همشهری آنلاین - الهه کسمایی*: یکی از مهمترین کارکردهای رسانه‌ها کمک به فرهنگ پذیری است.

الهه كسمايي

فرهنگ‌ پذیری عبارت است از :جریان انتقال اندیشهها، هنجارها، باورها، معیارها و نمونههای رفتاری موجود در جامعه، رسانه، خانواده، نهاد تعلیم و تربیت و ...

در این میان کودکان و نوجوانان به گونه ای وسیع تحت تاثیرات رسانه‌ای از جمله سینما هستند.

همواره این سوال مطرح است که : سینما فرهنگ سازی می‌کند یا خود بر گرفته از فرهنگ است در پاسخ باید گفت هر دو مورد امکان پذیراست. سینما هنری است تعاملی. سینما همچون ساختاری مکمل در خود و با کمک فرهنگ دیداری، واقعیت را در ذهن کودک و نوجوان تجسم کرده و او را به این عالم بر گرفته از واقعی و پر از واقعیت وارد میکند.

اگر مخاطب کودک و نوجوان نتواتد محتوا را درست درک کند، امکان ندارد از آن لذت ببرد. توانایی بیننده در درک محتوایی فیلم بسیار مهم است. سینما اطلاعات میدهد و قصه می‌گوید اما کسی که از آن بهره میبرد، کاملا منحصر به فرد است هر کودک از فیلم تاثیرات مختلفی می‌گیرد. اما به هر حال تصاویری که قصه و درام در سینما می سازد، تاثیرات ویژه و خاص روی فردیت او (کودک) دارد.

تفاوت پذیرش یک اتفاق برای کودک به اندوختههای آن کودک و پایه های احساسی که از جامعه و فرهنگ جامعه خودش تعلیم دیده نیز بستگی دارد. و همین مهم اغلب معین می‌کند کودکان چه جیزهایی را دوست دارند یا با دقت به آن نگاه می‌کنند.

به هر حال کودک به دنبال داستانی می‌گردد که آن را درک کند و احساس خوب‌تر و شادتر به او بدهد. کودک هر چه بزرگتر می‌شود تفکر پیجیده‌تری نسبت به سینما پیدا می‌کند.

چندی است در سازمان سینمایی کشور، هیات درجه بندی سنی فیلم تشکیل شده است. تشکیل این شورا توجه به عزت نفس و احترام به مخاطبینی است که در بالا از آنها یاد کردیم. مخاطبینی که هنوز تفکراتشان نسبت به سینما؛ ساده تر از بزرگترهاست و تاثیرات مستقیم تری می‌گیرند که جزیی مهم از فرهنگ آنان در آینده خواهد شد. در این شورا به دلیل تعداد و تنوع تخصص اعضا استقلال رای داوران مشهود است که قطعا آینده قانون مدارتری برای مخاطبین کودک و نوجوان در سینما خواهد داشت.

*تهیه کننده ارشد تلویزیون و عضو هیات درجه بندی سنی فیلم سازمان سینمایی

کد خبر 458384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha