همشهری آنلاین: یک مرد فرانسوی ۳۰ ساله قطع نخاع‌ شده که دست‌ها و پاهایش فلج بود با کمک یک اسکلت خارجی روباتی که با ذهنش آن را کنترل می‌کند می‌تواند راه برود.

این مرد ۳۰ ساله فرانسوی در سال ۲۰۱۵ پس از سقوط از ارتفاع از ۱۵ متری از روی بام یک باشگاه به علت قطع نخاع گردنی دیگر نمی‌توانست دست‌ها و پاهایش را تکان دهد.

او اکنون با وجود فلج بودن عضلاتش توانسته است با استفاده از یک اسکلت خارجی روباتی که از سقف آویزان است و می‌تواند پیام‌های ذهنی او را به حرکت بدل کند، راه برود.

دانشمندان سازنده این اسکلت خارجی روباتی که نتایج کارشان را در ژورنال پزشکی «لنست نورولوژی» منتشر کرده‌اند، ساخت این وسیله پیشرفت مهمی در زمینه می‌شمارند. البته به گفته آنها این فناوری هنوز در مراحل اولیه تحقیقاتی است و هنوز زمان زیادی تا استفاده از آن در زندگی روزمره باقی مانده است.

در حال حاضر علاجی برای افرادی دچار فلج دست و پاها به علت قطع نخاع وجود ندارد و مبتلایان باید روی صندلی چرخدار بنشینند و نیز به مراقبت مداوم دارند.

این مرد با استفاده از دو حسگر بی‌سیم که در مغزش در منطقه مربوط به کنترل حرکات کاشته شده است به این اسکلت روباتی فرمان حرکت می‌دهد. بیمار قبل از استفاده از این اسکلت خارجی در یک محیط شبیه‌سازی مجازی ساده استفاده از آن را برای حرکت دادن اندام‌هایش تمرین کرده بود. در یک آزمایش دیگر در محیط واقعی او استفاده از این اسکلت روباتی را برای خاموش و روشن کردن مجموعه‌ای از چراغ‌ها امتحان کرده بود.

در آزمایش نهایی بیمار با فرستادن پیام ذهنی شروع و توقف به این اسکلت خارجی آویزان از سقف می‌تواند با کمک آن گام بردارد.

کد خبر 457515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha