مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹
۰ نفر

سجاد سیف -  نهاوند ـ خبرنگار: امسال زودتر از سال‌های گذشته شور و حال پیاده‌روی عاشقان اباعبدالله‌ الحسین(ع) آغاز شده است و زائران خود را برای مشرف شدن به کربلای معلی به مرزهای چذابه، شلمچه، مهران و خسروی رسانده‌اند.

میزبانی نهاوند از زائران اربعین

شهرستان نهاوند به دلیل قرار گرفتن در مسیر عتبات هر سال میزبان جمع کثیری از زائران داخلی و خارجی به سمت مرزهای غربی کشور است.  

  • خدمات‌رسانی ۹ موکب 

فرماندار نهاوند در این باره به همشهری می‌گوید: مردم شهرستان نهاوند امسال نیز همچون گذشته توفیق خدمت‌گذاری به زائران اربعین را دارند. موقعیت جغرافیایی شهرستان نهاوند باعث شده است بخش عمده زائرانی که از سراسر کشور برای زیارت امام حسین(ع) به پایانه‌های مرزی مهران و خسروی حرکت می‌کنند از کریدور نهاوند عبور کنند.  مراد ناصری بیان می‌کند: در این زمینه مردم مهمان‌نواز و زائردوست شهرستان نهاوند اقدام به برپایی ۵ موکب در نقاط مختلف شهرستان و در مسیر تردد زائران کرده‌اند که با بهره‌گیری از این توان شهرستان نهاوند توزیع ۵۵ هزار پرس غذا را در هر شبانه‌روز تدارک دیده است.  وی با اشاره به فعالیت ۳ موکب مردم شهرستان در شهر کربلای معلی و یک موکب در مرز مهران می‌افزاید: با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده این موکب‌ها تا یک هفته پس از روز اربعین امام حسین(ع) در مسیر بازگشت زائران به خدمات‌رسانی خود ادامه خواهند داد.  فرماندار نهاوند ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور استقبال و بدرقه درخور شأن زائران اباعبدالله ‌الحسین(ع) صورت پذیرفته است و پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار زائر غیرایرانی نیز برای پیاده‌روی اربعین از سمت مرزهای شرقی کشور وارد شهرستان شوند.  

  • جابه‌جایی زائران

مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نهاوند از اختصاص ۸۵ درصد ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل شهرستان به زوار اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش مشکلات زائران اعزامی از شهرستان اندیشیده شده‌ است.  وحید صفدری خاطرنشان می‌کند: بیش از ۲۵ دستگاه اتوبوس و ۲۶ دستگاه مینی‌بوس از دهم مهرماه روزانه برای جابه‌جایی زائران اباعبدالله ‌الحسین(ع) در ایام اربعین به سمت مرزهای غربی کشور در حال تردد ‌است. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه الزام ناوگان حمل‌ونقل شهرستان به افزایشندادن کرایه است که در این خصوص بازرسی‌های بسیاری از اتوبوس‌ها انجام می‌گیرد.  

وی با اشاره به این‌که برای برگشت زائران از عتبات هم تدابیر لازم اندیشیده شده است، توضیح می‌دهد: از صاحبان شرکت‌ها و مؤسسات فنی خواسته شده است در خدمات‌دهی و ایمن‌سازی وسیله نقلیه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا زائران اربعین در طول مسافرت با مشکل خاصی مواجه نشوند. با توجه به اهمیت موضوع، بازرسان و کارشناسان فنی و پلیس راه استان با دقت و وسواس بیشتری وسایل نقلیه و اتوبوس‌ها را در این ایام کنترل خواهند کرد.

 مدیر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان نهاوند همچنین از فعالیت ۶ اکیپ سیار اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاوند شامل ۳ اکیپ خودروهای سبک و ۳ اکیپ خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین در محورهای مواصلاتی شهرستان در مسیر بروجرد نهاوند، آورزمان نهاوند و نهاوند فیروزان خبر می‌دهد و می‌افزاید: مراکز خدمات بین‌راهی و راهدارخانه فیروزان نیز با تجهیزات و آمادگی کامل برای این ایام تا یک هفته بعد از اربعین در خدمت زائران هستند.  

  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند با اشاره به استقرار ۲ آمبولانس و اکیپ فوریت‌های پزشکی در محل برپایی موکب‌های زائران می‌گوید: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی شهرستان در آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت نیاز زائران به آنها خدمات لازم را ارائه دهند.  دکتر مومنعلی دارابی اظهار می‌کند: تیم شبکه بهداشت و درمان با استقرار در موکب‌های شهرستان به زائران مراسم عظیم اربعین حسینی خدمات بهداشتی درمانی رایگان شامل ویزیت پزشک عمومی، ماما و داروخانه ارائه می‌کند. تیم‌های بهداشتی نیز شامل کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط در محل موکبحضور دارند و علاوه بر ارائه برنامه‌های آموزشی به زائران، مسائل بهداشتی آب و مواد غذایی موکب‌ها و اماکن بین‌راهی را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند. این نظارت‌ها با هدف تامین سلامت زائران اربعین در مسیر تردد زوار به صورت شبانه‌روزی به اجرا درآمده و از ۱۵ مهرماه آغاز شده است و تا ۳ روز بعد از اربعین ادامه دارد.  

  • اعزام مبلّغان به راهپیمایی اربعین

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند از اعزام ۴۰ مبلّغ به پیاده‌روی اربعین حسینی خبر می‌دهد و می‌گوید: با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی استان، ۴۰ مبلّغ، مبلّغه و طلبه خواهر و برادر با هدف تبلیغ نهضت کربلا و بیان فلسفه قیام عاشورا به پیاده‌روی اربعین حسینی اعزام می‌شوند.  حجت‌الاسلام موسی محبی تصریح می‌کند: اداره کل تبلیغات اسلامی استان مبلّغان را از طریق کمیته فرهنگی ستاد بازسازی عتبات به همراه کاروان‌های پیاده‌روی اربعین به کربلای معلی اعزام می‌کند. این افراد ضمن آموزش و به همراه داشتن جزواتی، پاسخگویی به احکام دینی و مسائل مبتلابه کاروانیان را نیز عهده‌دار خواهند بود.  وی می‌افزاید: ۱۰نفر نیز در موکب‌ها و مساجد بین‌راهی شهرستان برای اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشای زائران مستقرند و سوالات زائران را پاسخ می‌دهند.  

  • ۹۵ ایستگاه صلواتی در همدان

دبیر ستاد اربعین استان همدان از خدمات‌رسانی ۹۵ ایستگاه صلواتی استان همدان در ایران و عراق به زائران اربعین خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال ۷۵ موکب در استان، ۴ موکب در مرزهای خروجی و ۱۶ موکب هم در کشور عراق مشغول خدمت‌رسانی هستند. در مجموع ۹۵ ایستگاه صلواتی مردمی به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد و تا ۳ روز پس از اربعین فعال خواهند بود.  مهرداد نادری‌فر با اشاره به این‌که در سال گذشته استان همدان دارای ۶۸ ایستگاه صلواتی مردمی در نقاط مختلف استان همدان و کشور عراق بود، می‌افزاید: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده‌شده و با توجه به استقبال پرشور هموطنان از این اجتماع بزرگ افزایش تعداد ایستگاه‌های صلواتی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان می‌کند: اسکان، پذیرایی، امداد خودرو در راه‌های مواصلاتی استان، پوشش نیروهای امدادی هلال‌احمر، اتخاذ تدابیر ترافیکی و راهنمایی و رانندگی، ساماندهی نمازخانه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی از اقداماتی است که در ایستگاه‌های صلواتی و همچنین حوزه استحفاظی استان همدان برای پذیرایی زائران انجام شده است. دبیر ستاد اربعین استان همدان با اشاره به این‌که سال گذشته استان همدان مسیر تردد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زائر بوده است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود امسال قریب به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از استان همدان تردد کنند، چراکه استان همدان بارانداز مسافر ۵ استان کشور شده است.

کد خبر 458934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha