چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: اربعین حسینی می‌تواند نقش مهمی در تحکیم روابط ملت ایران و عراق داشته باشد.

نشست خبری

در این چند سال اخیر شاهد هستیم که راهپیمایی عظیم اربعین تبدیل به یک پدیده جهانی شده است. در این راستا ارگان‌ها و سازمان‌هایی از کشور در قالب ستاد خدمات اربعین به زائران ایرانی در عراق خدمات‌رسانی می‌کنند. آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر حضور بسیار پر شور و باشکوهی در راهپیمایی عظیم اربعین داشته است. امسال هم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خادمان امام رضا(ع) در شهرهای نجف، کربلا و موکب‌های بین راه مستقر می‌شوند و به زائران اربعین حسینی خدمات‌ ارائه می‌دهند.  همشهری در همین زمینه گفت‌وگویی با «مصطفی خاکسار قهرودی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

  • حضور باشکوه در راهپیمایی اربعین 

به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، راهپیمایی باید مستمر و ادامه‌دار باشد. عشق و ارادت به امام حسین(ع) نقش مهم و سازنده‌ای در زندگی افراد دارد. خاکسار قهرودی با اشاره به این‌که با درس ‌گرفتن از کربلا بسیاری از مشکلات و بن‌بست‌های بشری از بین خواهد رفت، می‌گوید: افرادی که در این مسیر گام برمی‌دارند، به‌ نوعی تجدید میثاق با نهضت عاشورا خواهند کرد و اهداف این نهضت را تازه می‌کنند.

اگر امروز شاهد حضور مذاهب و ملت‌های مختلف در راهپیمایی اربعین هستیم، نشان از عشق، محبت و بصیرت آنها به امام حسین(ع) دارد. این‌ یک جذبه معنوی و دلی است. وی بیان می‌کند: بخش مهم این حرکت، شعور و معرفتی است که پشت این محبت نهفته شده است. به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم نسبت به چنین حرکتی بی‌تفاوت باشیم. با تمام توان در این عرصه حضور خواهیم داشت و به ارائه خدمات به زائران می‌پردازیم.

  • برگزاری همایش تکریم موکب‌داران 

در اربعین امسال حضور ۴ میلیون نفر زائر پیش‌بینی می‌شود. با توجه به تعداد بالای زائران در کشور عراق، آستان قدس رضوی با تشکیل ستادهایی به میدان آمده است و در بخش‌های مختلف حضور دارد.  قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان مطلب بالا و این‌که هدف از این خدمات‌رسانی ادای دین است، می‌افزاید: ما وظیفه خود را در این مسیر انجام می‌دهیم. خاکسار قهرودی با اشاره به درگیری‌های داخلی در کشور عراق اظهار می‌کند: برنامه‌هایی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم با شرایط موجود عراق که البته یک‌ بخش آن مطالبات مردمی است، خدمات را به خوبی ارائه کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از ۲ ماه گذشته برنامه‌های فرهنگی از جمله همایش تکریم موکب‌داران برگزار شد که با استقبال از موکب‌داران کشور عراق و کشورهایی همچون پاکستان، ترکیه، لبنان و... همراه بود. این همایش ۴ روزه در مشهد و قم برگزار شد و نقطه پایانی آن دیدار با مقام معظم رهبری بود که موکب‌داران از سخنان ایشان بهره‌مند شدند. این مسئول می‌گوید: همایش تکریم موکب‌داران عراقی هم با حضور ۱۲۰۰ نماینده از آن کشور در مشهد و تهران برگزار شد که برنامه‌ای بی‌سابقه بود. همچنین آثار بسیار مثبتی از لحاظ همبستگی بین ۲ کشور داشت و موجب جاری شدن سیل خدمتگزاران به عراق شد.

  • خدمات‌رسانی به زائران حسینی

با نزدیک‌شدن به اربعین حسینی، آستان قدس رضوی برای ارائه خدماتی مانند خدمات عمومی و پزشکی برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. افرادی را هم برای کمک و ارائه خدمات به موکب‌داران و خادمان حسینی به کشور عراق و محورهای مرزی که شامل ۶ محور است، اعزام خواهد کرد. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان می‌کند: ۱۵۰۰ خادم، خادمیار و کادر درمانی برای ارائه خدمات به موکب‌های آستان قدس رضوی از امروز(۱۷ مهر) اعزام خواهند شد و ارائه خدمات تا ۵ روز بعد از اربعین در کشور عراق ادامه دارد.

وی با بیان این‌که تمام هزینه‌های این حرکت از محل نذور مردمی است، ادامه می‌دهد: بنیاد برکت آستان قدس رضوی با اعزام نیرو در تلاش است تا خدمات‌دهی به نحوه مطلوبی باشد. توزیع بیش از ۲۰۰ هزار پرس غذا در موکب‌های مرزی و داخل عراق، استقرار ۲ ایستگاه درمانی سیار و ثابت در مسیر نجف به کربلا با حضور ۱۰۰ کادر از متخصصان بیمارستان رضوی برای ارائه خدمات درمانی از جمله اقدامات آستان قدس برای رفاه حال زائران است. در کاروان‌های اعزامی پزشکان هم حضور خواهند داشت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان می‌کند: آستان قدس رضوی ۴ موکب داخل عراق از امروز(۱۷ مهر) تا ۳ آبان دایر می‌کند که از این تعداد ۲ موکب در کربلا، یک موکب در سامرا و یک موکب در کاظمین مستقر می‌شود و تا ۵ روز بعد از اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند. خاکسار قهرودی تصریح می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال آستان قدس رضوی با برپایی ۴ موکب در مرزهای مهران، خسروی و شلمچه روزانه با توزیع ۱۱۵ هزار وعده غذایی به مدت ۱۵ روز از زائران حسینی پذیرایی خواهد کرد. همچنین برپایی ۶ موکب در مرزهای ورودی کشور برای پذیرایی از زائران کشورهای همسایه در مرزهای میرجاوه، تایباد، آستارا و بیله‌سوار از دیگر اقداماتی است که با یاری خادمیاران و کمک‌های آستان قدس انجام می‌شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی درخصوص زائران پاکستانی می‌گوید: زائران پاکستانی که قصد شرکت در مراسم اربعین حسینی را دارند، معمولا قبل از ورود به ایران اذیت و آزار زیادی را متحمل می‌شوند بنابراین هنگام ورود به ایران نیاز شدیدی به رسیدگی و دریافت کمک دارند. خادمیاران آستان قدس رضوی در مرز میرجاوه و زاهدان خدمات مختلفی به این زائران ارائه می‌دهند. وی می‌افزاید: زائران پاکستانی وقتی وارد ایران می‌شوند بلافاصله رهسپار مرز عراق می‌شوند تا خود را به پیاده‌روی اربعین برسانند. هنگام بازگشت از این مراسم که همزمان با ایام پایانی ماه صفر است، به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند.

  • ارائه خدمات درمانی 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مشارکت بیمارستان رضوی و بنیاد سلامت آستان‌ قدس رضوی بیان می‌کند: درمانگران آستان قدس رضوی در قالب بیمارستان سیار رضوی برای ارائه خدمات سلامت به همراه ۴ اتوبوس‌آمبولانس و اتوبوس بیمارستانی با تجهیزات کامل درمانی، دندان‌پزشکی و اتاق عمل و نیز ۲ آمبولانس در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین حسینی حضور می‌یابند. وی می‌افزاید: این بیمارستان سیار در مسیر نجف به کربلا با تجهیزات کامل درمانی به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهد کرد.

خاکسار قهرودی با اشاره به این‌که در این بیمارستان سیار اتاق عمل، اورژانس، آزمایشگاه و دندان‌پزشکی پیش‌بینی شده است، اظهار می‌کند: تیم پزشکی متشکل از ۱۰۰ پزشک و پرستار از ۷ روز قبل از اربعین حسینی به ارائه خدمت می‌پردازند. این مسئول با اشاره به حمایت از ۱۰۰ موکب عراقی به‌ صورت نقدی، غیر نقدی و اهدای محصولات فرهنگی ادامه می‌دهد: ۴۰ نفر از مبلغان و عوامل فرهنگی به ارائه خدماتی شامل پاسخگویی به سوالات دینی، برپایی نماز جماعت و سخنرانی و برپایی غرفه‌های ویژه کودک و نوجوان در موکب‌ها خواهند پرداخت.

  • زنده نگهداشتن یاد کربلا

شاید با خود بگویی: از خانه هم می‌توانم به امام حسین(ع) سلام دهم، از خانه هم می‌توانم زیارت اربعین را بخوانم. چرا باید سختی چند روز پیاده‌روی را به جان بخرم و مسیر طولانی را در گرما و سرما طی کنم تا کسی را زیارت کنم که همین لحظه هم در کنار من است؟ پس بشنو سخن حضرت زینب(س) را که به یزید فرمود: به خدا که نمی‌توانی یاد و خاطره ما را محو و نابود کنی.  اگر من از خانه‌ام سلام دهم و تو از خانه‌ات سلام‌دهی؛ دیری نمی‌پاید که داستان کربلا از یادها می‌رود. پیاده‌روی اربعین کاری زینبی است.

کد خبر 458120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha