اسکان زائران سم‌پاشی شده و ۴۳ مورد نیز نمونه‌گیری از مواد غذایی انجام شده است.

کد خبر 459093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha