دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این استان را ۲۴۷ نفر و مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه این تعداد را ۱۰۴۷ نفر اعلام کرد.

بازمانده از تحصیل

به گزارش همشهری، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این استان را ۲۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از این کودکان ازدواج کرده‌اند، ۶۲ نفر بیماری صعب‌العلاج و ۸۰ نفر مشکلات ذهنی دارند و تعدادی نیز با مخالفت والدین از تحصیل بازمانده‌اند.

«رشید قربانی» اظهار کرد: در حوزه پوشش و جذب در قالب قوانین، آموزش و پرورش از پیش‌دبستان تا دیپلم را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از کودکان پیش‌دبستانی استان تحت پوشش آموزش و پرورش هستند. بخشی از هزینه‌ها از منابع دولتی و مردمی تامین شده که حدود ۲۶ درصد رشد داشته و در این زمینه استان اول در کشور هستیم. مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: کردستان ۱۵۸ هزار نفر دانش‌آموز دوره ابتدایی باید داشته باشد اما ۵۲۷ نفر از این تعداد در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند که با همکاری امام‌جمعه مساجد و فرمانداری‌ها این مساله پیگیری‌ شده است.

قربانی با اشاره به این‌که ۲۸۰ نفر از این تعداد جذب مدرسه شده‌اند، ادامه داد: از ۵۲۷ نفر تاکنون ۲۴۷ ثبت‌نام نکرده‌اند، اما ۹۹/۷ درصد از کودکان پیش‌دبستانی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.  مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان افزود: در دوره متوسطه اول ۹۳ درصد با میانگین کشوری همسان هستیم اما تعداد دختران تحت پوشش این دوره نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

قربانی ذکر کرد: در مقطع متوسطه دوم نیز آمار پسران با میانگین کشور همسطح بوده، اما در این مقطع دختران فاصله زیادی با میانگین کشوری دارند و ۸۰۰ نفر آنها ازدواج کرده‌اند. وی اظهار کرد: عدم برخورد فیزیکی، رفتارهای نامناسب، عدم الزام دانش‌آموزان به انجام تکالیف زیاد، حذف هزینه مدارس و تامین امکانات از عوامل موثر بر عدم ترک تحصیل دانش‌آموزان است.

  • ۱۰۰۰ کودک کرمانشاهی از تحصیل بازمانده‌اند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه هم با بیان این‌که در سال تحصیلی جاری در مقطع سنی ۶ تا ۱۱ ساله در استان ۲ هزار و ۷۵۷ نفر ثبت‌نام نکرده‌اند، گفت: از نظر ما از این تعداد هزار و ۴۷ نفر بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند. «مجید یزدان‌پناه» افزود: ۱۷۷ هزار و ۲۷۸ دانش‌آموز در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ باید در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال ثبت‌نام می‌کردند که ثبت‌نام شده‌های ما ۱۷۴ هزار و ۵۲۱ نفر بودند؛ یعنی ۹۸/۴۴ درصد از لازم التعلیم‌ها ثبت‌نام کردند و وضعیت استان نسبت به کشور بهتر و بالاتر است.

وی با بیان این‌که ۲ هزار و ۷۵۷ نفر از افراد ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی جدید در استان در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند، گفت: از نظر آموزش و پرورش این تعداد بازمانده از تحصیل نیستند، چراکه ۵۱۰ نفر از این گروه جمعیتی شناسایی شده‌اند و به شکل روشن و مستند ثابت شده که در استان کرمانشاه حضور ندارند و به سایر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

این مسئول با بیان این‌که این افراد کلاس اول یا دوم را در آموزش و پرورش استان خوانده‌اند، گفت: این افراد به دلیل اشتغال والدین به استان‌های دیگر منتقل شدند که باید این ۵۱۰ نفر را از لیست استان خارج کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اعلام این‌که اکنون در مقطع سنی ۶ تا ۱۱ ساله در استان ۲ گروه شامل یک گروه هزار و ۴۷ نفره‌ شناسایی شده‌ و یک گروه هزار و ۲۰۰ نفره‌ شناسایی نشده‌ داریم، افزود: مشخصات کامل این گروه هزار و ۲۰۰ نفره شناسایی نشده را در اختیار داریم، اما نمی‌دانیم کجا سکونت دارند، از این رو نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط برای یافتن این افراد از طریق کد ملی آنها هستیم.

وی تاکید کرد که این گروه ۶ تا ۱۱ ساله باید در کلاس درس حضور پیدا کنند و لازم‌التعلیم هستند اما معلوم نیست کجا هستند. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که هزار و ۴۷ نفر در جمعیت ۶ تا ۱۱ سال بازمانده در تحصیل داریم، گفت: آمار واقعی بازماندگان از تحصیل استان کرمانشاه این رقم است و برای تحصیل آنها نیاز به حمایت همه دستگاه‌ها داریم.

یزدان‌پناه افزود: برای بازگرداندن کودکان لازم‌التعلیم به مدارس به ازای هر نفر برای یک سال تحصیلی به ۹ میلیون تومان نیاز داریم که رقم سنگینی است و آموزش و پرورش توان پرداخت آن را ندارد و از این رو به کمک سایر دستگاه‌های نیازمندیم. وی در مورد تعریف کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: به افرادی که به سن تحصیل رسیده‌اند اما بنا به دلایلی از جمله بدسرپرست یا بی‌سرپرست بودند، اعتیاد و بیکاری والدین، مشکلات اقتصادی تاکنون مدرسه نرفته‌اند و یا از تحصیل بازمانده‌اند، بازماندگان از تحصیل می‌گویند.

کد خبر 457472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha