چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت ساندوز سازنده داروی خوراکی ضد اسید با نام ژنریک رانیتیدین و نام تجاری زانتاک را به علت آلودگی به یک ماده احتمالا سرطان‌زا از بازار آمریکا خارج می‌کند.

Zantac

وب‌سایت سازمان غذا و داروی آمریکا به پزشکان و بیماران هشدار داد که داروی خوراکی رانیتیدین برای کاهش ترشح اسید معده استفاده می‌شود، به‌طور داوطلبانه به‌وسیله شرکت سازنده آن ساندوز (زیرمجموعه شرکت نوارتریس) از بازار دارویی خارج می‌شود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که آلودگی داروی تولیدی این شرکت به یک ماده سرطان‌زا به نامان- نیتروسودی‌متیل‌آمین (NDMA) کشف شد.

رانیتیدین که با همین نام ژنریک و نیز با نام تجاری زانتاک (Zantac) به صورت بدون نسخه و با نسخه به فروش می‌رسد، یک داروی مهارکننده گیرنده H2 است که میزان تولید اسید را در معده کاهش می‌دهد.

این دارو برای پیشگیری و تسکین سوزش سر دل به‌طور بی نسخه در آمریکا به فروش می‌رسد. همچنین رانیتیدین با نسخه برای پیشگیری و درمان زخم‌های گوارشی و درمان ریفلاکس (بازگشت محتویات اسیدی معده به درون مری) تجویز می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا به بیماران توصیه کرده است که اگر بدون نسخه این دارو را مصرف می‌کنند، مصرف انواع دیگر داروهای مشابه را در نظر بگیرند و اگر پزشکشان دارو را برایشان تجویز کرده است، با دکترشان دراین‌باره مشورت کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین در حال بررسی رانیتیدین تولیدی سایر شرکت‌های داروسازی است تا مطمئن شود آن‌ها آلودگی مشابهی ندارند.

چند توزیع‌کننده بزرگ دارویی در آمریکا نیز پس از این اعلام توزیع داروی زانتاک را متوقف کرده‌اند.

سازمان دارویی اروپا (EMA) نیز اعلام کرده است که در حال بررسی رانیتیدین‌ توزیع‌شده در کشورهای اروپایی است از لحاظ آلودگی به این ماده سرطان‌زا است.

قبلاً آلودگی با ماده مشابه سرطان‌زایی باعث جمع‌آوری یک داروی پرمصرف فشارخون به نام والسارتان از بازارهای دارویی در جهان شده بود.

کد خبر 457154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha