همشهری آنلاین: رییس پژوهشگاه هوافضا گفت: بر اساس سند جامع توسعه هوافضای کشور لازم است به سمت اعزام فضانورد به فضا اقدام کنیم که در این راستا کپسول‌هایی را برای این منظور در دستور کار داریم.

اعزام ربات به فضا

به گزارش ایسنا، دکتر فتح‌الله امی رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربیات این پژوهشگاه در زمینه پرتاب محموله زیستی و میمون تا ارتفاع زیر مداری، گفت: بر اساس سند جامع توسعه هوافضای کشور لازم است به سمت اعزام فضانورد به فضا اقدام کنیم که در این راستا کپسول‌هایی را برای این منظور در دستور کار داریم که در فاز اول رباتی تا ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری پرتاب می‌شود و بعد از ۵ پرتاب موفق وارد پروژه اعزام انسان خواهیم شد.

وی طراحی و ساخت کپسول E1S را از جمله پروژه‌های پژوهشگاه هوافضا نام برد و یادآور شد: بعد از پرتاب میمون‌ها دیگر نمی‌خواهیم حیوان پرتاب کنیم، بلکه در صدد اعزام انسان به فضا هستیم.

امی با بیان اینکه در این راستا در فاز اول اعزام انسان به زیر مداری را در دستور کار قرار دادیم تا به اعزام انسان به مدار برسیم، خاطرنشان کرد: در این پروژه کپسول E1S مدل انسان، رباتی را در اشل ۷۵ درصد انسان به مسیر زیر مداری و در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری می‌برد.

رییس پژوهشگاه هوافضا، وزن محموله‌ای را که این کپسول می‌تواند حمل کند، حدود ۳۰۰ کیلوگرم دانست و یادآور شد: البته این هدف‌گذاری بسیار مهم است که ۳۰۰ کیلوگرم را به ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر پرتاب کند و سالم به زمین باز گرداند.

امی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم ۵ پرتاب کپسول E1S را با موفقیت طی کنیم، در مرحله بعد به سراغ طرح اعزام انسان خواهیم رفت.

رییس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اجرای پروژه آزمایشگاه فضایی (C5) در این پژوهشگاه، توضیح داد: C5 آزمایشگاه فضایی است که محموله‌های مورد نظر از جمله موجود زنده را به همان ارتفاع (۱۵۰ کیلومتری) می‌برد.

به گفته وی، میمون فضایی به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری پرتاب شد، ولی در E1S علاوه بر آنکه وزن محموله بالاتر است، برای پرتاب به ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری طراحی می‌شود.

کد خبر 457920
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha