مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶
۰ نفر

فاطمه امامی-  قم ـ خبرنگار : دسترسی‌های متعدد به آزادراه قم ـ تهران در سال‌های اخیر همیشه یکی از موضوعات مورد بحث درباره ایمنی این مسیر بوده است.

اتوبان قم ـ  تهران  با دسترسی‌های غیراستاندارد

برخی معتقدند با وجود کاربری‌های متعددی که در این اتوبان تا کیلومتر ۱۱ پیش‌بینی شده است، باید آن را مسیری شهری به شمار آورد. از طرفی اقتصادی بودن فعالیت در حاشیه این آزادراه موجب شده است مجتمع‌های تفریحی و رفاهی در آنجا راه‌اندازی شود که به دسترسی از اتوبان نیاز دارند. در کنار این موضوع، ساماندهی دسترسی‌ها به کمربندی شهر قم نیز موضوعی است که همواره مورد درخواست پلیس راهور بوده تا بتواند وضعیت تصادف‌ها را در این منطقه کنترل کند. طرح ایجاد مسیر دسترسی برای بوستان ولایت از جمله طرح‌های دسترسی از این آزادراه است. «حمید سالاری»، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری قم، این طرح را قدمی برای رفع نیازهای دسترسی می‌داند.  

«عباس صفوی»، مدیر کل حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، نیز از تدوین طرحی به همت شهرداری برای ساماندهی همه دسترسی‌های شکل‌گرفته اطراف شهر خبر می‌دهد.  دسترسی شهرک چاپ و نشر، شهرک نمایشگاهی، کاربری‌های اطراف، مسجد جنب عوارضی و... در این طرح مطالعه شده است که به گفته صفوی به تصویب شورای ترافیک استان قم هم رسیده است.  در کنار این مسأله، دسترسی کمربندی امام علی (ع) به مسیرهای شهری نیز در دستور کار بوده است تا با هدفمند کردن این دسترسی‌ها، تصادفات در این محور به حداقل برسد. مدیر کل حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به این‌که بوستان ولایت با وسعت ۴۰۰ هکتار امکانات خوبی دارد، اما نبود دسترسی موجب شده است زائران از آن به‌خوبی استفاده نکنند، می‌گوید: ما به دسترسی نیاز داشتیم که علاوه بر جداکنندگی همه کاربری‌ها را پوشش دهد.  صفوی به وجود برخی کاربری‌های انتفاعی در آن محدوده اشاره می‌کند و می‌افزاید: قرار است دیگر هیچ کاربری دسترسی مستقیم از آزادراه نداشته باشد.  

  • دسترسی به مراکز اقتصادی جدی گرفته شود

«محسن بهشتی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، بیان می‌کند: در طرح‌های ساماندهی دسترسی ورودی‌های شهر، مسأله مراکز اقتصادی باید جدی شمرده شود مثلا دسترسی نمایشگاه فرش و رستورانی که سال‌هاست ساخته شده اما بلاتکلیف است در ورودی آزادراه قم ـ تهران موضوع مهمی است. وی ادامه می‌دهد: دسترسی از پشت اتوبان برای اداره‌هایی که در آن محدوده قرار دارند کار خوبی است که کم‌کم مسیر خود را پیدا می‌کند و جا می‌افتد، اما برای مراکز اقتصادی باید مسأله دسترسی جدی گرفته شود.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم به طرح ساماندهی ورودی‌های شهر تهران اشاره می‌کند و از متولیان می‌خواهد ساماندهی دسترسی‌ها در قم الگو گرفته از آن باشد.  بهشتی به مسأله دسترسی رستوران ساخته‌شده در آن محدوده اشاره می‌کند و می‌گوید: این رستوران در مدت ۳ سال ساخته شد و در این مدت کسی اعتراض نکرد که چرا در این محدوده ساخت‌وساز صورت می‌گیرد. از طرفی شرایط آن محدوده طوری است که همین الان هم خودروها آنجا توقف می‌کنند و ما هم جلو آنها را نمی‌گیریم. وی همچنین لزوم دادن دسترسی به کاربری‌هایی مانند مسجد را ضروری می‌داند تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند.

  • دسترسی به شهرک سینمایی نور

موضوع دیگر در این زمینه دسترسی شهرک سینمایی نور است که در اداره کل راه و شهرسازی استان قم پیگیری می‌شود.   «عباس فراهانی»، مدیر توسعه راه‌های راه و شهرسازی استان قم، می‌گوید: طرح دسترسی روستای الله‌یار یا همان شهرک سینمایی نور از سمت اتوبان قم ـ تهران ۲ سال است که در اداره کل راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.  وی خاطرنشان می‌کند: در این زمینه مشغول مطالعه بودیم که سیل پارسال آمد و یک مقدار احتیاط‌ها بیشتر شد. در نهایت قرار شد با توجه به اشکال‌هایی که سازمان راهداری و آب منطقه‌ای به این طرح وارد کرده‌اند مسیر جدیدی طراحی کنیم.  

مدیر توسعه راه‌های راه و شهرسازی استان قم به مطرح شدن گزینه‌های مختلف در این زمینه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نهایت به توابع علی‌آباد رسیدیم تا هزینه پروژه کم شود و دسترسی‌ها هم تامین شود. در واقع قرار بود دسترسی به اتوبان قم ـ تهران و جاده قدیم را با هم داشته باشیم.  به گفته فراهانی، وضع موجود یک جاده خاکی است که دسترسی به روستای الله‌یار است. اتصال اصلی از جاده قدیم قم ـ تهران است و زیرگذری از اتوبان دارد.  وی با بیان این‌که در ابتدا می‌خواستیم این زیرگذر را به تبادل تبدیل کرده و راه موجود را اصلاح کنیم، ادامه می‌دهد: با توجه به فاصله کمی که بین راه تبادل موجود و این تبادل به وجود می‌آمد باید یک راه جمع‌کننده پخش‌کننده ایجاد می‌کردیم.  

مدیر توسعه راه‌های راه و شهرسازی استان قم می‌گوید: در نهایت مسیری طراحی کردیم که از توابع علی‌آباد عبور می‌کند و یک سری اصلاحات برای تبادل علی‌آباد انجام می‌شود.  این پروژه به ۵ کیلومتر عملیات راهسازی و ایجاد تبادل‌ نیاز دارد.  فراهانی با اشاره به این‌که هزینه‌های ساخت حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، یادآور می‌شود: این هزینه‌ها ۳۲ درصد تعدیل دارد. مجموع هزینه‌ها با هزینه مالیات، بیمه و... حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود.  در اسناد بالادستی مسأله گردشگری به عنوان راهبرد اصلی توسعه استان در نظر گرفته شده است. این موضوع ظرافت‌های ویژه‌ای دارد، چراکه جذب گردشگر فقط با داشتن هتل یا بیمارستان هزار تختخوابی میسر نمی‌شود بلکه اگر ریزه‌کاری‌ها در عرصه ایجاد زیرساخت‌ها رعایت نشود، تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

کد خبر 458931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha