همشهری‌آنلاین: نخستین نشست مطبوعاتی دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران 12 اسفند ماه با حضور خبرنگاران در تالار شورای دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه دراین نشست به برنامه های دانشگاه تهران در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در سطح داخلی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت از جمله مهمترین برنامه های دانشگاه تهران می‌باشد و در سطح بین المللی ارتقا سطح علمی دانشگاه در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی با اشاره به سند چشم انداز گفت: سیر تحقق این اهداف از علم و دانش می گذرد.

به گزارش سایت خبری دانشگاه تهران، دکتر رهبر افزود: دانشگاه تهران پتانسیل رهبری این علم ودانش را در کشور دارد و اثبات کرده که تا کنون به این وظیفه عمل کرده واز این به بعد هم تمام برنامه ریزی دانشگاه به صورت جدی کاربرد علم و دانش تولیدی دانشگاه برای حل مشکلات جامعه و تحقق اهداف سند چشم انداز خواهد بود.

وی تصریح کرد برای تحقق این امر باید مدیریت و اداره دانشگاه را از مدیریت سنتی به سوی اداره نوین سوق دهیم. بهترین آزمایشگاههای دانشگاه در عرصه جامعه، صنعت، بنگاه وغیره می‌باشد.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ماده خاکستری و نیروی انسانی کارآمد اشاره کرد. وی با اشاره به چشم انداز 20 ساله کشور و اهداف آن، گفت: مهمترین اهداف این چشم‌انداز، دستیابی به رتبه اول منطقه است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف چشم انداز باید راه‌های میانبر را انتخاب کرد، گفت: این راه‌های میانبر را باید از طرق علم و دانش و تکنولوژی جستجو کنیم، باید با تکیه بر علم و دانش حرکت کنیم، تا بتوانیم به اهداف چشم انداز دست‌یابیم.

وی با اشاره به دستیابی دانشگاه تهران به رتبه اول در منطقه و کسب رتبه حدود 500 در عرصه بین‌المللی، گفت: باید تلاش شود این رتبه‌ها در عرصه بین‌المللی به رتبه دورقمی و حتی تک رقمی برسد زیرا پتانسیل لازم برای این امر در دانشگاه وجود دارد.

دکتر رهبر با اشاره به تعداد دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد و پتانسیل دانشجویان دکترا در دانشگاه، گفت: امروز دنیا حاضر است به ازای یک نفر از این دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه‌های شخصی این دانشجویان، به دانشگاه نیز مبالغی بدهند چرا که هر یک از این دانشجویان می‌توانند یکی از مشکلات جامعه را برطرف و تحول جدی در کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه علم کوهی نیست که در یکجا انباشته شده باشد، گفت: علم ذره‌هایی است که در درون پایان نامه های دانشجویی نهفته است، استفاده از پتانسیلهای موجود دشوار، اما قابل دستیابی است و در واقع شعار قطع وابستگی به نفت را باید با توسل به این پتانسیلها به دست آورد.

وی همچنین به وجود یک‌هزار و 500 عضو هیات علمی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: بهره‌وری از این پتانسیلها می‌تواند دنیا را متحول کند.

دکتر رهبر در ادامه یکی از برنامه‌های دانشگاه برای استفاده از پتانسیلهای موجود در جامعه را هدفمند کردن پژوهش در راستای حل مسایل جامعه و ارتقای سطح علمی دانشگاه بیان کرد و در عین حال گفت: دانشگاه آموزش پژوهش محور را در دستور کار خود قرار داده است، دانشگاه در تلاش است تا بتواند پژوهش را از طریق تجاری سازی محصولات پژوهشی خود کاربردی کند. وی افزود: پژوهش علاوه بر حل مشکلات جامعه و ارتقائ سطح علمی دانشگاه باید دست مایه ای برای تغییر محتوای آموزش نیز باشد . وآموزش پژوهش محور را در دستور کار خود قرار دهیم و تلاش کنیم که پژوهش را کاربردی و بومی بکنیم.

رییس دانشگاه تاکید کرد که دانشگاه باید بتواند با انجام پژوهش استقلال مالی کسب کند و در عرصه آموزش سرمایه گذاری کند و در واقع اگر بنا باشد دانشگاه تهران محل ورود نخبگان قرار گیرد، نباید این محدویت های مالی مانعی برای انجام این کار باشد.

وی گفت: اگر دانشگاه در عرصه پژوهش بتواند ارزش افزوده ایجاد کند و سهمی از این ارزش را به دانشگاه بر گرداند، دانشگاه می‌تواند علاوه بر استقلال خود به دولت نیز کمک کند.

دکتر رهبر با بیان اینکه برای حل مشکلات جامعه نیازمند تخصص های چند وجهی هستیم گفت: برای این منظور باید رشته های بین رشته‌ای ایجاد کرد تا بتوانند متخصص چند بعدی تربیت کنیم چرا که مسایل جامعه یک بعدی نیست و چند وجهی می‌باشند. بنابراین ایجاد رشته های بین رشته ای و گروه های بین رشته ای و دانشکده های بین رشته ای  در دستور کار دانشگاه تهران قرار دارد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه خبر داد: دانشگاه تهران با دانشگاه علوم پزشکی وارد مذاکره شده است تا این دو دانشگاه با همکاری یکدیگر بتوانند رشته‌های بین رشته‌ای را ایجاد کنند.

وی با اشاره به بحث کارآفرینی در دانشگاه ، گفت: دانشکده کارآفرینی می‌تواند نیروی کارآفرین تولید کند و شناسایی نخبگان و کارآفرینان در حین تحصیل و پس از فراغت تحصیل و حمایت جدی از آنها باید در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.  که برای تحقق این اهداف باید اقداماتی نیز در داخل دانشگاه صورت گیرد که این اقدامات در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

دکتر رهبر سه رکن اساسی دانشگاه تهران را دانشجو، استاد و کارمند بیان کرد و گفت: غفلت از هر یک از این ارکان، دانشگاه را برای دستیابی به هر یک از اهداف خود با مشکل مواجه می‌کند. رییس دانشگاه کارکنان را  یکی از  ارکان برای تحقق اهداف دانشگاه عنوان کرد و گفت :باید تقویت انگیزش و افزایش توان علمی آنان  مورد اهتمام قرار گیرد.

دکتر رهبر درباره وضعیت مدیریت کوی دانشگاه تهران، گفت: درباره مدیریت کوی قبل از دوره ریاست بنده، تصمیماتی اتخاذ شده بود و بنای من نیست که در این زمینه تصمیم خلاف آن بگیرم. ضمن آنکه در حال حاضر شخصی به عنوان سرپرست در کوی فعال است و در این مدت نیز سعی شده نیازها و مشکلات کوتاه مدت کوی برطرف شود و خللی در برنامه‌های کوی به وجود نیامده است.

وی در عین حال یکی از برنامه‌های خود در کوی دانشگاه تهران را بازنگری در شیوه برنامه‌های کوی بیان کرد و گفت: در حال حاضر 12 هزار دانشجو در کوی سکونت دارند که این موضوع مدیریت خاص خود را می طلبد .وی همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت دانشجویان در کوی دانشگاه اظهار کرد: این جوانان مدیران آینده نظام هستند و برای آینده تربیت می شوند و باید برای اداره این مجموعه از آنان کمک گرفت.  رییس دانشگاه با اشاره به اینکه 10 سال در کوی دانشگاه ساکن بوده گفت: کاملا با مشکلات آنها آشنا و آنها را درک می‌کنم و طی این مدت نیز نشستهایی را با دانشجویان در داخل کوی داشته‌ام.

دکتر رهبر در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که مطرح کرد که گفته می‌شود که شما را برای ماموریتهای ویژه‌ای به دانشگاه تهران آمده‌اید، تاکید کرد: من برای مسوولیت ویژه به دانشگاه تهران نیامدم، سوابق بنده در سازمانهایی که حضور داشتم، وجود دارد، در واقع زمانی که از سازمان مدیریت منفک شدم مسوولیتهای دیگری به بنده پیشنهاد شد.

وی تصریح کرد: هر کسی نمی‌تواند رئیس دانشگاه تهران شود اما می‌تواند وزیر علوم شود. رئیس دانشگاه تهران افزود: بالا پایین بودن مسوولیتها اعتباریست و آنچه در ذهن من است خدمت است و سنگر خدمت برای من فرقی نمی‌کند.

دکتر رهبر با بیان اینکه ادامه دهنده برنامه‌های عمید زنجانی هستم، تصریح کرد: ایشان دانشگاه تهران را به رتبه‌های مناسبی در سطح بین‌المللی رساندند و بنده به این افتخار، افتخار می‌کنم و نه تنها ادامه دهنده مسیری هستم که عمید زنجانی طی کرده است، بلکه ادامه دهنده مسیر روسای سابق نیز هستم زیرا مسیر و هدف همه آنها، ارتقای سطح دانشگاه تهران بوده است.

دکتر رهبر همچنین بر وحدت تشکل های دانشجویی تاکید کرد و گفت: تشکل های دانشجویی که بازتاب دهنده  خواست های جامعه هستند مورد احترام بوده و ما به تشکل های دانشجویی اعتقاد داریم و در عین حال معتقدم با حفظ وحدت می توان به اهداف  خود رسید.

رئیس دانشگاه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص کمیته انظباطی و اخراج برخی استادان گفت: ضمن احترام به استادان و دانشجویان باید نظم و مقررات در تمام امور رعایت شود.

کد خبر 45710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز