همشهری آنلاین: دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ۳ سال گذشته فعالیت‌های زیادی در خصوص مقابله با گرد و غبار انجام شده که از جمله آن منشاءیابی کانون‌های داخلی و حتی بین‌المللی است.

کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار منشاءیابی شدند

به گزارش ایرنا، علی محمد طهماسبی در چهارمین نشست تخصصی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با موضوع بررسی ابعاد جدید زیست محیطی آلودگی هوای کلان شهرها و شهرهای صنعتی در سازمان محیط زیست، با اشاره به بودجه این ستاد افزود: در سه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی مبالغی دریافت شد که در سال ۹۷ تمام آن به دلیل وضعیت استان خوزستان به آن استان اختصاص یافت.

وی با اشاره به منشاءیابی داخلی و بین‌المللی گرد و غبار گفت: در این راستا در حال رایزنی با مراجع بین‌المللی هستیم، از سوی دیگر برنامه اقدام برای مقابله با گرد و غبار به تفکیک استان و دستگاه هم تا پایان تیر ماه ۹۹ به پایان می‌رسد.

طهماسبی در ادامه به معرفی ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار پرداخت و گفت: این ستاد در سال ۸۷  توسط هیات دولت تشکیل شد و اکنون نیز ۱۸ دستگاه عضو آن هستند، ریاست ستاد بر عهده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است. ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر برنامه‌ها و در نهایت گزارش‌های مدون به معاون اول رئیس جمهوری، از مهم‌ترین اهداف این ستاد است.

او به تعداد جلسات تشکیل شده اشاره کرد و گفت: این ستاد در سال ۹۶ هشت جلسه، سال ۹۷ چهار و امسال تاکنون یک جلسه برگزار کرده که خروجی‌های قابل قبولی را در پی داشته است.

طهماسبی با اشاره به کارگروه‌های به وجود آمده در این ستاد گفت: در ستاد ملی مبارزه با گرد و خاک ۴ کارگروه به وجود آمده است که عبارتند از: منشاءیابی، برنامه عمل، ارزیابی تثبیت کننده‌های خاک و کارگروه بین‌المللی که هر کدام جداگانه در حال فعالیت‌های مستمر در این حوزه هستند.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص فعالیت سمن‌ها در این حوزه‌ها افزود: نظارت و پیگیری از مهم‌ترین وظایف سمن‌ها است، ستاد وظیفه آگاه‌سازی و اطلاع رسانی را دارد و فعالیت‌های پیشگیرانه را هم انجام می‌دهد و اینجاست که سمن‌ها می‌توانند با پیگیری‌های منظم از دستگاه‌ها در این موضوع تاثیرگذار باشند.

این نشست از سری نشست‌های تخصصی سازمان و چهارمین نشست تخصصی با معاونت‌های سازمان طی امسال است که با موضوع «بررسی ابعاد جدید زیست محیطی آلودگی هوای کلان شهرها و شهرهای صنعتی» با حضور  مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی، کارشناسان هر سه حوزه سازمان و جمعی از نمایندگان سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور، در محل سالن اجتماعات معاونت محیط زیست انسانی برگزار شد.

کد خبر 457177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha