همشهری آنلاین: یک متخصص گوارش گفت: گاهی اوقات ممکن است منشاء اصلی درد خود ناف نبوده و مربوط به مجرای ناف باشد.

دردي خطرناك و كشنده در ناحيه شكم كه بايد آن را جدي گرفت

داوود محمدی فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درد اطراف ناف اظهار کرد : درد اطراف ناف بستگی به ارگان‌های  مختلف شکمی دارد. این نوع عارضه شروع کننده  درد آپاندیسی است. دلایل زیادی برای درد دور ناف در افراد وجود دارد که  برخی از آن‌ها خطرناک و مرگبار خواهند بود  و باید جدی گرفته شوند در صورتی که برخی دیگر مشکلاتی همچون درد شکمی ساده هستند و خود به خود رفع خواهند شد.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلالات جزئی می‌تواند باعث ایجاد درد در اطراف ناف شود و حتی به سایر نقاط بدن از جمله لگن، پاها و قفسه سینه نیز برسد. درمان این نوع عارضه  بستگی به علت اصلی آن دارد.  گاهی اوقات ممکن است منشاء اصلی درد خود ناف نباشد و مربوط به مجرای نافی یا همان اوراکوس نافی همراه ترشحات بدبو  باشد که در صورت شدید و طولانی بودن درد در ناحیه دور ناف و تکرار آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه شود تا علت آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: علل این نوع بیماری  ایجاد سندرم  روده تحریک پذیر،  پانکراتیت حاد،  افزایش ضربان قلب، فتق ناف، مسمومیت غذایی، گاستروانتریت است. علل دیگر آن  بیماری سینوس نافی است  که درمان اصلی آن جراحی است  ولی در مراحل اولیه تنها باید درمان‌های طبی و رعایت بهداشت انجام شود. عامل دیگر بیماری هرنی  بوده که ممکن است  مادرزادی یا اکتسابی باشد  و بیشتر  در سنین بالا اتفاق  خواهد افتاد. معمولا اگر مادرزادی باشد تا سن 4 سالگی  صبر خواهیم کرد و خود به خود رفع خواهد شد.بیماری اطراف ناف در بزرگسالی در اثر کار سنگین و شدید  بروز خواهد کرد  که در صورت بیرون زدگی همراه با استفراغ و تهو، تغییر رنگ پوست و تب است  که  اورژانسی بوده و فورا باید جراحی انجام شود.

محمدی افزود: علت درد دور ناف می‌تواند ناشی از عوامل دیگری همچون حساسیت غذایی و مسمومیت آن  باشد. درد دور ناف ممکن است در اثر قاعدگی بروز کند. بیشتر اوقات، درد اطراف ناف جدی نیست اما در برخی موارد، می‌تواند جدی باشد. تعیین علت درد شکم می‌تواند به فرد کمک کند تا با درمان‌های مناسب آن را مدیریت کند.

متخصص گوارش درباره علائم این نوع عارضه بیان کرد: تب، اسهال و یا خونریزی  مقعد نشان‌دهنده درد روده است. وجود تب و اسهال نشان دهنده التهاب روده  بوده که ممکن است توسط عفونت ایجاد شده باشد. احساس درد در اطراف ناف  به طور مداوم خطرناک بوده و باید فورا به پزشک مراجعه شود. علائم دیگر آن دردهای شبانه است  که موجب بیدار شدن فرد خواهد شد. دردی که همراه با استفراغ شدید بوده و موجب  مدفوع خونی می‌شود.

وی درباره درمان درد اطراف دور ناف اظهار کرد: برای درمان این نوع عارضه باید یکسری عملیاتی همچون سونوگرافی و عکس برداری از ناحیه شکم انجام شود که تشخیص داده شود درد مربوط به ناف است یا مشکلات عمیق‌تری وجود دارد. قدم اول درمان به صورت طبی بوده و زیر نظر متخصص آنتی بیوتیک مصرف شود.البته افراد می‌توانند با رعایت بهداشت و شست و شو مرتب  مانع بروز این نوع بیماری شوند.

کد خبر 458077
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha