شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

فروغ پرهوده - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی: شادی یکی از نیازهای اساسی بشر، غذای روح و عاملی برای رشد و پیشرفت است.

کودک شاد

کودکان در هر سنی نیاز به شادی و نشاط دارند. شاد زیستن برای آنها به اندازه تغذیه خوب، اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی، روانی و جسمی کودکان را تامین می‌کند. هیچ کودکی از بدو تولد شاد یا غمگین متولد نمی‌شود، بلکه با انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌دهد، وضعیت روحی‌اش در مسیر شاد زیستن یا غمگین شدن قرار می‌گیرد.

زمانی که انسان‌های شاد برای شاد بودن برنامه‌ریزی می‌کنند، افراد غمگین و ناراحت خودشان را با انجام کارها و افکاری که ناراحتشان می‌کند، سرگرم می‌کنند. در واقع شاد زندگی کردن یک مهارت است که در دنیای مدرن امروز نیاز به آن بسیار احساس می‌شود و والدین می‌توانند آن را به عنوان مهم‌ترین و بهترین روش زندگی به فرزندان خود هدیه دهند. شادی یک هیجان مثبت، به معنای خوشحالی، نشاط و ضد غم و ناراحتی است. از دلایل شادی می‌توان به موفقیت در کارها، دریافت خبر خوش، تجربه احساس‌های لذت‌بخش و مورد محبت قرار گرفتن اشاره کرد. انسان‌ها از گذشته در پی به دست آوردن شادی بودند و هر ابزاری برای این کار به خدمت گرفتند.

نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد که وقتی از مردم سراسر دنیا می‌پرسند در زندگی چه چیزی را بیشتر برای خود و فرزندانشان می‌خواهند، پاسخ می‌دهند: «شادی». حتی افرادی که در مفهوم شادی با هم اختلاف نظر داشتند نیز در این موضوع نظرشان مشترک است. در حقیقت هزاران سال است که انسان‌ها به شادی فکر می‌کنند و مغزهای متفکر به حقایق بزرگی در مورد شادی رسیده‌اند. شادی فواید و تاثیر زیادی در زندگی فردی و اجتماعی دارد و مانند چسبی اجتماعی روابط را پیوند می‌دهد.

این حس به ‌ویژه برای کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است و در آینده آنان تاثیر پررنگی می‌گذارد. شادی به کودک این امکان را می‌دهد که هنگام روبه‌رو شدن با وقایع ناراحت‌کننده، سلامت روانی خود را حفظ کند. از این منظر شادی راهی برای خنثی کردن تاثیرات غم‌انگیز هیجانات ناخوشایند و کم کردن تنش‌ها در زندگی کودک است. اثر مهم دیگر شادی در دنیای امروز این است که می‌تواند افراد را در برابر تاثیر بیماری‌هایی که زندگی را تهدید می‌کنند مثل بیماری‌های روانی، سوءمصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و خودکشی محافظت کند. کودک در پرتو شادی می‌تواند برداشتی واقع‌بینانه از توانایی‌های خود به دست آورد که موجب رشد و شکوفایی همه ابعاد وجودی او می‌شود.  

«ویلیام گلاسر» بنیان‌گذار تئوری انتخاب می‌گوید: «کودکان شاد، دانش‌آموزانی خوب و بزرگسالانی مسئولیت‌پذیر و مستقل خواهند شد. » بر اساس پژوهش‌ها کسانی که در کودکی یک زندگی شاد دارند، در دوران بزرگسالی کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. توانایی لذت بردن از زندگی در تمام شرایط مهارتی مهم است که والدین می‌توانند آن را در فرزندان خود پرورش دهند. اگر پدر و مادر این هدیه را به فرزندان خود بدهند، پاداششان فرزندانی خلاق و موفق است که در بزرگسالی مانند انسان‌های شاد و موفق عمل می‌کنند. در واقع کودک شاد امروز، انسان شاد و موفق فرداست.

دکتر «وین دایر» در کتاب «چگونه فرزندانی با نشاط داشته باشیم» نوشته است: «تربیت کودکان باید به گونه‌ای باشد تا پس از ما جهان در اختیار کسانی قرار گیرد که نه تنها بتوانند خود و جهان را به نحو احسن اداره کنند، بلکه بتوانند این جهان را به فضایی پر از صلح و صفای دائمی تبدیل کنند. »

اما بسیاری از والدین، مربیان و کسانی که با کودکان سر و کار دارند به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و آن را جدی نمی‌گیرند. شاید یکی از دلایل این کم‌توجهی آگاه نبودن به جایگاه شادی در زندگی آینده کودکان یا داشتن این باور است که فراهم کردن فضای شاد برای کودک به امکانات و زیرساخت‌های خاصی نیاز دارد. در صورتی که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ساده‌ترین وسایل کودکان را شاد کرد و نشاط را به آنها هدیه داد.

از جمله راه‌های شاد کردن کودکان می‌توان به تحسین، تشویق بجا و مناسب، دادن حق انتخاب در امور مربوط به خود، انجام بازی‌های مختلف و جالب و هیجان‌انگیز، گذراندن وقت با دوستان خوب و مورد علاقه، سپردن مسئولیت‌هایی مناسب سن و دادن هدایای مورد علاقه اشاره کرد که همه از روش‌های ساده برای شادی بخشیدن هستند. مهم‌تر از همه این‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی به کودک است تا بتواند در برابر مسائل روزمره و چالش‌های زندگی بهترین شیوه را انتخاب کند و راه‌حل مناسب و منطقی برگزیند.

کد خبر 457653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha