همشهری آنلاین: همایش نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اوایل تیرماه سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

علی صالح آبادی - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار - در نخستین نشست هماهنگی برگزاری این همایش گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، روح تازه‌ای در کالبد بورس دمیده شد به طوریکه شرایط برای توسعه بازار سرمایه فراهم شده است.


به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، صالح آبادی با اشاره به اینکه با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، شرکت‌های بزرگی وارد بورس شدند، افزود: سهام شرکت‌های بزرگ دیگری نیز در آینده نزدیک در بورس عرضه خواهد شد تا ارزش بازار سرمایه ایران افزایش چشمگیری یابد.

وی با بیان اینکه پارادیم اقتصادی کشور از حالت دولتی به خصوصی تغییر یافته است، اظهار داشت: باید رویکردها و تفکرات گذشته در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 تغییر و قوانین و مقررات جدیدی بر مبنای حمایت از حقوق سهامداری تدوین شود.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه قانون اصل 44 به زودی ابلاغ خواهد شد، گفت: ایران راه طولانی را برای اجرای کامل خصوصی‌سازی در پیش دارد که باید اطمینان مردم و
سرمایه‌گذاران در این خصوص جلب شود.

رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: در این برهه حساس باید تمامی تصمیمات کلان کشور همسو با سیاست‌های ابلاغی اتخاذ شود.

سخنگوی سازمان بورس یکی از راهکارهای ورود سرمایه‌گذاران را احترام به حقوق مالکیت اعلام کرد، گفت: باید فرهنگ‌سازی عمومی در این خصوص انجام شود تا سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در حوزه های غیر شفاف روی به بازارهای شفاف (مانند بورس) بیاورند.

صالح‌آبادی آماده‌سازی قبل از خصوصی‌سازی را از پیش شرط های واگذاری سهام شرکت‌ها اعلام کرد، گفت: بسیاری از شرکت‌ها با ساختار و نحوه گزارش دهی اطلاعات در بورس آشنا نیستند که باید اقدامات لازم در این مورد انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: یکسری از اقدامات نیز خارج از حیطه وظایف مدیران شرکت‌هاست که مسئولان کشور باید در این خصوص ( تکلیف مواد، محصولات و استراتژهای کلان شرکت‌ها) تصمیم‌گیری کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ایجاد امنیت در بازار سرمایه را یکی از بحث های مهم در امر واگذاری‌ها اعلام کرد و افزود: اختصاص یک شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم بورس و اصل 44 در قانون پیش‌بینی شده است تا ضمانت اجرایی لازم برای ورود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه به وجود آید.

در ادامه این نشست، مدیرکل توسعه منابع انسانی سازمان بازرسی کل کشور از تغییر رویکرد این سازمان خبر داد و گفت : سازمان بازرسی کل کشور از بحث نظارت به عرصه جدید حمایت وارد شده است تا حمایت‌های لازم از بخش خصوصی برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی انجام شود.

حسین علی احمدی گرجی اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور قصد دارد تا با برگزاری همایشی پل ارتباطی مطلوبی را با سرمایه گذاران برای اجرای این سیاست‌ها ایجاد کند.


دبیر برگزاری همایش نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی همچنین خواستار حمایت تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای برگزاری هرچه باشکوهتر این همایش شد.


در ادامه این جلسه، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به ظرفیت‌های قانون جدید بازار اوراق بهادار در بحث نظارت بعد از خصوصی‌سازی اشاره و پیشنهاد کرد که این مسئله در یکی از موضوعات این همایش در نظر گرفته شود.

قاسم محسنی دمنه با بیان اینکه برای اجرای واگذاری ها باید مقررات جدیدی در کشور وضع شود و مقررات قبلی در راستای اصل 44 تغییر یابد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این نکته که مقررات کافی برای بخش خصوصی در کشور وجود ندارد، گفت: قانون جدید بازار اوراق بهادار یکسری ظرفیت‌ها دارد که می‌تواند بخشی از خلع مقرراتی موجود را پر کند.

محسنی خاطر نشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس این قانون، چهار حوزه عمده (نظارت بر بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، نظارت بر نهادهای مالی، نظارت بر کانون های فعال، نظارت بر شرکت‌های سهامی عام و عرضه عمومی اوراق بهادار ) را تحت نظارت دارد.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با تدوین مقررات لازم در زمینه‌های مختلف (حاکمیت شرکتی، اساسنامه‌های نمونه و موضوعات فعالیت‌های شرکت‌ها، شفافیت اطلاعاتی، ارائه گزارش‌های ویژه حسابرسی، نظارت بر حسابرسان معتمد، مقررات صلاحیت اعضای هیات‌مدیره، حداقل سرمایه برای نهادهای مالی و ... ) از ظرفیت‌های قانون جدید بازار اوراق بهادار در فضای جدید کشور استفاده کند.

کد خبر 45765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز