مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۶
۰ نفر

مهدیه زندیه وکیلی-  البرز - خبرنگار: بانوی فعال و توانمند کرجی نه‌تنها در راستای فعالیت‌های هنری‌اش حرکت کرده و علایق کودکی‌اش را دنبال می‌کند، بلکه در تلاش است با آموزش هنر و نبوغ ذاتی‌اش در این زمینه بتواند خیل علاقه‌مند و بیکار و جوان جامعه را هم از سردرگمی و بیکاری نجات داده و گامی بلند در کارآفرینی هنری بردارد.  

نقاشی با دغدغه کارآفرینی

«لیلا جلیلوند» هنرمند ۴۴ ساله ساکن البرز دارای سابقه طولانی و درخشانی در شاخه‌های هنری نقاشی است. صحبت‌هایش دلسوزانه است و قصد دارد همانند سابق سخاوتمندانه هنرش را به جامعه هنردوست معرفی کرده و آموزش دهد. هدفش از این کار را کمک به جوانان علاقه‌مند به هنر نقاشی می‌داند و بر روی کارآفرینی این شغل تاکید ویژه دارد. نقاش هنرمند و موفق البرزی برای پیشبرد هنر در البرز از کوچک‌ترین فعالیتی دریغ نکرده و برای توسعه و گسترش این کار همه اهتمام خود را به کار گرفته است. با دیدن آثار و برگزاری رایگان ورک‌شاپ‌های تخصصی‌اش و همچنین ارائه هنر دوست‌داشتنی نقاشی در مسیر این کارآفرینی نو، بر آن شدیم تا با او گفت‌وگویی انجام دهیم.

  • از علاقه و انگیزه‌تان برای هنر نقاشی بگویید؟

عموما یک هنرمند علاوه بر شور و اشتیاق به کارهای هنری، از کودکی استعداد ذاتی خود را در کارهای هنری مثل نقاشی نشان می‌دهد. من هم از کودکی به دنیای هنر تعلق داشته و با پیگیری آن در بزرگسالی توانستم مسیر هنری خودم را مشخص کنم. با شرکت در کلاس‌های هنری و گذراندن دوره‌های مربوط به نقاشی توانستم در شاخه‌های مختلف نقاشی از سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک بگیرم. تاکنون ۲۲ سال است که به صورت حرفه‌ای به کار نقاشی در شاخه‌های گوناگون مشغول به فعالیتم. علاوه برآن در طول این سال‌ها به صورت تجربی هنر نقاشی را دنبال کرده و در این حرفه به صورت جدی کار کردم.

  • در چه شاخه‌های نقاشی فعالیت کرده‌اید؟

در بیشتر شاخه‌های نقاشی فعال بوده و کار می‌کنم. نقاشی رنگ روغن، سیاه‌قلم، اکریلیک سلولی، ویترای، نقاشی کودک، آبرنگ، تصویرگری و هنرهای مربوط به رزین از جمله فعالیت‌هایی است که در قالب نقاشی به آنها می‌پردازم. البته در سال‌های اخیر تمرکز خود را بیشتر بر روی نقاش با رزین و هنرهای مربوط به آن گذاشته‌ام. به دلیل آن‌که این هنر می‌تواند علی‌رغم زیبایی و جذابیت، بستر خوبی برای کارآفرینی ایجاد کرده و شغل درآمدزایی باشد.

  • چه تعداد نمایشگاه در زمینه هنرهای تجسمی برگزار کرده‌اید؟

تاکنون از آثار نقاشی خود در کرج ۵ نمایشگاه به صورت انفرادی و گروهی برگزار کرده‌ام که از این تعداد ۳ نمایشگاه به صورت گروهی و ۲ نمایشگاه به صورت انفرادی برگزار شده است. گفتنی است که تمامی این نمایشگاه‌ها در کرج برپا شده است. محل برگزاری آنها هم خانه هنرمندان کرج و گالری نقاشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بوده است. در آبان امسال هم قصد دارم در نمایشگاه بین‌المللی آثار نقاشی شرکت کرده و کارهای هنری خود را در معرض فروش عموم قرار دهم.

  • از آنجا که در برگزاری ورک‌شاپ تخصصی هنرهای تجسمی آن هم به صورت رایگان فعال هستید، اهداف خودتان را عنوان کنید و آیا در این امر موفق هم بوده‌اید؟

هدف من از برگزاری ورک‌شاپ‌های نقاشی به صورت رایگان، اشتغال‌زایی، معرفی و آموزش این هنر درآمدزاست. اغلب افراد جوان جامعه امروز از نظر مالی در تنگنا هستند و توان کافی برای ایجاد یک شغل مستقل ندارند. در سال‌های اخیر با گروهی آشنا شدم که برای ایجاد کارگاه شرایط مالی مناسبی نداشتند و از طریق آموزش هنر رزین توانستم شرایطی برایشان ایجاد کنم که آنها بتوانند کارگاه تولیدی برای خود راه‌اندازی کنند.

از آن پس این انگیزه‌ سبب شد برای ایجاد شغل و درآمدزایی بین جوانان علاقه‌مند به این ورک‌شاپ‌های هنری، تصمیم جدی به کارآفرینی در این زمینه بگیرم. شروع کار با رزین با دغدغه کارآفرینی توام شد. قابل ذکر است نقاشی با رزین بسیار کارآمد و درآمدزاست و جوانان زیادی توانسته‌اند با یادگیری و به‌کارگیری صحیح این رشته نو نقاشی، در کارهای مختلفی چون دکوراسیون، مبلمان، صنایع چوبی، صنعت کشتی‌سازی و هواپیماسازی، صنایع ‌دستی و زیورآلات، تولید کف‌پوش، مجسمه‌سازی (با استفاده از رزین‌های پلی‌استر) شغل جدیدی را تولید و تجربه کنند.

  • در مورد ماده شیمیایی رزین اپوکسی توضیح دهید؟

رزین یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که به‌تازگی به دنیای هنر راه پیدا کرده است. این ماده شامل ترکیبات طبیعی و مصنوعی است که بخش طبیعی آن از صمغ گیاه کاج به دست می‌آمد که انسان‌های اولیه و گذشتگان از آن برای صنعت قایق‌سازی و مومیایی کردن اشیا استفاده می‌کردند. چسب‌های سریش هم نوعی از ترکیبات رزین هستند. این ماده دارای قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای نظیر چسبندگی قوی، مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها، نور آفتاب، ضربه دیدن، مقاومت مکانیکی بالا (تحمل فشار تا ۵ تن را داراست)، عایق خوب و نارسانا بودن، از بین برنده آلودگی‌های محیطی، تحمل حرارت و فشار بالا، ضدحریق بودن و... است.

  • تفاوت کار نقاشی با رزین با سایر مواد و رنگ‌های مورد استفاده دیگر در نقاشی چیست؟

استفاده از رزین در هنرهای تجسمی پنجره‌ای جدید به روی آثار هنری گشوده است. آثار و تابلوهای کارشده با رزین بسیار شفاف و مقاوم هستند، مثلا هنر آبستره که توسط رزین انجام می‌شود، بسیار متفاوت با هنرهای دیگر است و درخشان‌تر از سایر تابلوها جلوه می‌کنند. نکته قابل توجه در کار با رزین سرعت در ایجاد تابلوست. نقاشی با رنگ روغن و سایر مواد قابل استفاده در هنر نقاشی برای خلق یک اثر هنری مثل تابلو بسیار زمان‌بر است و شاید ماه‌ها به طول انجامد، اما در نقاشی با رزین روزانه می‌توان چندین تابلو طراحی و تولید کرد که این خود، همان بعد مطلوب کار با رزین است که زمینه ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند.

  • هزینه‌های این ورک‌شاپ‌ها و اجاره مکان آنها با خودتان بوده است؟

سالن برگزاری این ورک‌شاپ‌ها را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و همچنین خانه هنرمندان کرج در اختیارم قرار دادند. اما هزینه‌های برگزاری این ورک‌شاپ‌ها اعم از خرید لوازم مورد نیاز و رنگ و بوم و... و حتی اقلام موردنیاز برای پذیرایی از مهمانان و بازدیدکنندگان همه به عهده خودم بوده است که همسرم در این موارد بسیار کمک و از نظر مالی مرا تامین کرده است.

  • اکنون به چه فعالیتی مشغول هستید و نقاشی را تدریس هم می‌کنید؟

به دلیل نبود جایگاه ثابت و امکانات مالی در این زمینه، توان تاسیس آموزشگاه را ندارم و نمی‌توانم جایی را داشته باشم که به تدریس نقاشی بپردازم. بیشتر فعالیت‌هایم همان ورک‌شاپ‌هایی است که برگزار می‌شود. اکنون هم عضو انجمن هنرهای تجسمی، عضو خانه هنرمندان کرج، عضو بانوان مروج کارآفرین، عضو کمیته نقاشی کودک و عضو صنایع‌ دستی استان البرز هستم. سعی دارم از طریق این انجمن‌ها و عضویت‌ها با هدف کارآفرینی و ایجاد اشتغال بتوانم قدمی جدی در راستای پیشرفت هنر تجسمی در استان البرز بردارم.  

  • درخواست از مسئولان و متولیان امور هنری 

لیلا جلیلوند: دوستانی که در هنرهای تجسمی البرز فعالیت می‌کنند، هیچ‌گونه حمایت مالی نمی‌شوند و برای ارائه آثار و برگزاری نمایشگاه‌ها خودشان هزینه می‌کنند. ولی خواسته‌شان این است که مسئولان و مدیران امور هنری استان حداقل حمایت‌های معنوی و دلسوزانه خودشان را از این قشر هنرمند نگیرند، که این خود باعث قوت قلب هنرمندان شده و سبب می‌شود آنها با گام‌های محکم‌تر و ایده‌های جذاب‌تری در مسیر پیشبرد توسعه و رشد هنر البرز حرکت کرده و سرمایه و افتخار فرهنگی و هنری شهرشان شوند.

کد خبر 458491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha