مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

باران پورکاظم  - قزوین ـ خبرنگار: کاروان اربعین که راه می‌افتد باز تداعی آهنگ کربلاست. پیر، جوان، مرد و زن و حتی کودکان راهی کربلا می‌شوند. اینجا برای رفع عطش از این عشق کافی است فقط آهنگ رفتن کنی دریا دریا معرفت است که سیرابت کند.

تنگنای خدمات سلامت برای زائران اربعین 

با شروع روزهای پیاده‌روی اربعین، قزوین هم همچون سایر بلاد این دیار سرتاسر شور و شوق و شعور می‌شود برای حضور در بزرگ‌ترین اجتماع انسانی دنیا.  

  • افزایش ظرفیت خدمات

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین گفت: برای نخستین بار ۱۳ هزار مترمربع زیربنا را در شهر کربلا به یک موکب اختصاص داده‌ایم تا بتوانیم میزبان زائران بیشتری باشیم. در این موکب، طی سال‌های گذشته از زائران همه استان‌ها و خارج از کشور پذیرایی می‌شد.  حامد کبودوند اظهار کرد: با توجه به این‌که سال جاری به عنوان نخستین سالی است که زائران ایران بدون ویزا به عراق اعزام می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود که تعداد زائران اربعین افزایش یابد.

وی ادامه داد: ۸۵ موکب در سال جاری از استان قزوین ثبت شده است و رشد خوبی را در موکب‌های اربعین شاهد هستیم. مسائلی در حوزه موکب‌ها وجود دارد و برخی تلاش می‌کنند که بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها اختلاف ایجاد کنند، لذا از موکب‌داران خواهش می‌کنیم به این امر توجه داشته باشند.  این مقام مسئول با بیان این‌که تمام دغدغه ستاد مردمی اربعین و ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام فعالیت تجمیعی است، افزود: در قرارگاه نجف با پیگیری صورت‌گرفته توانستیم موکبی را در ۳ متری حرم مطهر امام علی (ع) با بیش از ۷ هزار مترمربع زیربنا راه‌اندازی کنیم.  

  • مواد غذایی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین گفت: موضوع آسیب بیولوژیک مواد غذایی جزو موضوعات جدی در ایام اربعین است و موکب‌داران حتما باید به این موضوع توجه داشته باشند.  وی توضیح داد: با توجه به این‌که مدیریت زمانی خدمات مهم است، لذا از موکب‌داران درخواست می‌کنیم که مدیریت زمان ارائه خدمات را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تا ۲ روز پس از اربعین امکان ارائه خدمات به زائران را داشته باشند. خواهش ما این است که نحوه توزیع وعده‌های غذایی و اسکانبه گونه‌ای بررسی شود که تا ۲۲ صفر ادامه داشته باشد.  کبودوند افزود: با توجه به حضور مواکب عراقی در ایران و دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتند، توصیه می‌کنیم که همه موکب‌داران قزوینی پرچم ایران و عراق را با هم داشته باشند تا همدلی به وجود آید.  

  • ۳ موکب سلامت

مسئول موکب سلامت ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: ارائه‌ خدمات سلامت نیازمند تدبیر و اختصاص دادن بودجه از سوی مسئولان است. در سال جاری ۳ موکب سلامت در مناطق مسیب، نجف و کربلا وجود دارد که با توجه به افزایش زائران خدمت‌رسانی به آنها هم افزایش می‌یابد.  فاطمه محمدبیگی تصریح کرد: تیم جهادگران حوزه‌ سلامت امسال نسبت به سال گذشته با استقبال پزشکان، دندان‌پزشکان و جراحان مواجه بوده‌ است، اما متاسفانه ظرفیت محدود و کمبود امکانات حضور پزشکان بیشتر را از جهاد در اربعین بازمی‌دارد.  

وی ادامه داد: سال گذشته موکب سلامت حدود ۱۲۰ میلیون داروهای درمانی و۸۰ میلیون پماد برای خدمت‌رسانی در نظر گرفته‌ بود، اما متاسفانه در سال جاری اعتبار کمی برای داروها پیش‌بینی شده‌ است.  مسئول موکب سلامت ستاد مردمی اربعین استان قزوین افزود: کمک خیران و شرکت‌های داروسازی‌ با وجود احتمال افزایش تعداد زائران در سال جاری بسیار کم بوده‌ است و از سوی دیگر کمک‌های مردمی نیز در این خصوص به مقدار کافی نیست. اگر مسئولان همکاری نکنند، خدمات‌ دارورسانی به زائران در مدت‌زمان کوتاهی متوقف می‌شود.  محمدبیگی یادآور شد: در سال جاری بسیاری از موکب‌ها تلاش می‌کنند به صورت مجزا خدمات پزشکی ارائه‌ دهند. این مساله می‌تواند به علت نبود شرایط مناسب نگهداری دارو باعث فاسد شدن دارو شود. سال گذشته قزوین روزانه هزار ویزیت رایگان برای زائران داشت. با توجه به افزایش زائران در سال جاری لازم ‌است ارائه‌ خدمات دارویی نیز افزایش یابد.  

  • ثبت‌نام در سامانه سماح

معاون سیاسی استاندار قزوین اظهار کرد: تاکنون ۱۶هزار و ۸۰۰ قزوینی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که احتمال می‌دهیم این رقم به ۳۰ هزار نفر برسد.  منوچهر حبیبی توضیح داد: تاکنون ۳ جلسه ستاد اربعین در استانداری و ۱۳ کمیته در حوزه‌های زیرساخت، حمل‌ونقل، آموزش، بهداشت و درمان تشکیل شده‌ است. همچنین ۳۵ کمیته موضوعات اربعین را دنبال می‌کنند.  وی گفت: امسال استان قزوین معین شهر مهران شده است و خدمات پررنگ‌تری نسبت‌به سال‌های گذشته ارائه خواهد کرد. فرماندهی و انسجام در حوزه دستگاه‌های اداری هماهنگ شده است‌ و کمک‌های خصوصی و عمومی در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

معاون سیاسی استاندار قزوین افزود: امسال مناطق آوج و آبگرم در استان قزوین با همکاری مجموعه پلیس راه، فرمانداری شهرستان و راهداری استان میزبان زائران خواهند بود. ماشین‌آلات به کشور عراق اعزام شده‌ و همچنین اقلام اساسی و خدمات بازرگانی، دوره‌های آموزشی، نظارتی، امنیتی و بهداشتی برای موکب‌داران در نظر گرفته‌ شده‌ است.  حبیبی یادآور شد: شبکه‌ حمل‌ونقل استان در سال جاری از سوی وزارت راهداری کشور در مرز مهران مستقر است، در نتیجه استان قزوین مشکلات حمل‌ونقل نخواهد داشت.  

  • کمبود ماشین‌آلات

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: ۱۰مهر سال جاری ماشین‌آلات سردخانه‌ای، تصفیه آب، آمبولانس، آتش‌نشانی و ۷۰ اتوبوس به عراق اعزام شدند. ماشین‌آلات سنگین برای دسترسی راه و پارکینگ در داخل و خارج استان هماهنگ شده‌ است، اما متاسفانه در سال جاری به علت اعزام ماشین‌آلات به استان لرستان مشکلات کمبود ماشین‌آلات وجود دارد.  علی فرخزاد خاطرنشان کرد: کمیته امینتی راه و زیرساخت مانند پلیس راه، هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی یک هفته قبل و بعد از ایام پیاده‌روی آماده‌ خدمت‌رسانی به زائران هستند. وی ادامه داد: شهرداری در طول مسیر ماشین‌آلات را سرویس‌دهی می‌کند و همچنین مجتمع‌ها، ستادها و مساجد استان‌های رابط مرزی در صورت لزوم آماده‌ پذیرایی از زائران هستند. در صورت نیاز بیمارستانی با ظرفیت ۴۵ تخت آمادگی اعزام دارد.

  • ۵ قرارگاه

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین بیان کرد: ستاد مردمی اربعین در ۳ سال گذشته با ۴ موکب آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در سال جاری با ۸۵ موکب در ۵ قرارگاه فعالیت می‌کند.  سعید خورشیدی افزود: امسال سومین سال فعالیت ستاد اربعین با پشتیبانی نماینده ولی فقیه و دستگاه اجرایی است که فعالیت خود را با تکیه به نذرهای مردمی ادامه می‌دهد. اولین قرارگاه استان قزوین در داخل ایران و در عوارضی قزوین ـ زنجان، آوج، آبگرم و مهران مستقر است، قرارگاه دوم در نجف اشرف با ۵ موکب، قرارگاه سوم استان قزوین در طریق‌الحسین، قرارگاه چهارم در شهر کربلا و قرارگاه پنجم در شهر مسیب است. برای همه این قرارگاه‌ها برنامه‌ اسکان، پذیرایی و مباحث فرهنگی پیش‌بینی شده‌ است.

وی توضیح داد: چند کار ویژه‌ فرهنگی طبق بیانات نماینده‌ ولی فقیه در استان برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است از جمله تأسیس موکب بین‌المللی در طریق‌الحسین توسط طلاب قزوینی که خدمات فرهنگی در قالب مکتوب و فضای مجازی به زبان‌های مختلف به مردم ارائه می‌دهد. همچنین فعالیت‌های فرهنگی مانند اجرای گروه‌های سرود به زبان‌های مختلف در ایام پیاده‌روی پیش‌بینی شده‌ است.

  • قیمت بالای اجناس در عراق

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: در همه موکب‌های قرارگاه اعزام مبلغان روحانی برای نماز جماعت، عزاداری و سخنرانی به صورت متمرکز برنامه‌ریزی شده‌ است. همچنین اعزام ۱۵ اتوبوس از زائراولی‌های استان با عنوان ابرفیاض و به نام شهید ابوترابی برای پیاده‌روی اربعین ساماندهی شده‌ است. خورشیدی تصریح کرد: قیمت بالای اجناس و اقلام اساسی در عراق موکب‌داران را با مشکلاتی مواجه کرده‌ است لذا دستگاه‌هایی که قابلیت تسهیلگری دارند لازم‌ است پای کار بیایند.  

  • ۱۷ موکب قزوین در کربلا

مسئول قرارگاه مرکزی ستاد مردمی اربعین استان قزوین در کربلا گفت: ۱۷ موکب استان قزوین در شهر کربلا زیر نظر این قرارگاه است که خدمات این موکب‌ها هم در دست تکمیل است.  محمد صباغی ادامه داد: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های قرارگاه مرکزی ستاد مردمی اربعین استان قزوین در کربلا پس ازدهه اول محرم آغاز شد. این قرارگاه بحث اسکان و پذیرایی زائران را در شهر کربلا در دست اقدام دارد. وی یادآور شد: مردم از طریق شماره‌حساب‌های مواکب و ستاد مردمی اربعین استان می‌توانند کمک‌های خود را واریز کنند.  مسئول قرارگاه مرکزی ستاد مردمی اربعین استان قزوین افزود: اقدامات فرهنگی مانند برگزاری نماز جماعت، هیات عزاداری و پاسخگویی به احکام شرعی در همه مواکب اجرا می‌شود، اما تاکنون ظرفیت پذیرش زائر و پذیرایی قطعی نشده است. تلاش می‌کنیم برای همه زائرانی که اسکان پیدا می‌کنند پذیرایی هم انجام شود.  

  • پیش‌بینی برای حضور حداکثری

نماینده ولی فقیه و امام‌ جمعه استان قزوین گفت: باید پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش جمعیت زائران اربعین صورت بگیرد.  آیت‌الله عبدالکریم عابدینی با اشاره به همکاری و مشارکت بسیار خوب مردم و مسئولان در برگزاری حماسه عظیم اربعین و ارزشمند خواندن این حرکت بر همدلی و همراهی بیشتر این مجموعه‌ها تأکید کرد.  وی توجه به افزایش زائران را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید همه پیش‌بینی‌ها برای مدیریت پیاده‌روی اربعین صورت بگیرد تا با افزایش زائران اربعین، خدمات‌رسانی به نحو شایسته و مطلوب انجام شود.  

امام جمعه قزوین ادامه داد: پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین کار فرهنگی محسوب می‌شود و شورای فرهنگ عمومی باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد.  آیت‌الله عابدینی توجه به حمل‌ونقل و تغذیه زائران را در داخل مرزهای کشور ضروری دانست و افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که در زمان بازگشت زائران خدمت‌رسانی متوقف نشود و با جدیت بیشتری این کار انجام شود.  وی بر توجه هرچه بیشتر بر اهداف معنوی حماسه اربعین تأکید کرد و گفت: علاوه بر کارهای خدماتی در حماسه اربعین، باید اهداف معنوی این حرکت عظیم نیز مورد توجه قرار گیرد چراکه بعد فرهنگی اربعین در اولویت قرار دارد.

کد خبر 458016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha