مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

فاطمه امامی-‌  قم ـ خبرنگار: ایجاد پیاده‌راه در هسته مرکزی شهرها یکی از سیاست‌های شهرسازی و ترافیکی است که سال‌هاست در شهرهای تاریخی دنیا اجرا می‌شود.

مسیر پیاده «بهار» باز می‌شود

این سیاست در زمینه انسان‌محور کردن شهرها و آرام‌سازی ترافیکی در هسته مرکزی شهر است که موجب حراست از محورهای تاریخی می‌شود، اما در قم این مسأله چند پیچیدگی دارد. نخست موضوع زیارت و عادت عرفی مردم برای سهل‌الوصول بودن حرم مطهر است که در سال‌های اخیر به دلیل پیاده‌راه‌سازی‌ها و محدودیت‌های تردد زیر سوال رفته است و دیگر تردد به حرم و زیارت کار آسانی نیست.  مسأله دیگر وجود مدارس علمیه، بازار قم و هتل‌های متعدد در نزدیکی حرم مطهر است که همه این کاربری‌ها از نظر برخی به عبور و مرور خودرو نیاز دارند. از طرفی عبور و مرور افراد کم‌توان در جریان پیاده‌راه‌سازی‌ها به خوبی دیده نشده است و خودروهای برقی و پیش‌بینی‌هایی از این دست کارایی لازم را ندارد. همین موضوعات کافی است که پس از اجرای هر طرح پیاده‌راه‌سازی در هسته مرکزی موجی از اعتراض‌های اجتماعی راه بیفتد.  این بار هم بلوار بهار مسدود شده که شهرداری می‌گوید تصمیم پلیس راهور بوده اما معاون عمرانی استاندار قم معتقد است شهرداری و راهور با همکاری هم این کار را انجام داده‌اند. برای مشخص شدن موضوع، جلسه شورای ترافیک تشکیل شد تا درباره این مسأله بحث شود.  

  • اعتراض کاسبان و هتلداران

دبیر شورای ترافیک استان قم اظهار کرد: طرح پیاده‌راه بلوار بهار از شورای ترافیک در بهمن سال ۹۱ مصوبه داشته و باغ‌راه براساس همین مصوبه اجرا شده اما بعد از آن طرحی برای مسدود کردن مسیر خودرو در این خیابان مطرح نشده است.   «وحید مقدم» با بیان این‌که طبق این طرح باند شرقی بلوار بهار باید برای نقلیه عمومی باز باشد، گفت: حدود یک ماه و نیم پیش پلیس قم براساس تدابیر خودش چهارراه حجتیه به سمت بلوار بهار را بست و حتی تاکسی‌ها را از محدوده بیرون کرد.  وی ادامه داد: پس از این اتفاق طومارهای بسیاری از کسبه، دفتر امام جمعه، دفتر رئیس مجلس، جامعه هتلداران و... به شورای ترافیک رسید که به این رفتار اعتراض کردند.  

دبیر شورای ترافیک استان قم افزود: کار پلیس راهور اشتباه بوده است و با توجه به مصوبه شورای ترافیک سال ۹۱ باند شرقی باید باز باشد. وسایل نقلیه غیرمجاز توسط دوربین‌های شهرداری کنترل می‌شوند و به مسدود کردن نیازی نیست. این درست نیست که مردم یکباره از خواب بیدار شوند و با یک مسیر مسدود روبه‌رو شوند. مقدم با اشاره به اعتراض کاسبان به این اتفاق تصریح کرد: کاسبان مالیات می‌دهند که دولت حقوق ما را می‌دهد. اگر قرار بود که راهور این کار را انجام دهد، حداقل باید اطلاع‌رسانی می‌شد. این رفتار موجب شد که شورای ترافیک تحت فشار قرار بگیرد در حالی که مصوبه‌ای برای این کار صادر نکرده بود. وی با اشاره به این‌که مدیریت ترافیک به صورت دستوری اتفاق نمی‌افتد، یادآور شد: در این زمینه باید هماهنگی داشته باشیم مثلا باید برای عبور خودروهای امدادی فکری کنیم. همچنین عبور و مرور خدمه به پارکینگ حرم باید تسهیل شود. کسانی هم که طرح ترافیک خریده‌اند باید بتوانند عبور کنند.

  • وارد کردن شوک به شهر

نماینده پلیس راهور در این جلسه به وضعیت نابسامان بلوار بهار اشاره کرد.  سرهنگ «صادق رسولی» گفت: حتی اگر هیچ مصوبه‌ای وجود نداشته باشد، کنترل ترافیک وظیفه ذاتی پلیس است.   «محسن بهشتی»، معاون امور عمرانی استاندار قم، خاطرنشان کرد: مدیریت ترافیک با پلیس است، اما پلیس حق ندارد بدون مصوبه شورای ترافیک یک خیابان را از انتفاع خارج کند.  وی توضیح داد: بدون مصوبه شورای ترافیک درست نیست. این‌که تصمیم گرفته شد اینجا پیاده‌راه و بعد سیاست گام به گام اجرا بشود در صورتی درست بود که مصوبه‌ای از شورای ترافیک داشت.  

  • خیابان بهار جزو طرح امنیتی نیست

«روح‌الله امراللهی»، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم، به انتقادها درباره ایجاد محدودیت تردد در اطراف حرم مطهر اشاره کرد و گفت: تنها جایی که امکان داشت کسانی که جانباز و معلول هستند به حرم دسترسی داشته باشند بلوار بهار بود که نیروی انتظامی آن را مسدود کرد. ما ۴۰سال هسته مرکزی شهر را فراموش کرده‌ایم، اما حالا در عرض یکی دو سال داریم یکباره پروژه‌های متعدد اجرا می‌کنیم که این موضوع موجب فشار اجتماعی می‌شود و به نظر می‌رسد باید بین اجرای این پروژه‌ها فاصله ایجاد کرد.   «حسین امیری»، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری قم، با بیان این‌که طرح امنیتی در اطراف حرم مطهر در حال اجراست، بیان کرد: زمانی که خواستیم طرح را اجرا کنیم رویکرد ترافیکی را هم در خلال مباحث امنیتی وارد کردیم و مصوبات لازم را گرفتیم.  

وی ادامه داد: حلقه امنیتی حرم مشخص است و از سال ۹۳ در حال اجراست. خیابان بهار جزو آن نیست چراکه در این خیابان مشکلی نداریم.  مدیر کل امنیتی استانداری قم در عین حال به توقف خودروها در خیابان شبستان اشاره کرد و افزود: اگر تصمیم بگیریم تردد برقرار باشد، نباید توقف انجام شود اما به صرف این‌که آنجا دوربین هست مردم رعایت نمی‌کنند.

  • پلیس مشورت نکرد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قم در این جلسه همکاری شهرداری را در مسدود کردن خیابان بهار تکذیب کرد و گفت: این موضوع تصمیم پلیس راهور بوده است.   «عباس ذاکریان» بیان کرد: پیاده‌راه‌سازی و ساخت مسیرهای ویژه مباحث اجتماعی دارد باید در بدنه مدیریتی شهر و استان اجماع ایجاد شود که با چالش‌های کمتری روبه‌رو باشیم.  وی توضیح داد: همان‌طور که در جریان اجرای طرح خیابان ارم و چهارمردان از شورای ترافیک مجوز گرفتند برای بلوار بهار هم همین کار را باید انجام دهند. در بلوار بهار بنای ما بر این است که شبستان و ادامه خیابان ارم برای تردد عبوری همان عرض ۷ متر را داشته باشد تا بدین‌ترتیب خودروهای مجاز بتوانند تردد کنند و کسبه و هتلداران هم امکان دسترسی داشته باشند.  معاون شهردار قم با اشاره به سخنان معاون استاندار قم برای تاخیر در اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان چهارمردان گفت: پروژه خیابان ارم اجرا شده است و مردم کسبه در خیابان چهارمردان توقع دارند این کار در این خیابان هم پیگیری شود.

  • اختصاص بودجه برای اجرای طرح پیاده‌راه بهار

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار قم گفت: در این پروژه، مباحث اجتماعی پیش‌بینی شده و با مردم و علما هم صحبت شده است. همچنین طرح آماده است و شورای اسلامی شهر برای آن بودجه در نظر گرفته است.   «عباس ذاکریان» با اشاره به انتقادها درباره سخت شدن دسترسی به حرم مطهر اظهار کرد: ما به صورت جمعی تصمیم گرفتیم پیاده‌راه‌سازی اطراف حرم مطهر را پیگیری کنیم. برای تسهیل دسترسی مردم هم باید شورا، شهرداری و استانداری دست به دست هم بدهند. بخش خصوصی در قم قوی نیست. در زمینه خودروهای برقی ۲ پیمانکار گرفتیم، اما نتوانستند کار کنند. باید در این زمینه هزینه کنیم تا تسهیلگری عبور و مرور به حرم مطهر اتفاق بیفتد.  

وی در زمینه بسته شدن مسیر تردد بلوار بهار توضیح داد: پلیس در این باره با ما مشورت نکرده است. ما طرح ترافیک به مردم فروخته‌ایم و مردم توقع دارند که بتوانند تردد کنند.  معاون شهردار قم افزود: این تصور که ایجاد محدودیت برای خودرو باعث کاهش تردد می‌شود اظهارنظر غیرعلمی است. آمار ترددهای قبل و بعد از پیاده‌راه شدن خیابان ارم نشان می‌دهد که تردد در این خیابان بیشتر از قبل شده است. وقتی تمام عرض معبر مربوط به خودرو است ظرفیت عبوری ۱۲ هزار نفر بر ساعت است. در همین معبر وقتی به عابر پیاده اختصاص پیدا می‌کند ظرفیت تا ۳۰ هزار نفر در ساعت افزایش پیدا می‌کند. قطعا در خیابان ارم حجم تردد افزایش پیدا کرده است و این کاملا مشهود و واضح است. ما هم در شهرداری حاضریم این را اثبات و آمارگیری کنیم.  ذاکریان خواستار کمک مدیریت استان و شورای اسلامی شهر با هدف تسهیلگری برای تردد افراد کم‌توان اطراف حرم مطهر شد.

کد خبر 457877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha