چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: با وجود اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و تامین سیمان، نابسامانی قیمت و عرضه این کالا در ماه‌های گذشته تداوم داشته است.

از سوی دیگر، اخیرا وزارت بازرگانی خبر از تعلیق خروج سیمان از سبد با استناد به فاصله 8‌میلیون‌تنی تولید و مصرف داده است. با اسماعیل کاظمی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی تهیه و توزیع مصالح ساختمانی تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به میزان تولید و مصرف سیمان در کشور، نابسامانی بازار این کالا ناشی از چه مسائلی است؟

تولید سیمان در کشور حدود 42 میلیون تن و میزان مصرف نیز در همین حدود است. بنابراین به‌نظر می‌رسد مشکلاتی که در بازار سیمان ایجاد شده ناشی از ناکارآمدی نظام توزیع بوده است. از سوی دیگر امسال نسبت به سال 85 میزان ساخت و ساز بخش مردمی در استان تهران افزایش 90 درصدی را نشان می‌دهد این در حالی است که این رشد در سال 85 نسبت به 84 حدود 5/35 درصد بوده است.

با توجه به روند ساخت و ساز بخش مردمی و با وجود مصوبه وزارت بازرگانی مبنی بر تخصیص 74 درصد سیمان تولید داخل به این بخش، ناکارآمدی نظام توزیع سیمان موجب نابسامانی قیمت و عرضه این کالا شده است.

  • چه راهکاری برای رفع مشکلات توزیع سیمان از سوی وزارت بازرگانی و اتحادیه در نظر گرفته شده است؟

 تا پیش از این سیمان بخش مردمی به صنایع سیمان‌بر(تامین بتن) تخصیص یافته و مازاد این سهمیه در اختیار بخش مردمی قرار می‌گرفت. همچنین با توجه به مراحل مختلف تخصیص سهمیه، واریز وجه، صدور حواله، ارسال و نوبت دهی، حمل‌ونقل، در برخی مواقع تحویل سیمان به متقاضی حتی تا 6 ماه طول می‌کشید اما از هفته گذشته مقرر شده تا سهمیه سیمان بخش مردمی در ساخت و ساز‌های با متراژ بیش از 700 متر از طریق اتحادیه به متقاضیان دارای پروانه ساخت تحویل شده و این متقاضیان با توجه به نیاز صنایع سیمان بر( تهیه بتن)، نسبت به تامین سیمان این صنایع اقدام کنند.

با اجرای این طرح، اکنون زمان تحویل سیمان به متقاضی به کمتر از یک هفته کاهش یافته است. درصورت عمل کردن سازمان بازرگانی استان تهران به تعهدات خود مبنی بر تامین نیاز 10 هزار تنی روزانه شهر تهران، قادر خواهیم بود، مدت زمان تحویل سیمان به متقاضیان را به یک روز کاهش داده و مشکلات بازار سیمان را حل کنیم.

درصورتی که نظام بهینه‌ای برای عرضه سیمان وجود داشته باشد مشکلی در تامین نیاز بخش مردمی به سیمان از محل تولید داخل وجود ندارد، گواه این ادعا آن است که تا کنون برای تامین نیاز بازار داخل، سیمان به کشور وارد نشده و نیاز مصرف‌کنندگان از محل تولید داخل تامین شده است.

  • اجرای این طرح تا چه حد قادر به رفع مشکلات و از بین رفتن بازار سیاه سیمان است؟

درصورتی که وزارت بازرگانی از اجرای این طرح حمایت کافی داشته باشد، این طرح قادر خواهد بود تا با عرضه سیمان از طریق مشخص و تامین نیاز متقاضیان واقعی ساخت و ساز که دارای پروانه ساخت هستند، از گرایش مصرف‌کنندگان به تامین سیمان از بازار آزاد جلوگیری کند. با تامین سیمان مورد نیاز بخش مردمی دست واسطه‌ها از بازار سیمان کوتاه شده و با عرضه مناسب سیمان به قیمت دولتی و نبود تقاضا، مشکل بازار سیاه و قیمت‌های آزاد عرضه سیمان نیز مرتفع خواهد شد.

کد خبر 45875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز