مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز - خبرنگار: این روزها نمایشگاه عکاسی «شهرنگ» با موضوع نگاهی به رنگ در فضای شهری با حضور مدرسان و اساتید جهاد دانشگاهی استان مرکز تخصص هنر و هنرجویان این مرکز با همکاری معاونت جهاد دانشگاهی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج در خانه هنرمندان در حال برگزاری است. این نمایشگاه تا ۱۱ مهر ادامه دارد.

نمایشگاهی از جنس عکس و رنگ

سپهر ترابی، میترا حسینی، تکتم شعبانی، اشکان صادقی، حسین عزیزی، معصومه علیئی، پریسا فیضی‌زاده خراسان، زهرا نوروزی و مریم نیکخواه بهرامی زیر نظر علیرضا نبی‌پور استاد خود ۵۳ اثر را در معرض نمایش عموم قرار دادند. علاقه‌مندان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ می‌توانند از این نمایشگاهدیدن کنند.

  • عکاسی، زیباترین اتفاق زندگی 

یکی از هنرجویان جهاد دانشگاهی که برای بار دوم در نمایشگاه گروهی شرکت می‌کند و ۷ اثر ارائه داده است، درباره عکاسی این‌گونه می‌گوید: در عکاسی شناخت نور و سایه اهمیت زیادی دارد. در کنار آن باید حس و عشق را وارد این کار کرد. باید با هر قالب و موضوع ارتباط برقرار کرد. اگر این اتفاق‌ها نیفتد، عکس بی‌روح خواهد شد. «میترا حسینی» می‌افزاید: به قدری به عکاسی علاقه داشتم که خود را پیش از موعد از آموزش و پرورش بازنشسته کردم تا بتوانم وارد عرصه عکاسی شوم. عکاسی زیباترین اتفاق زندگی من است. در تلاش هستم تا بتوانم نمایشگاه یک یا دو نفره برگزار کنم.

  • قبلا این‌گونه به شهر دقت نداشتم

هنرجوی دیگر جهاد دانشگاهی که ۵ اثر را در معرض نمایش عموم قرار داده، می‌گوید: ۴ اثرم را از کرج و یک عکسم را از فضای شهری تهران گرفتم. «مریم نیکخواه بهرامی» می‌افزاید: موضوع این نمایشگاه دقت مرا به شهر و مسائل شهری بیشتر کرده و شهر برایم رنگی شده است. قبلا این‌گونه به شهر و رنگ‌هایش نگاه نمی‌کردم، اما اکنون با جزئیات بیشتری در شهر نظاره‌گر هستم. وی با اشاره به کار گروهی می‌گوید: نمایشگاه گروهی تاثیر زیادی در افراد دارد. همیشه به دنبال انجام کارهای گروهی هستم. این اقدام هر چند دشوار است، اما نتیجه آن بسیار مطلوب است.

  • عکاسان رنگ را بسیار خوب دیده و حس کرده‌اند

یک مدرس عکاسی که ۱۵ سال به تدریس عکاسی مشغول بوده است، درباره این نمایشگاه می‌گوید: به عنوان معلم به وجود چنین شاگردانی افتخار می‌کنم. پیش از این‌که وارد نمایشگاه شوم، تصور می‌کردم با آثاری معمولی مواجه خواهم شد، اما با دیدن آثار بسیار خوشحال شدم. «کاوه فرزانه» می‌افزاید: درباره برخی از آثار می‌توان ساعت‌ها سخن گفت. بسیار آثار قوی‌ای در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده شده است. عکاسان رنگ را بسیار خوب دیده و حس کرده بودند. وی با اشاره به ویژگی عکاس خوب می‌گوید: عکاس خوب باید خردمند باشد و بتواند با کارش به ارزش‌های جامعه بیفزاید. باید به مطالعه ادبیات بپردازد و از روی غرور کار انجام ندهد.

برای ثبت یک عکس خوب باید از همه وجود استفاده کرد. فرزانه با اشاره به زیرساخت‌های ضعیف نمایشگاهی در شهر می‌افزاید: زیرساخت‌های هنری شهر ضعیف است. مسئولان هنری و فرهنگی باید زمینه را برای ارائه هنر هنرمندان فراهم کنند. باید نمایشگاه‌های هنری به‌خصوص نمایشگاه عکاسی به طور مستمر در شهر برگزار شود. این اقدام به رشد واعتلای این هنر می‌افزاید.

  • فرصتی برای آشنایی با هنر عکاسی

کارشناس ارشد عکاسی و مدرس جهاد دانشگاهی البرز می‌گوید: عنوان این نمایشگاه از روی درس رنگ در عکاسی گرفته شده است و با توجه به علاقه بچه‌ها به سمت عکاسی خیابانی رفتیم. «علیرضا نبی‌پور» می‌افزاید: هدف از این نوع عکاسی در واقع دیدن رنگ از سوی یک عکاس در فضای شهری است. چیزی که شاید در روزهای دیگر کمتر به چشم می‌خورد و به‌راحتی می‌توان از آن گذر کرد. وی می‌گوید: ما سعی داریم به هنرجویان یاد بدهیم چگونه می‌توان یک عکس خوب را ثبت کرد.

بعد از دیدن سطح بالای عکس‌ها تصمیم گرفتیم نمایشگاهی از این آثار برگزار کنیم.  نبی‌پور ادامه می‌دهد: برگزاری نمایشگاه‌های گروهی آثار مفید و مثبتی برای هنرجویان به دنبال دارد و موجب می‌شود افراد و علاقه‌مندانی که به کارهای هنری می‌پردازند با سلیقه‌ها و سبک‌های مختلف آشنا شده و آثار گوناگون سایر هنرمندان و هنرجویان را از نزدیک مشاهده کنند. وی اضافه می‌کند: با این وصف این امکان برای هنرجویان و هنرمندان به وجود می‌آید تا نقاط ضعف آثار خود را بهتر بشناسند؛ علاوه بر این‌که حضور در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های گروهی انگیزه بیشتری برای ادامه کارهای هنری به هنرجویان می‌بخشد و ذهن آنها را پویاتر می‌کند.
 

  • نمایشگاهی برای ایجاد انگیزه و کشف استعداد

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان درباره برپایی این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه حاصل تلاش هنرجویان و اساتید جهاد دانشگاهی استان است. ۹ شرکت‌کننده با ۵۳ اثر در این نمایشگاه حضور به هم رسانده‌اند. «محمود شکریان» می‌افزاید: ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جدید در حوزه عکاسی و فراهم آوردن شرایطی برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت برای علاقه‌مندان این هنر بخشی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است. وی می‌گوید: هنرمندان آثار خود را در فضای شهری و رنگ در شهر ارائه کردند که مورد توجه قرار گرفت.

شکریان می‌افزاید: علاقه‌مندان به هنر عکاسی می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند و از شرایط شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت عکاسی جهاد دانشگاهی البرز مطلع شوند. البته رسانه نیز در اطلاع‌رسانی نقش بسزایی دارد. وی با اشاره به این‌که مسئولان شهری می‌توانند از هنرمندان برای زیباسازی مبلمان شهری استفاده کنند، می‌گوید: شهرداری در فضای شهری اهمیت رنگ را چندان جدی نمی‌گیرد، در صورتی که این المان تاثیر بسزایی در زیباسازی سیما و فضای زندگی شهروندان و افزایش روحیه آنها دارد. با توجه به دیدی که هنرمندان دارند و به‌خصوص این عکاسان که با موضوع رنگ در فضای شهری کار کرده‌اند، بیشتر می‌توان از آنها استفاده کنند؛ چراکه هنرمندان با دقت نظر بیشتری می‌توانند در بسیاری از امور به‌خصوص برای تغییر مبلمان شهری کمک کنند.

شکریان می‌افزاید: استقبال شهروندان از این نمایشگاه باعث افزایش انگیزه در هنرجویان برای ارائه کارهای بهتر خواهد بود. این مسئول با اشاره به این‌که علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند نسبت به خرید آثار مورد علاقه خود اقدام کنند، گفت: بدون شک خرید آثار این هنرجویان انگیزه مضاعفی در آنها برای فعالیت حرفه‌ای در این رشته ایجاد می‌کند.

  • تقویت انگیزه هنرجویان

مدرس و مدیر گروه عکاسی جهاد دانشگاهی استان البرز می‌گوید: نمایشگاه «شهرنگ» شامل آثار هنری هنرجویان جهاد دانشگاهی استان البرز با موضوع رنگ در شهر است. «محمدمهدی کشاورزی» با اشاره به فواید مشارکت هنرجویان در نمایشگاه‌های گروهی اضافه می‌کند: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از میان نمونه کارهایی که به دست ما رسیده مورد گزینش قرار گرفته است و از آنجا که آثار هنرجویان در کنار آثار اساتید در این نمایشگاه نمایش داده می‌شود، شاهد نمایش آثاری در سطوح مختلف از هنرمندان هستیم؛ در نتیجه هنرجویان انگیزه بیشتری برای ارتقای سطح کار خود به دست می‌آورند و به این ترتیب با اشتیاق مضاعفی برای تداوم فعالیت‌های هنری خود تلاش می‌کنند.

وی می‌گوید: هنگامی که هنرجویان می‌بینند آثارشان به نمایش گذاشته شده و به کارهای آنها بها داده می‌شود، تشویق می‌شوند و با علاقه بیشتری به تولید آثار هنری می‌پردازند. از طرفی آرا و نظرات بازدیدکنندگان نیز آنها را ترغیب می‌کند تا در آینده سطح کیفی کارهای خود را افزایش دهند.

کد خبر 457136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha