مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

وحیده اسماعیلی - شفت - خبرنگار: گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای در گیلان یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان در حوزه پروژه‌های عمرانی است، زیرا جاده از اصلی‌ترین نیازها برای رشد و پیشرفت یک جامعه است.

جاده ملاسراي شفت

جاده ملاسرا-شفت یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های گیلان است. مطالعات مرحله اول راه ارتباطی ملاسرا-شفت-زنجان از سال ۱۳۸۶ برای بررسی امکان اتصال ۲ استان گیلان و زنجان در دستور کار وزارت راه‌ و ‌شهرسازی قرار گرفت. با بهره‌برداری از این جاده، ۱۵۰ کیلومتر از مسافت گیلان به زنجان کوتاه‌تر و از بار ترافیکی مسیر رشت-قزوین نیز کاسته می‌شود. این پروژه در ۲ فاز ملاسرا-شفت به طول ۱۳ کیلومتر و فاز دوم مسیر شفت-زنجان به طول ۹۰ کیلومتر طراحی شده است.

۶۰ کیلومتر از مسیر فاز دوم در شفت واقع شده که ملاحظات زیست‌محیطی در منطقه سیاهمزگی شفت، سرعت اجرای این پروژه را کم کرده است. به گفته مدیر کل پیشین راه ‌و شهرسازی گیلان، تا پارسال ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از منابع ملی و ۲ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان به این پروژه اختصاص یافت.

  • بی‌توجهی به ایمن‌سازی جاده

یکی از نگرانی‌ها در مورد این جاده، ایمن نبودن است. نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی یکی از افرادی است که به ایمنی آن انتقاد دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی افتخاری» گفت: جاده ملاسرا-شفت از استانداردهای لازم برای تردد برخوردار نیست و سالانه حوادث رانندگی بسیار زیادی در آن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که خط‌کشی مخدوش و نبود روشنایی مناسب از دیگر مشکلات جاده ملاسرا-شفت است، اظهار کرد: از مسئولان وزارت راه ‌و شهرسازی انتظار داریم برای استانداردسازی این جاده بسیار خطرناک، سرعت اجرای پروژه را بیشتر کنند تا جان مردم بیش از این‌ها به خطر نیفتد. تاکنون پیگیری‌های زیادی برای تکمیل این پروژه از وزارت راه ‌و شهرسازی انجام شده، اما نتیجه قابل قبولی به دست نیامده است.

نماینده فومن و شفت بیان کرد: مردم انتقادات بسیار ‌زیادی در مورد نحوه اجرای این پروژه دارند و معتقدند اقدامات کارشناسی لازم برای حریم ۱۲.۵ متری این جاده از سوی وزارت راه ‌و شهرسازی در نظر گرفته نشده است. به گفته وی، بلاتکلیفی در ایجاد جاده ملاسرا-شفت-زنجان در حالی سبب بی‌اعتمادی مردم شده که موانع زیست‌محیطی محور شفت-زنجان با بهره‌گیری از تونل و سازه‌های نوین قابل‌ حل است.  

افتخاری افزود: در کنار پیشرفت پروژه اصلی جاده ملاسرا-شفت-زنجان، بازگشایی راه دسترسی فرعی با بهره‌گیری از امکانات استانی کمک شایانی به دامداران منطقه خواهد کرد. بازگشایی این راه فرعی از مطالبات مردم شهرستان است که با مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط محقق می‌شود. این نماینده با اشاره به اثرگذاری این راه ارتباطی در بهبود وضعیت کشاورزی، گردشگری و اقتصاد ۲ استان ادامه داد: راه‌های دسترسی فرعی با بهره‌گیری از امکانات استانی قابل ‌بازگشایی هستند و این اراده و اهتمام نیز در شهرستان شفت وجود دارد. جاده می‌تواند سبب بهبود وضعیت تولید و اشتغال پایدار در شفت و گیلان شود.

  • حرکت لاک‌پشتی برای ساخت جاده

فرماندار شفت نیز با بیان این‌که ساخت ۲.۵ کیلومتر از مسیر ۱۲ کیلومتری ملاسرا تا شفت به پیمانکار ابلاغ شده بود، گفت: اعتبارات قطره‌چکانی سبب شده که این پروژه با سرعت مناسب اجرا نشود. در حال حاضر ۱.۶ کیلومتر از این جاده در حد زیرسازی باقی مانده و برای این حرکت لاک‌پشتی باید تدبیری اندیشیده شود. «محمد رضا محسنی» با بیان این‌که تعدیل پروژه‌های کوچک و تجمیع آن در پروژه‌های بزرگ امسال در تقسیم اعتبارات لحاظ خواهد شد، افزود: با توجه به تعدد تصادفات منجر به فوت، ساخت این جاده ۱۲ کیلومتری باید در اولویت قرار گیرد. جاده ملاسرا-شفت-زنجان مطالبه‌ای مردمی و نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان راه ‌و شهرسازی است.

  • علت کندی پروژه

برای بسیاری از شهروندان منطقه این پرسش پیش آمده که دلیل کندی پروژه چیست؟ «ماکان پدرام» مدیر کل راه ‌و شهرسازی گیلان با بیان این‌که مطالعات در زمینه محور ملاسرا-شفت-زنجان در ۲ بخش بهسازی و نوسازی انجام می‌شود، در پاسخ به این پرسش گفت: عامل کندی طرح چهارخطه کردن محور ملاسرا-شفت تملک اراضی و آزادسازی مسیر است. با وجود تلاش در طراحی این پروژه برای بهره‌گیری بیشتر از حریم قانونی موجود در راه و تصرف کمتر زمین‌ها، ساخت این محور در حریم قانونی راه در برخی نقاط با مشکلاتی مواجه شده و نیازمند تملک اراضی و آزادسازی است.

وی از تلاش برای رفع مشکلات اجرایی این محور خبر داد و افزود: بیشتر زمین‌های حریم محور ملاسرا-شفت دارای مالک خصوصی است که مقرر شد دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداخت حق مالکیت اراضی اقدام کنند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

  • پیچ‌های خطرناک و تقاطع‌های غیر مهندسی

طبق اعلام رئیس پلیس راه فومنات، بیشترین آمار فوتی تصادف‌های رانندگی در محور شفت-احمدسرگوراب در محدوده روستای عثماوندان رخ می‌دهد. سرگرد «محمود امیدی» به پیچ‌های خطرناک و تقاطع‌های غیر مهندسی در شفت اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که پیچ‌های خطرناکی در محور شفت-ملاسرا و تقاطع‌ها وجود دارد، ضروری است تا رانندگان با سرعت پایین‌تر در این محور برانند.

در پیچ‌های تند محور شفت-ملاسرا همیشه شاهد تصادف‌ها و حادثه‌هایی تلخ هستیم. وی به خطرناک بودن شفت-احمدسرگوراب و نقاط حادثه‌خیز در این محور اشاره کرد و افزود: در محور شفت-احمدسرگوراب نیز پیچ‌های خیلی تندی داریم که بیشترین فوتی حوادث رانندگی شفت در همین نقطه است. برای این‌که نقاط حادثه‌خیز در این محورها کاهش یابد، ضروری است تا علائم ترافیکی و اخطاری در مسیر تعبیه شود و کاشت چشم گربه‌ای و خط‌کشی مجدد نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پلیس راه فومنات به فرهنگ‌سازی توسط دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای منطقه برای این‌که موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند، تاکید کرد و گفت: دهیاران و شوراهای روستاها به‌ ویژه روستاهای پرترافیک و زیارتی و سیاحتی شهرستان، فرهنگ‌سازی برای استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرند و با نصب بنر این نکته حیاتی را به موتورسواران منطقه یادآوری کنند.

کد خبر 457656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha