سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۴
۰ نفر

سیدمهدی حسینی -  مغان - خبرنگار: دشت مغان و شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد در زمینه کشاورزی شرایط ویژه‌ای برای کشت چغندر قند دارند و وجود کارخانه قند مغان به عنوان یکی از کارخانه‌های بزرگ کشور که این روزها در حال نوسازی و تجهیز است، ظرفیت مناسبی برای تولید شکر و رونق تولید ملی در این منطقه به شمار می‌رود.

سود شیرین شکر مغان

کارخانه قند مغان با قدمتی بیش از نیم قرن در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار احداث شده است و ظرفیت فراوری و استحصال ۵ هزار تن چغندر قند را در روز برای تولید شکر سفید، ملاس و تفاله دارد، آن هم در حالی که امسال قیمت شکر با نوسانات زیادی مواجه بوده است. در ماه مبارک رمضان قیمت این محصول ۷۰ درصد افزایش یافت، هر چند با افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های شکر در کشور و از سوی دیگر مدیریت توزیع آن، مشکل کمبود شکر در بازار برطرف شد. فعالیت کارخانه قند مغان به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه قند کشور طی ‌سال‌های اخیر مدت‌ها به دلیل واردات این محصول با تمام ظرفیت انجام نمی‌شد، اما امسال به دلیل کنترل واردات، تولید محصول این کارخانه جانی دوباره گرفته و به حداکثر رسیده است. در چنین شرایطی است که می‌توان انتظار داشت تولید داخلی در تنظیم بازار بدون گرانی‌ها و کمبود کالا تاثیرگذار باشد.

  • فرصت تولید و اشتغال

«صابر فراستی» یکی از چغندرکاران پارس‌آباد می‌گوید: کشاورزان این منطقه همیشه چغندر را طبق الگوهای کشت و به طور متناوب انجام می‌دهند چراکه وجود صنایع تبدیلی این محصول تا حدودی خیال کشاورزان را آسوده کرده است. «علی سیفی» از کارگران کارخانه قند هم اظهار می‌کند: تا همین چند روز پیش در دمای بالای ۵۰ درجه و در شرایط سخت کار می‌کردیم و اکنون با خنک‌تر شدن هوا شرایط کاری بهتر شده است. اما هیچ‌یک از این شرایط ما را از به امید رسیدن به خودکفایی مایوس و خسته نمی‌کند. وجود شرایط مساعد کشت چغندر و صنایع تبدیلی ظرفیتی برای استان است که می‌توان بیشتر از اینها از آن استفاده کرد. «تقی واثقی» از دیگر کارگران این واحد صنعتی می‌گوید: در ۲ شیفت کاری با تحویل چغندر قند از زارعان و تبدیل آن به شکر توانسته‌ایم در سال رونق تولید بخشی از نیاز بازار را فراهم آوریم.

  • جلوگیری از خروج ارز

فرماندار پارس‌آباد هم با بیان این‌که این کارخانه از نظر وسعت و حجم فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه قند کشور است، به همشهری می‌گوید: اگرچه فعالیت کارخانه قند مغان در برخی سال‌های گذشته به دلیل واردات شکر از خارج کمتر از ظرفیت اسمی فعال بوده است، امیدواریم با توقف واردات شکر و افزایش ۲ برابری برداشت محصول چغندر قند در شمال غرب کشور این نقص جبران شود و تولید شکر کارخانه مغان به بیش از ۷ هزار تن برسد. رسیدن به آمار تعیین شده موجب می‌شود ۲۴ میلیون دلار ارز بابت خرید شکر از کشورهای دیگر خارج نشود.  

«علی علایی» با بیان این‌که امسال این کارخانه اولین بار برای تامین بخشی از نیاز کشور شکر خام را نیز تصفیه می‌کند، می‌افزاید: این کارخانه یکی از ۳ کارخانه بزرگ در ایران است که در سال رونق تولید برای نوسازی دستگاه‌های آن بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است. دستگاه‌های تصفیه برای تبدیل شکر خام به شکر سفید و پیش‌بینی تولید ۷۵ هزار تن از این محصول، گام ارزشمندی در مسیر بی‌نیاز کردن کشور از واردات شکر برداشته است. وی با اشاره به این‌که شکرهای استحصال شده در این کارخانه با برند مشخص به بیشتر استان‌های کشور فرستاده می‌شود، بیان می‌کند:‌ با در نظر گرفتن افزایش تولید میزان شکر و توسعه سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه و از سوی دیگر عزم جدی مسئولان برای فعال کردن کارخانه‌های تعطیل، کشور تا ۲ سال آینده از واردات هرگونه شکر بی‌نیاز خواهد شد.

  • تولید ۷۵ هزار تن شکر

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان هم با اشاره به این‌که به منظور عرضه محصول باکیفیت به بازار تاکنون مبلغی حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه‌ها و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای نیروی انسانی هزینه شده است، اظهار می‌کند: با توجه به هزینه‌کرد نزدیک ۱۵ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومانی، امیدواریم امسال بتوانیم با ظرفیت بیشتری کار و طبق پیش‌بینی‌ها ۷۵ هزار تن شکر تولید کنیم. «جلال گلچین» ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۱۵ هزار تن شکر تصفیه شده است و حدود ۳۵ هزار تن دیگر نیز تصفیه خواهد شد. غیر از تصفیه شکر، نزدیک ۲۵ هزار تن شکر نیز از طریق دریافت چغندر قند و استحصال شکر از این محصول در سال جاری تولید خواهیم کرد که افزایشی بیش از ۴ برابر نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

کد خبر 458773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha