مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: زندگی دانشجویی، در طول  دوران تحصیل برای بسیاری اتفاق می‌افتد. این زندگی با فراز و نشیب‌هایی همراه است که اغلب دانشجویان را دچار چالش‌های بسیار می‌کند.

دردسر‌های  زندگى دانشجويى در خوابگاه «خوارزمی»

در استان البرز نیز با داشتن دانشگاه‌های مهم این زندگی وجود دارد. یکی از دانشگاه‌هایی که زندگی دانشجویی را برای دانشجویان رقم زده دانشگاه خوارزمی است. این دانشگاه در حصارک کرج قرار و نزدیک به ۱۲ هزار دانشجو دارد. از این تعداد ۲۳۶۸ دانشجوی دختر، ۱۵۶۱ دانشجوی پسر و ۲۵ دانشجوی متاهل ساکن خوابگاه و سراهای دانشجویی هستند. طبق اعلام مرکز رفاه دانشجویی، خوابگاه‌های این دانشگاه در سطح دوم قرار گرفته‌اند، اما به عقیده دانشجویان امکانات آن از لحاظ کیفی از کمترین سطح برخوردار است. این درحالی است که مدیر امور خوابگاه‌های این دانشگاه نمره قابل قبولی به خدمات این دانشگاه می‌دهد.

  • مشکل قطعی اینترنت در خوابگاه

دانشجوی سال دوم دانشگاه خوارزمی، که همزمان با قبولی در رشته جغرافیا از شهرستان بهبهان استان خوزستان به کرج آمده و اکنون در خوابگاه این دانشگاه مستقر شده است، می‌گوید: با توجه به علاقه‌ای که به این رشته داشتم و همواره از دوران دبیرستان علاقه‌مند بودم که در این رشته درس بخوانم با اشتیاق بسیاری در دانشگاه ثبت‌نام کردم.

«عرفان احمدی» ادامه می‌دهد: از سال گذشته تاکنون استقرار در خوابگاه مشکلاتی داشت که همچنان بدون هیچ تغییری باقی مانده است. این دانشجوی رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی، می‌افزاید: بارها برای مطالعه مقاله‌های متعدد با مشکل قطعی اینترنت روبه‌رو شده‌ایم. هر بار هم برای پیگیری این مشکل مراجعه کردیم، پاسخ‌های مختلفی گرفتیم. وی اضافه می‌کند: گویا مسئولان دانشگاه وجود اینترنت در خوابگاه را امری بیهوده می‌شمارند، چراکه در غیر این صورت کاری که تنها در چند ساعت رفع می‌شود به مشکلی چندین ساله تبدیل نمی‌شد.

وی همچنین می‌گوید: اگر بخواهیم به این موضوع مثبت نگاه کنیم و فکر کنیم که نادیده گرفتن این موضوع و عدم رسیدگی به آن در جهت پیشرفت دانشجویان بوده و برای کاهش آسیب‌های احتمالی و استفاده بی‌رویه از اینترنت و فضای مجازی بوده هم غیرقابل باور است. احمدی می‌افزاید: کمبود و درواقع نبود سالن ورزشی که حداقل دانشجویان ساعاتی از اوقات خود را در آن بگذرانند نمایانگر بی‌توجهی مسئولان به افزایش آسیب‌هایی است که با فراهم کردن حداقل امکانات رفع خواهند شد.

  • عدم پذیرش دانشجویان کرجی در خوابگاه

دیگر دانشجوی این دانشگاه که ساکن کرج است، با اشاره به رفتار نامناسب مسئولان خوابگاه دانشگاه خوارزمی می‌گوید: در زمستان ترم گذشته، به دلایل مشکلات خانوادگی و سفر نابهنگام خانواده‌ام به شهرستان برای این‌که بتوانم با سهولت بیشتری به دانشگاه رفت و آمد داشته باشم، تصمیم گرفتمدرخواست دهم که به صورت میهمان چند شب از خوابگاه استفاده کنم. «ندا شهبازی» ادامه می‌دهد: وقتی با مسئولان خوابگاه برای ماندن در دانشگاه صحبت کردم، نه‌تنها اجازه ماندن در خوابگاه را به من ندادند، بلکه گفتند ما نمی‌توانیم مسئولیت حضور دانشجوهای کرجی را قبول کنیم.

این دانشجوی دانشگاه خوارزمی همچنین می‌گوید: از آنها خواستم با خانواده‌ام صحبت کنند اما آنها قبول نکردند و اعلام کردند که ۲ شب را تا بازگشت خانواده‌ام نمی‌توانم در آنجا بمانم. درواقع اگر مسئول حراست دانشگاه نبود، مشخص نبود که شب را کجا می‌ماندم. وی می‌افزاید: خانواده‌ام به امید خوابگاه دانشگاه اجازه ماندن به من داده بودند. اگر از طریق حراست دانشگاه امکان حضور در خوابگاه را نداشتم و مشکلی برای من پیش می‌آمد، معلوم نبود که چه کسی پاسخ می‌داد. شهبازی در ادامه می‌گوید: پس از پیگیری‌های فراوان متوجه شدم برخی مسئولان خوابگاه این رفتار نامناسب را با برخی از دانشجویان دارند و مدعی هستند که برای امنیت دانشجویان این‌گونه رفتار می‌کنند، اما این در حالی است که درواقع عاملی برای افزایش آسیب‌های رفتاری و روانی مختلف برای دانشجویان به‌ویژه دختران محسوب می‌شود

  • نادیده گرفتن اوقات فراغت دانشجویان

دیگر دانشجویی که برای دومین سال متوالی در خوابگاه دانشگاه ساکن است، می‌گوید: تمامی دانشجویان وقتی برای ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه می‌کنند و برای هر اتاق خوابگاه مبلغ بالایی پرداخت می‌کنند، انتظار دارند که با امکانات ویژه‌ای روبه‌رو شوند. «زهره کوهی» ادامه می‌دهد: متاسفانه در کنار مشکلات کیفی امکانات و تجهیزات، بی‌توجهی به اوقات فراغت دانشجویان از مهم‌ترین مسائلی است که بخش عمده‌ای از دانشجویان در مورد آن منتقد هستند. دانشجوی کارشناسی دانشگاه خوارزمی می‌افزاید: در دانشگاه معاونتی با عنوان معاونت فرهنگی گذاشته شده است، اما در یک سالی که در این خوابگاه بودم، شاهد هیچ‌گونه برنامه فرهنگی در اوقات فراغت دانشجوها نبودم. وی ادامه می‌دهد: متولیان فرهنگ در دانشگاه‌ها همواره می‌توانند با برنامه‌هایی جدید بیشترین تاثیر را در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، اما این درحالی است که به اجرای برنامه‌هایی یکنواخت همچون اکران فیلم‌های مختلف یا اختصاص بودجه به برنامه‌هایی نامناسب برای دانشجویان و یا جذب دانشجوها به کلاس‌های متفرقه و دریافت مبالغی، بسنده می‌کنند.

  • افزایش سرقت

یک دانشجوی دختر ۲۰ ساله که او هم دانشجوی مقطع کارشناسی است می‌گوید: بارها در دانشگاه وسایل مهمی از جمله تلفن همراه از دانشجویان دزدیده شده است. «فاطمه یحیی‌پور» ادامه می‌دهد: هر بار که در نشست‌های مختلف معاونان با دانشجوها این بحث مطرح شد، تاکید کردند که از این پس اقدامات دیگری صورت می‌پذیرد، اما بااین حال همچنان سلف و خوابگاه به شیوه سنتی و بدون نصب دوربین مداربسته به کار خود ادامه می‌دهد. وی می‌افزاید: قفل کمدهای اتاق‌ها خراب هستند و علاوه بر آن کلید برخی اتاق‌ها به یکدیگر می‌خورند و همین موضوع باعث می‌شود که آمار سرقت وسایل بیشتر شود. این دانشجوی رشته علوم تربیتی ادامه می‌دهد: کم بودن نور در سالن‌ها و اتاق‌های خوابگاه، شرایط نامناسب و فرسوده اتاق تلویزیون و اتاق مطالعه از دیگر مشکلاتی است که همواره مورد گلایه دانشجویانبوده است.

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی

رئیس شورای صنفی دانشگاه خوارزمی که دانشجوی دکتری در این دانشگاه نیز است، می‌گوید: متاسفانه با وجود تدابیری که از سوی مسئولان دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، باز هم شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان هستیم. «حمید بیرانوند» ادامه می‌دهد: مصرف موادمخدر و اعتیاد به استفاده از فضای مجازی از بیشترین آسیب‌های شناخته‌شده در خوابگاه‌های دانشجویی هستند. وی با اشاره به این‌که زندگی دانشجویی آسیب‌زاست و درصورت بی‌توجهی به آن، اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد، اضافه می‌کند: بارها بر افزایش برنامه‌های شاد در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در دانشگاه‌ها تاکید کرده‌ایم و از مسئولان درخواست برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌هایی شاد برای دانشجویان و به‌ویژه دختران ساکن در خوابگاه را داشتیم، اما همواره با کم‌توجهی آنها روبه‌رو شدیم.

وی ادامه می‌دهد: شورای صنفی دانشگاه با آسیب‌شناسی، مسائل را براساس اهمیتی که دارند اولویت‌بندی می‌کند و به مسئولان پیشنهاد می‌دهد، اما باز هم مسئولان به اولویت‌بندی‌ها بی‌توجه بوده و براساس نظر شخصی خود عمل می‌کنند. بیرانوند با بیان این‌که در ۳ ماه گذشته تغییراتی در عملکرد دانشگاه به‌ویژه در خصوص توجه به دانشجویان ساکن در خوابگاه اعمال شده است، می‌گوید: خوشبختانه با تغییر مدیریت امور خوابگاه‌ها، شاهد تحولاتی هستیم که تا پیش از این هیچ توجهی به آنها نشده بود. رئیس شورای صنفی دانشگاه خوارزمی می‌گوید: متاسفانه در دانشگاه خوارزمی بیشتر اوقات سالن‌های مطالعه خالی هستند. فضای علمی و رقابتی میان دانشجویان دیده نمی‌شود و همه این موضوعات هم به عدم سرمایه‌گذاری در بخش پویایی و اوقات فراغت دانشجوها باز می‌گردد. وی ادامه می‌دهد: زندگی دانشجویی با تدابیر مسئولان دانشگاه‌ها می‌تواند آینده‌ساز زندگی افراد باشد که امیدواریم مسئولان دانشگاه خوارزمی با آینده‌نگری در مورد این موضوع با حساسیت بیشتری گام بردارند.

  • پیگیری مشکلات دانشجویان

مدیر امور خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه خوارزمی درباره مشکلات موجود در خوابگاه می‌گوید: با توجه به منابعی که در اختیار داریم، می‌توان گفت خوابگاه دانشگاه خوارزمی از نمره قابل قبولی برخوردار است. به گزارش همشهری «آزاد آهنگران» می‌افزاید: از زمانی که کار خود را در این سمت آغاز کردم در نشست و صحبت متعدد با کارکنان همواره تکریم ارباب رجوع که درواقع دانشجویان هستند، از مباحثی بوده که مورد توجه و تاکید بوده است.

وی ادامه می‌دهد: اکنون نیز با کارکنانی که با دانشجویان برخورد نامناسبی داشته باشند و یا به هر دلیلی توهین کنند، به صورت جدی مقابله خواهد شد. مدیر امور خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی در پاسخ به مشکلات مطرح‌شده از سوی دانشجویان، می‌گوید: مباحث گفته‌شده همواره در اولویت امور قرار خواهند گرفت، اما برای تحقق هر یک از موارد، همکاری دانشجویان ضروری است. وی اضافه می‌کند: تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها از اقداماتی است که در اولویت است، اما بخش اعظمی از نگهداری امکانات به دانشجویان بستگی دارد که درصورت آسیب به هریک از امکانات مجبور به دریافت خسارت از آنها خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که فضای انتقاد از سوی دانشجویان فراهم شده است، ادامه می‌دهد: تاکنون با مراجعاتی که داشته‌ایم، موفق به افزایش سطح رضایتمندی دانشجویان شده‌ایم. وی همچنین می‌گوید: خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی در ارزیابی وزارت علوم در سطح دوم قرار گرفته و از لحاظ کیفی تفاوت بسیاری با خوابگاه‌های سطح یک دارند، بنابراین نباید دانشجویان ملاک مقایسه را با این نوع از خوابگاه‌ها قرار دهند. آهنگران همچنین درباره محدودیت ساعت تردد دانشجویان دختر و پسر اضافه می‌کند: برای ایجاد امنیت بیشتر این محدودیت اعمال شده که هم برای پسران و هم دختران بدون هیچ چشم‌پوشی انجام خواهد شد. مدیر امور خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی با بیان این‌که از تمامی ظرفیت خوابگاه‌ها استفاده می‌کنیم، می‌گوید: برای دانشجویان ساکن تهران و کرج بلوکی در نظر گرفته شده و همواره در شرایط خاصی که برای این دانشجویان پیش می‌آید و تقاضای خوابگاه به صورت میهمان را داشته باشند با آنها همکاری خواهیم کرد.

وی خطاب به ٢٥٠٠ دانشجوی مستقر در خوابگاه و همچنین تمامی دانشجویان می‌افزاید: از دانشجویان انتظار داریم ضمن همکاری با همه مجموعه‌های دانشگاه، تمامی مسائل و مشکلات را بدون واسطه با ما در میان بگذارند و ما نیز در تلاش خواهیم بود تا هرچه سریع‌تر به مباحث و مشکلات رسیدگی کنیم. معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی با اشاره به راه‌اندازی، تشکیل، ساماندهی و تثبیت ستاد نشاط دانشجویان سراهای دانشجویی در راستای برگزاری گل‌گشت‌های نشاط‌محور، می‌گوید: بسته متنوعی از مجموعه گل‌گشت‌ها، کارگاه‌های مشاوره و فضاسازی‌ در خوابگاه‌ها در نظر داریم که البته در تامین بودجه آن با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

کد خبر 457852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha