یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

آرزو نظرپور - سنندج- خبرنگار: ورزش بانوان در هر منطقه و استانی نقش تعیین‌کننده‌ای در سرانه ورزش حرفه‌ای آن منطقه دارد.

مسابقات کاراته بانوان در سنندج

در استان کردستان بانوان ورزشکار بسیاری در رشته‌های مختلف و در سطح حرفه‌ای فعالیت دارند و سهم بانوان ملی‌پوش کردستان در رشته‌های کاراته، قایقرانی، فوتسال، هندبال، وزنه‌برداری و... چشمگیر است. برای بررسی بیشتر جایگاه و مشکلات زنان ورزشکار گفت‌وگوی همشهری را با «نگار حسینی»، مربی کردستانی تیم‌ ملی کاراته و کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و علوم ورزشی بخوانید.

  • از چه زمانی وارد این رشته ورزشی شدید و در سال‌های فعالیت خود چ موفقیت‌هایی کسب کرده‌اید؟  

تقریبا از ۱۵ سالگی وارد اردوهای تیم ‌ملی شدم. در رده سنی امید و در دورانی که در تیم‌ ملی بودم مقام سوم مسابقات کشورهای اسلامی را به دست آوردم. در مسابقات بین‌المللی ارمنستان ۳ دوره مقام اول را به دست آوردم. در مسابقات ژاپن ۳ دوره عنوان سوم را کسب کردم. در مجموع بارها و در سال‌های متوالی مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده‌ام.  

همچنین در اردوهای تیم ملی، به عنوان مربی تیم رده سنی جوانان و نوجوانان امید و بزرگسالان بودم که چند سال متوالی در بازی‌های آسیایی در مالزی قهرمان آسیا شدیم. همچنین مقام اول مسابقات آسیای امارات را کسب کردیم. برای نخستین بار در مسابقات جهانی اندونزی «زهره برزگر» مدال طلای رده سنی امید را کسب کرد. همچنین مقام سوم جهانی را کسب کردیم. در مسابقات لیگ‌های جهانی کاراته ترکیه و یک‌ دوره از مسابقات کشورهای اسلامی هم افتخاراتی برای کشورمان کسب کردیم.  

  • از مشکلات بانوان در عرصه ورزشی بگویید.

شرایط نسبت به ۱۰ سال پیش خیلی تغییر کرده است. در گذشته به خاطر مشکل پوشش و حجاب بانوان چیزی به اسم اعزام به مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک اصلا وجود نداشت. حال اما کاراته یک سالی می‌شود که المپیکی شده است. سازمان wkf موضوع حجاب را حل کرده و زنان کاراته‌کای مسلمان با پوشش حجاب و کلاه می‌توانند به‌راحتی در مسابقات جهانی شرکت کنند و خوشبختانه در این رشته ورزشی عناوین خیلی خوبی کسب شده است. دو، سه سال پیش که در مسابقات جهانی شرکت کردیم اولین طلای جهانی بانوان در رده سنی امید و همچنین برنز جهانی را به دست آوردیم.  

  • به‌عنوان یک مربی زن در رده ملی انتظارتان از مسئولان چیست؟  

ایجاد فضاها و زیرساخت‌های ورزشی که مختص بانوان باشد و مسئولان نظارت کافی داشته باشند. متاسفانه مکان‌هایی که مختص بانوان باشد در استان کردستان خیلی کم است. در سنندج مکانی به اسم توس نوذر برای بانوان وجود دارد که به همت اداره کل ورزش و جوانان و شهرداری بنا شده. در این مکان شرایط خوبی فراهم است، ولی جوابگوی نیاز بانوان ورزشکار استان نیست.

خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت بانوان در عرصه‌های ورزشی بیشتر شده است، در حال حاضر خانم‌هایی در سطح ملی داریم که مشغول گرفتن سهمیه برای المپیک هستند، نه تنها در رشته کاراته بلکه در رشته‌های دیگر ورزشی مانند خانم‌ها الناز باجلانی در وزنه‌برداری و اسرا جوانمردی در قایقرانی سهمیه المپیک گرفته‌اند. با توجه به این شرایط‌ و ظرفیت‌ها، انتظار ما از مسئولان بیشتر شده است. وقتی در استان کردستان زنان شاخصی داریم که در سطح ملی و جهانی پا به عرصه گذاشته‌اند و می‌توانند بهتر بدرخشند، چرا نباید رایشان بستر و امکانات بهتری مهیا باشد؟

  • چگونه می‌توان فرهنگ ورزش زنان را در روستاها گسترش داد؟

به نظر من امامان جماعت روستاها بهترین تریبون برای خانواده‌های روستایی هستند. آنها می‌توانند در میان مردم فرهنگ‌سازی کنند. مردم روستاها به ‌خاطر پیوندهای دینی و مذهبی ارتباط خوبی با امامان جماعت دارند و همین امر سبب می‌شود که به‌راحتی در زمینه ورزش بانوان فرهنگ‌سازی شود و خوشبختانه در بسیاری جاها این امر تحقق پیدا کرده است، حتی در روستاهایی خود امام جماعت مکانی را برای ورزش بانوان فراهم کرده و سال‌هاست که زنان آن‌ها در عرصه ورزشی مشغول فعالیت هستند.

  • تغییر نگاه ها به ورزشکاران کردستانی   

«نگار حسینی»، مربی کردستانی تیم‌ ملی کاراته می گوید:  کردستان با وجود زیرساخت‌ها و امکانات کمی که دارد، در سال‌های اخیر میزبانی‌های متعددی در رشته‌های مختلف ورزشی به‌ویژه در زمینه بانوان قبول کرده است. این امر شرایط را فراهم کرده که پیوند هیات‌های ورزشی و ورزشکاران ما با فدراسیون‌ها قوی‌تر و بستر بهتری برای ورزشکارانی که در سطح ملی کار می‌کنند فراهم شود. قطعا وقتی استانی میزبانی رشته‌ای را با همه شرایطش فراهم و به بهترین نحو اجرا می‌کند، بر دیدگاه مسئولان فدراسیون‌ها و هیات‌ها تاثیر می‌گذارد. می‌توانیم از فدراسیون امتیازاتی بگیریم تا ورزش ما رشد کند و در نتیجه افراد بیشتری هم به اردوهای تیم ‌ملی دعوت شوند.

در بخش قهرمانی، همین میزبانی‌ها و اردوهای تیم‌ ملی که در استان برگزار می‌شود، دیدگاه‌ها را تغییر داده است. زمانی استان ما را به عنوان استان صعب‌العبور می‌شناختند و فکر می‌کردند به‌سختی می‌توانند به کردستان بیایند؛ اما در مسابقات قهرمانی کشوری شاهد حضور حدود ۳ هزار ورزشکار خانم و آقا در رشته‌ها و سنین مختلف بودیم و همه از مهمان‌نوازی مردم استان و میزبانی ما راضی بودند. از این رو در حال حاضر همه شهرها از میزبانی ما برای مسابقات ملی استقبال می‌کنند. پس ما می‌توانیم نگاه‌ها را تغییر دهیم، فقط باید تلاش کنیم و در این راه همکاری و حمایت مسئولان ضروری است.

کد خبر 458741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha