دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی- خبرنگار:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی به مناسبت روز روستا، گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کرد. به گفته مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی، ۲۷ درصد از جمعیت خراسان رضوی در ۳۲۸۰ روستای این استان سکونت دارند.

خانه های فرسوده روستایی

بر اساس سرشماری سال ۹۵، تعداد ۲۵۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی وجود دارد که در ۹۷ درصد از روستاها طرح هادی اجرا شده است. افزایش ۷۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از سال ۹۰ تا ۹۵ نشان از ماندگاری بیشتر روستاییان و نیز مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها است، که این امر می‌تواند از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.

  • صدور ۲۱۲ هزار سند تک‌برگی

«سیدرضا موسوی‌نیا» مدیر کل بنیاد مسکن خراسان رضوی در نشست خبری با اشاره به اختصاص رایگان بخشی از تولید قیر وزارت نفت به برخی دستگاه‌ها مانند بنیاد مسکن، اظهار کرد: از محل ۸۷ هزار تن قیر رایگان از سال ۹۴ تاکنون، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع معبر در ۸۸۰ روستای استان آسفالت شده است که ۳۳۳ روستا در سال ۹۷ بوده است. در سال ۹۷ سهم قیر استان معادل با ۷۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که بیشترین سهم در کشور است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی با بیان این‌که سال ۹۸ از محل ردیف‌های متفاوت استانی، ۴۰ میلیارد تومان اعتبار عمران روستایی در استان مصوب شده است، گفت: با توجه به این‌که افق طرح هادی برای ۱۰ سال پیش‌بینی شده است، از این میزان ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن پس از پرداخت دیون قبلی برای بازنگری ۱۲۷ روستا انجام می‌شود و ۳۳ میلیارد نیز به اجرا اختصاص دارد که برای اتمام ۲۰۵ پروژه پیش‌بینی شده است. «مجید معصومی» افزود: همچنین ۳/۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی ابلاغ شده است که یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون به بخش مطالعه و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به اجرا اختصاص می‌یابد.

 وی در خصوص صدور سند برای املاک روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک در روستاهای مستعد گفت: در روستاهایی که دارای طرح هادی مصوب هستند، با بررسی وضعیت نقشه‌ها برای متقاضیان ثبت سند، طبق فرایند شهری، سند تک‌برگی صادر می‌شود و در محل روستا تحویل داده ‌می‌شود. از ابتدای برنامه دوم توسعه تاکنون ۲۱۲ هزار جلد سند ملک صادر و در ۱۸۰۰ روستا به متقاضیان ارائه شده است. این مقام مسئول افزود: همچنین در حوزه تملک اراضی دولتی که در محدوده طرح هادی قرار گرفته‌اند، تاکنون ۵۵۰۰ هکتار زمین از دولت تملک و به روستاییان واگذار شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در خصوص طرح احیای بافت‌های باارزش و پروژه‌های گردشگری در روستاهای دارای سابقه تاریخی با همکاری سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: این طرح در خراسان رضوی برای ریاب گناباد، جزین بجستان، دیزباد و بوژان در نیشابور و ازغد در طرقبه و شاندیز انجام شده است و برای هر طرح گردشگری مطابق با اقلیم منطقه کار می‌شود.

  • ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در سیدی و قلعه ساختمان

به گفته معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن، در زمان شروع طرح مسکن مهر، بنیاد متولی اجرای این طرح در ۵۸ شهر زیر ۲۵ هزار نفر خراسان رضوی با ۲۰ هزار و ۵۲ واحد مسکن مهر بوده است. «حسین بهروانفر» افزود: تاکنون متقاضیان ۱۲۶۷ واحد در مراحل مختلف ساخت انصراف دادند، ۱۸ هزار و ۵۷ واحد تکمیل و تحویل شده است، ۷۲۸ واحد در دست اجراست که در مجموع پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، ۹۸ درصد بوده است. ۲۸ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز بدون متقاضی است که طبق توافق، به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی واگذار می‌شود.

به گفته وی، در داخل شهر ۱۵۵۰ واحد در ۱۶ قالب پروژه در حال ساخت است که عمده آنها در شهر مشهد و از ۳ طبقه تا ۱۲ طبقه هستند و از منابع داخلی مجموعه بنیاد مسکن تامین شده‌اند. این واحدها با شرایط خاص با ۳۰ درصد نقد و اقساط ۳۰ ماهه پیش‌فروش و پس از اخذ استانداردهای لازم واگذار می‌شوند. این مقام مسئول به اجرای طرح اقدام ملی با ۴۰۰ هزار واحد در کشور در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد به بنیاد مسکن واگذار شده است. این طرح در استان کرمان به عنوان پایلوت آغاز شده است و به‌زودی در ۱۰ استان دیگر مانند خراسان رضوی ادامه می‌یابد. تفاوت این طرح با مسکن مهر در مالکیت زمین به صاحب ملک است و ۷۵ میلیون تومان نیز به آن وام تعلق می‌گیرد.

معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن در ادامه گفت: از طرح‌های بازآفرینی شهری برای احداث ۵ هزار واحد مسکن در ۲ پهنه سیدی و قلعه ساختمان مشهد تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری، بنیاد مسکن، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده که پس از امضا، اجرا خواهد شد. بهروانفر به آغاز عملیات اجرایی احداث ۴ هزار واحد در حاشیه شهر چابهار اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت خاص شهرستان، خراسان رضوی به عنوان ستاد معین در کنار هرمزگان و سیستان و بلوچستان پس از ابلاغ وام، عملیات ساخت را آغاز خواهد کرد.

  • پرداخت ۱۴ میلیارد تومان وام بلاعوض

به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی، در استان ۴۸۶ هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد که بر اساس آخرین سرشماری بنیاد مسکن، ۱۵۱ هزار واحد مقاوم و ۳۳۵ هزار واحد غیرمقاوم اعلام شده‌اند. «حسن حسینی» با اشاره به این‌که در طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی دولت باید هر ساله ۲۰۰ هزار مسکن ساخته شود، افزود: سهم خراسان رضوی سالی ۱۵ هزار واحد است که از سال ۸۴ تاکنون ۱۱۷ هزار واحد به اتمام رسیده است. امسال سهمیه استان از محل تسهیلات مسکن روستایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد بوده که از آن تعداد، ۸ هزار واحد به استان ابلاغ شده و ۴۴۵۰ نفر به بانک‌های عامل برای تسهیلات معرفی شدند که ۲۳۵۵ نفر موفق به عقد قرارداد شدند و شروع به کار کردند.

وی افزود: مبلغ تسهیلات امسال برای روستاییان دارای خانه فرسوده ۴۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و از محل حساب ۱۰۰ امام(ره) به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند تا ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض برای تکمیل واحد مسکونی پرداخت می‌شود. همچنین به افرادی که مشکل مالی دارند این کمک بلاعوض تعلق می‌گیرد. در ۱/۵ سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

به گفته این مقام مسئول، طبق تفاهم‌نامه با بهزیستی، برای افراد تحت پوشش که ۲ معلول دارند، ۱۸ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت خانه پرداخت می‌شود. سهم استان در این حوزه ۵۳۳ واحد بوده است که تاکنون ۴۵۸ نفر با بانک‌ها قرارداد بسته‌اند و ۳۴۴ نفر پایان کار گرفته‌اند و واحدها تحویل داده شده است. تاکنون ۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را بنیاد مسکن پرداخته و مابقی سهم بهزیستی است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی در خصوص بازسازی مناطق سیل‌زده استان اظهار کرد: از اول فروردین ۹۸، تعداد ۵۷۳۵ واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۹۰۶ واحد در استان نیاز به تعمیر داشتند و به هزار خانوار نیز خسارت معیشتی وارد شده است. اعتبار در فاز اول برای ۱۰۸۰ واحد احداثی و ۵۰۰ واحد تعمیری به استان ابلاغ شد که واحدهای تعمیری تا آخر مرداد تکمیل شدند. وی افزود: برای فاز دوم نیز اعتبار برای ۲۱۰۰ واحد احداثی، ۵۰۰ واحد تعمیری و ۵۰۰ واحد معیشتی ابلاغ شده که از اول مهر در حال اجراست.

حسینی گفت: امسال تسهیلات و امکانات دولت برای بازسازی ۴۰ میلیون تومان وام، ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۸ تن سیمان رایگان بوده است. همچنین برای احداث واحدهای شهری ۵۰ میلیون تومان وام، ۱۲ میلیون تومان بلاعوض، ۱۲ میلیون تومان بابت اسکان موقت و ۱۶۰ پاکت سیمان پرداخت می‌شود. به گفته وی، بنیاد مسکن به عنوان استان معین در بازسازی سرپل‌ذهاب پس از زلزله در ۱۶ ماه ۳۲۰۰ واحد احداث کرده و تحویل داده است. همچنین در گنبدکاووس ستاد از اول اردیبهشت تشکیل شده که تعمیر کامل ۴۰۴۸ واحد انجام شده است و احداث ۱۳۴۸ واحد نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تا آخر پاییز تکمیل می‌شود.

کد خبر 457976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha