مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

رمضان نوری - چرداول –خبرنگار: شهرستان چرداول با داشتن زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان از قطب‌های اصلی تولید برنج در استان و حتی غرب کشور محسوب می‌شود.

برداشت برنج

سابقه کشت برنج در این منطقه بسیار طولانی است و هم‌اکنون نیز این کار در آن رونق دارد. امسال حدود ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چرداول به کشت برنج اختصاص یافته است و در مجموع پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۵۰۰ تن برنج در این شهرستان برداشت شود.
کشت برنج منبع درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان منطقه است و مردم که از نبود شغل در شهرستان در سختی بودند، با استفاده از کشت برنج به درآمد ثابت و پایدار خوبی رسیده‌اند.

سالانه ۳۰ درصد برنج استان ایلام در چرداول تولید می‌شود. برنجی که در این شهرستان کشت می‌شود از ۳ نوع عنبربو، شمشیری و معمولی است و کیفیت بالای آن باعث شده است در خارج از استان هم به فروش برسد. در سال‌های اخیر، به رغم کم‌آبی و حمایت نکردن جهاد کشاورزی، همچنان کشت برنج در شهرستان چرداول رونق داشته است و امسال نیز به دلیل بارش‌های بسیار خوب، محصولی پربار در انتظار کشاورزان است.

  • برنج‌کاری؛ تنها منبع درآمد مردم

یکی از کشاورزان شهرستان چرداول در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: هر سال کشاورزان شهرستان اقدام به کشت برنج می‌کنند، اما مسئولان می‌گویند نباید در این منطقه برنج کشت شود. «علی‌عباس تیموری» می‌افزاید: تنها منبع درآمد مردم شهرستان برنج‌کاری است. این کار از قدیم شغل مردم منطقه بوده است.

وی با اشاره به رونق کشت برنج در منطقه می‌گوید: بیشتر مردم استان برنج عنبربوی چرداول را خریداری می‌کنند. دلیل اصلی آن هم کیفیت بالای این برنج محلی است. تیموری ادامه می‌دهد: این برنج با قیمت کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و خوشبختانه درآمد بسیاری خوبی نصیب کشاورزان شهرستان کرده است.

این کشاورز با اشاره به این‌که مردم علاوه بر فروش، نیازهای یک سال خانواده خود به برنج را تامین می‌کنند، می‌گوید: از مسئولان انتظار حمایت برای برداشت محصولات خود با تامین کمباین را داریم. وی می‌گوید: برنج محلی عنبربو که بیشتر مردم استان از آن استفاده می‌کنند، دارای طعم خاص و بوی دل‌انگیزی است و زنان استان از آن برای پخت انواع غذاها استفاده می‌کنند. تیموری می‌افزاید: گردشگران مناطق مختلف کشور نیز این برنج را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

  • درآمد ۷۵ میلیارد تومانی از محل فروش برنج

مدیر جهاد کشاورزی چرداول در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: در این شهرستان ۱۲۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید برنج فعالیت دارند که نیازهای استان را تامین و برنج مازاد = خود را نیز به استان‌های هم‌جوار صادر می‌کنند. «اقبال گراوندی» می‌افزاید: امسال، به رغم محدودیت‌هایی که برای کشاورزان در زمینه کشت برنج به وجود آمد، ۱۵۰۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی می‌گوید: از این مقدار سطح زیر کشت، با عملکرد ۲/۳ تن در هر هکتار، پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۵۰۰ تن شلتوک برداشت شود که از این میزان ۵ هزار تن برنج سفید تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. این مسئول ادامه می‌دهد: کار برداشت برنج با استفاده از ۳۰ دستگاه کمباین آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود ۷۵ میلیارد تومان از محل فروش آن عاید کشاورزان شود. وی اظهار می‌کند: کشت برنج برای ۲ هزار نفر در شهرستان چرداول شغل ایجاد کرده است.

  • برداشت ۲ نوع برنج

گراوندی ارقام کاشته‌شده برنج را ۲ نوع محلی عنبربو و شمشیری ذکر می‌کند و می‌گوید: محصول تولیدی از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار است و بیشتر آن در خود استان و استان‌های هم‌جوار به فروش می‌رسد. مدیر جهاد کشاورزی چرداول میزان افزایش کشت را نسبت به سال گذشته حدود ۴۵ درصد اعلام می‌کند و علت آن را افزایش آب رودخانه‌ها و چشمه‌های شهرستان بر اثر بارندگی‌های قابل توجه سال گذشته می‌داند. وی می‌افزاید: حاصلخیزی خاک کشاورزی، مناسب بودن شرایط اقلیمی و وضعیت مناسب جوی و بارش‌های سال گذشته در افزایش و بهبود عملکرد کشت برنج در واحد سطح تاثیرگذار بوده است.

  • استقبال کشاورزان از مکانیزاسیون

مدیر جهاد کشاورزی چرداول با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته بیشتر کشاورزان با روش‌های سنتی محصول برنج خود را برداشت می‌کردند، می‌گوید: هم‌اکنون استقبال آنها از دستگاه‌ها برای برداشت محصول افزایش یافته است و این کار باعث کاهش هزینه و میزان هدررفت محصول می‌شود. گراوندی ادامه می‌دهد: در کنار دستگاه‌ها، کارگاه‌های سنتی و خانگی برنجکوبی در شهرستان وجود دارد که کار خشک کردن شلتوک و سفید کردن برنج را انجام می‌دهند.

مردم استان ایلام علاقه خاصی به برنج محلی عنبربو دارند و این برنج را در پخت غذاهای محلی هم به کار می‌برند. میراث فرهنگی استان هر سال جشن برداشت برنج محلی عنبربو را برگزار می‌کند و زنان ایلامی غذاهای محلی پخته‌شده با این برنج را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. استان ایلام، با داشتن ۳۵۰ هزار هکتار زمین و تولید سالانه یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، از مناطق استراتژیک کشور در بخش کشاورزی است چراکه ۳ محصول مهم گندم، برنج و ذرت در این استان تولید می‌شود. مزیت عمده کشت برنج در این شهرستان سالم بودن آن از نظر استانداردهای بهداشتی است چراکه کشاورزان با مصرف بهینه کودهای شیمیایی و عدم استفاده از سموم آفت‌کش اقدام به تولید این محصول می‌کنند.

کد خبر 458113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha