همشهری آنلاین: گزارش منابع امنیتی و رسانه‌ای عراق حاکی است اعتراضات سیاسی و اجتماعی در چند شهر عراق و همچنین چندین نقطه بغداد پایتخت، ساعتی پیش از سر گرفته شد.

اعتراض ها در عراق

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز تظاهرات در نقاط مختلف  بغداد که گفته می شود بیش از ۱۰ نقطه از مناطق غیرمرکزی و حاشیه ای شهر است، صحنه اعتراضات شده است، عملکرد شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر و واتساپ ابتدا روی نسخه های دسکتاپ و سپس اپ های تلفن همراه بطور تقریبا کامل قطع شده است و سرعت اینترنت عراق نیز که به خودی خود بسیار پایین است، به پایین ترین سطح ممکن رسیده است.

برخی گزارش های تایید نشده حاکی از مسدود کردن بلوار مسیر بغداد به فرودگاه بین المللی این شهر از سوی تظاهرکنندگان و از طریق برافروختن آتش و ایجاد موانع دیگر است.

هم اکنون صدای تیراندازی که بخشی مربوط به شلیک های اخطار نیروهای امنیتی و برخی نیز مربوط به تیراندازی هوایی از سوی برخی تظاهرکنندگان است، در جای جای بغداد به گوش می رسد و در چند نقطه نیز ستون دود ناشی از آتش زدن لاستیک خودرو یا برخی امکان دیگر از سوی برخی افراد در میان تظاهرکنندگان، دیده می شود.

گزارش ها حاکی است در پی انتشار فراخوان تظاهرات در نقاط مختلف بغداد و نیز شهرهای استان بصره، دیوانیه، نجف، دیاله، کربلا، المثنی، ذی قار، میسان، واسط و کرکوک از چند ساعت پیش، از هم اکنون در برخی از این نقاط تجمع هایی برپا شده است.

همزمان سفارتخانه های آمریکا و انگلیس در بغداد نیز با صدور اطلاعیه های جداگانه از برگزاری این تظاهرات حمایت و از آنچه کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگان خوانده اند، ابراز نگرانی کرده اند.

شبکه های سعودی در منطقه، الحره آمریکا و همچنین دیگر رسانه های نزدیک به جریان بعثی در عراق، همچنان در خبرها و گزارش های تصویری و ویدئوی، بصورت لحظه ای سعی در تهییج مردم و بزرگنمایی رخدادهای اعتراضات دیروز و امروز دارند و تلاش برای ترویج آمارهای غیر رسمی و حتی شایعات علیه دولت و نیروهای امنیتی، خط خبری ثابت آنان است.  

در همین حال برخی شبکه های مربوط به احزاب اسلامی عراق نیز تحت تاثیر فضای سنگین جریان رسانه ای سعودی و بعثی، کم و بیش با این روند همراه شده و به تشویق تظاهرکنندگان و نیز پخش شایعات این جریان رسانه ای می پردازند، امری که باعث شگفتی ناظران شده است.

مقامات سیاسی و رهبران حزبی عراق ضمن حمایت از حق اعتراض شهروندان، خواستار پرهیز از ورود به فاز خشونت و درگیری با ماموران امنیتی و نیز خودداری از شعارهای خلاف قانون از یکسو و همچنین صبر و تحمل بیشتر از سوی نیروهای امنیتی شده اند.

کد خبر 457342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha