همشهری آنلاین: آمستردام که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تردد وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی را ممنوع کند، تنها یک دهه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تأمین برق خودروهای برقی شهری فرصت خواهد داشت.

فرصت ۱۰ ساله آمستردام برای جایگزینی خودروهای بنزینی با برقی

به گزارش ایسنا، به عنوان بخشی از طرح ممنوعیت وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی در آمستردام از سال آینده استفاده از برخی وسایل نقلیه دیزلی خاص در مرکز این شهر ممنوع خواهد شد. از سال ۲۰۲۲ میلادی نیز اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری تنها در صورت داشتن موتورهای برقی یا هیدروژنی مجاز به عبور و مرور در مرکز شهر خواهند بود و تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز تمامی وسایل نقلیه در این شهر باید بدون انتشار گاز باشند.

معاون شهردار آمستردام در این رابطه توضیح داده که مسائل بهداشتی و سلامتی برای داشتن هوایی پاک در اولویت این برنامه بوده و در کنار آن تحقق اهداف زیست‌محیطی نقش به سزایی داشته است. این شهر در نظر دارد با به صفر رساندن انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل و کاهش انتشار سایر منابع، هوای پاک را برای همه افراد در آمستردام به ارمغان آورد.

آمستردام امید دارد بتواند با تمیز کردن هوا، میانگین امید به زندگی ساکنان آن را به مدت سه ماه افزایش و میزان انتشار کربن دی اکسید را تا ۹ درصد کاهش دهد.

شهرهای دیگری در سراسر جهان نیز شروع به کاهش وسایل نقلیه آلاینده کرده‌اند. برای مثال پاریس، مادرید، آتن و مکزیکو سیتی در سال ۲۰۱۶ میلادی متعهد شدند تا وسایل نقلیه دیزلی را تا سال ۲۰۲۵ میلادی ممنوع کنند. لندن نیز امسال عوارض گزافی برای وسایل نقلیه‌ای که مطابق با استانداردهای دقیق انتشار گازها نیستند، تعیین کرده و هم‌چنین چندین شهر آلمان محدودیت‌هایی را برای خودروهای دیزلی اعمال کرده‌اند.

در حال حاضر آمستردام پنج ناحیه کم انتشار دارد که تردد وسایل نقلیه‌ای که بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند، در آن‌ها ممنوع است. قرار است این نواحی گسترش یافته و مقررات موجود نیز در این زمینه سخت‌تر شود.

ساکنان این شهر نیز به تعویض خودروهای خود با خودروهای الکتریکی از طریق برنامه‌های تعویض خودرو و با کمک هزینه‌هایی که در این زمینه داده می‌شود، تشویق می‌شوند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که برق‌رسانی به شمار زیاد وسایل نقلیه الکتریکی جدید به ۲۳ هزار نقطه شارژ تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیاز دارد.

آمستردام در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نقطه شارژ در محل پارکینگ‌های عمومی دارد و تا ۱۰۰۰ نقطه شارژ جدید نیز در حال نصب در خیابان‌های سراسر آن است و هر شهروندی که یک خودروی الکتریکی بخرد قادر خواهد بود درخواست نصب یک نقطه شارژ در محله خود داشته باشد.

یک شرکت انرژی اروپایی که از مزارع بادی و خورشیدی و هم‌ چنین برخی از نیروگاه‌های گازی تامین انرژی را صورت می‌دهد قرار است نقاط شارژ برای خانه‌ها، کسب و کارها و اماکن عمومی در اختیار آمستردام قرار دهد.

این نخستین باری است که در جهان این مسئله در مقیاس گسترده رخ می‌دهد. اما این مقیاس چالش‌های خاص خود را به همراه دارد. برای مثال اگر تمام شهر بخواهند همزمان وسایل نقلیه خود را شارژ کنند، سیستم خراب می‌شود. بنابراین شرکت انرژی اروپایی تامین‌کننده در حال ایجاد انعطاف‌پذیری برای مقابله با تغییراتی است که در میزان تقاضا ممکن است ایجاد شود.

در حال حاضر حدود ۱۷ هزار خودروی الکتریکی در آمستردام وجود دارد اما این تعداد می‌تواند تا سه سال آینده چهار برابر شود.

بنا بر گزارش سی‌ ان‌ ان، بسیاری از خدمات تاکسی و اتومبیل این شهر تاکنون الکتریکی شده‌اند اما همه دارندگان خودروهای شخصی استطاعت تعویض خودروهای خود و خرید خودروهای الکتریکی را ندارند. از همین رو مقامات این شهر از لزوم تامین خودروهای انتشار صفر ارزان و هم‌چنین بازار دست دوم این خودروها تا سال ۲۰۲۵ میلادی خبر داده‌اند.

کد خبر 458799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha