همشهری آنلاین: یک عضو شورای شهر تهران در خصوص یکی از موقوفات حاج حسین ملک در تهران هشدار داد و درخواست کرد شهرداری با همکاری بنیاد مستضعفان این ملک به جا مانده را ساماندهی کند.

حجت نظری

به گزارش مهر، حجت نظری در جلسه علنی روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران گفت: حاج حسین ملک یکی از بزرگ‌ترین واقفان آستان قدس رضوی است که موقوفات فراوان این فرهیخته ارجمند در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل گرفته که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.

نظری افزود: مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد. خانه-باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده است. دیگری خانه بازار بین‌الحرمین است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت.

وی ادامه داد: این ملک با وجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است. یادگار سوم خانه-باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است. این بنا توسط میرزا حسین خان از معماران به‌نام خراسانی، به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد و در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.

به گفته وی، در دی‌ماه سال ۱۳۴۸ حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود. قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی می‌ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه می‌شود. این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در ۱ مهرماه سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

نظری تاکید کرد: متاسفانه با وجود ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده است.

وی ادامه داد: حال با توجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی و احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی، ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است و هم ارزش محیط‌زیستی دارد را تملک کرده و به فضای‌های عمومی شهر اضافه کند. فضایی فرهنگی که درخور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

کد خبر 458676
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha