جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

کاظم گلخنی - خبرنگار: چند ماهی است از به کارگیری ۴۱ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل شهری بندرعباس می‌گذرد.

عرض کم خیابان

اتوبوس‌های یادشده که به یورو ۴ شهرت دارند، با طول ۱۲ متر و ظرفیت ۴۵ مسافر تولید صنایع خودروسازی سمنان تحت لیسانس صنایع خودرویی اسکانیای سوئد هستند. به گفته کارشناسان اگرچه جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفری بندرعباس نیاز به توسعه بیشتر  ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد، مشکلاتی مانند ناتوانی مانور اتوبوس‌های درون‌شهری به دلیل عرض کم؛ بسیاری از خیابان‌های فرعی شهر و همچنین برداشته شدن یارانه دولت برای خرید اتوبوس‌های جدید، باعث شده انتظارات مردم در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری افزایش باید. با این حال از دیدگاه بسیاری از شهروندان فعالیت ۴۱ دستگاه اتوبوس یورو ۴ تحولی مثبت قلمداد شده است.

  • رضایت شهروندان 

«مینا احمدی»، یکی از شهروندان بندرعباسی، می‌گوید: تا همین چند ماه پیش برای رفتن به محل کارم در گلشهر مجبور بودم روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه کنم اما الآن با ۴ هزار تومان و در امنیت و آسایش با اتوبوس‌های جدید شهرداری سر کار می‌روم. یکی از اهالی ساکن بلوار امام حسین(ع) بندرعباس نیز با استقبال از فعالیت اتوبوس‌های یورو ۴ به همشهری می‌گوید: هر جای بندرعباس هم ساکن باشید مجبورید برای خرید راهی بازار مرکز شهر شوید. قبلاً مجبور بودم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، هفته‌ای یک‌بار به مرکز شهر بروم؛ اما الآن هفته‌ای چندبار با فرزندانم برای خرید با اتوبوس به بازار می‌رویم.

«سهیلا کهوری» می‌افزاید: البته اتوبوس در خیابان‌های فرعی شهرک‌های بلوار امام حسین(ع) تردد نمی‌کند و مسافر مجبور است در ایستگاه بلوار اصلی سوار اتوبوس شود؛ اما همین اقدام شهرداری هم برای خیلی‌ها که درآمد متوسطی دارند یک موهبت است و امیدوارم به زودی اتوبوس‌های درون‌شهری در محلات و خیابان‌های فرعی هم فعالیت کنند.

  • کمبود اتوبوس در محلات 

راننده اتوبوس مسیر بلوار امام خمینی(ره) می‌گوید: فعلاً اتوبوس‌ها در مسیرهای اصلی شهر تردد می‌کنند، اما این طور که شنیده‌ام اگر اتوبوس‌های بی‌آرتی وارد ناوگان شوند احتمالاً همه اتوبوس‌های جدید به خیابان‌های فرعی و محلات شهر اختصاص یابند.
«کریم زارعی» می‌افزاید: برخی خیابان‌های شهر به دلیل عرض کم فضایی برای دور زدن اتوبوس ندارند و همین موضوع ممکن است باعث ترافیک شود. به همین خاطر اگر شهرداری برای خیابان‌های کم‌عرض مینی‌بوس اختصاص دهد، به طور حتم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

  • نیاز پرجمعیت‌ترین مناطق بندرعباس به اتوبوس

۲ منطقه بلوار امام حسین(ع) و شهرک پیامبر اعظم(ص) پرجمعیت‌ترین مناطق تازه‌احداث شهر هستند که چندین شهرک بزرگ را در دل خود جای داده‌اند. بخش عمده تردد روزانه مردم این مناطق از طریق تاکسی‌های اینترنتی و معمولی انجام می‌شود. کارشناسان حوزه شهری معتقدند اگر شهرداری بتواند ناوگان حمل‌ونقل خود را به این ۲ منطقه بزرگ توسعه دهد، رضایت بخش عمده‌ای از جمعیت بندرعباس را در پی خواهد داشت.

در همین ارتباط مدیر روابط عمومی سازمان حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس به همشهری می‌گوید: تلاش می‌کنیم به زودی اتوبوس‌های بی‌آرتی در مسیرهای اصلی شهر جایگزین اتوبوس‌های یورو ۴ شوند. «امین زیرک» می‌افزاید: هم‌اکنون بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی به ناوگان حمل‌ونقل شهری ملحق شده که نیمی از آن‌ها برای جابه‌جایی دانشجویان از خوابگاه‌ها به دانشگاه هرمزگان واقع در جاده میناب استفاده می‌شوند. زیرک می‌گوید: احتمالاً تا پایان سال جاری اتوبوس‌های بی‌آرتی وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری می‌شوند و طبق برنامه همه ۴۱ دستگاه اتوبوس‌های یورو ۴ برای جابه‌جایی شهروندان به شهرک‌ها، محلات و خیابان‌های فرعی اختصاص خواهند یافت.

  • برنامه شهرداری بندرعباس

مدیر روابط‌عمومی سازمان حمل و نقل شهرداری ادامه می‌دهد: طبق برنامه، شهرداری در نظر دارد برای خیابان‌های کم‌عرض تعدادی مینی‌بوس خریداری کند؛ البته در شرایط فعلی به خصوص عدم حمایت دولت از شهرداری در تامین ناوگان حمل و نقل، کمبود نقدینگی و کاهش تولید اتوبوس و مینی‌بوس در صنایع خودروسازی کشور که ناشی از تحریم است، این روند با سرعت کمتری انجام خواهد گرفت. با این حال در نظر داریم برای همه شهرک‌های بلوار امام حسین(ع) ایستگاه اتوبوس ایجاد کنیم. به عقیده کارشناسان حوزه شهری با وجود فعالیت بیش از ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی و آغاز به کار صدها تاکسی اینترنتی در سطح شهر نیاز این کلان‌شهر به توسعه صنعت حمل‌ونقل شهری با در نظر گرفتن وسعت و جمعیت شهر احساس می‌شود.

قیمت هر دستگاه اتوبوس برای شهرداری ۲ میلیارد تومان تمام شده و کرایه هر نفر فقط ۲ هزار تومان است که به عقیده سخن‌گوی سازمان حمل‌ونقل شهرداری کفاف تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها را نمی‌دهد؛ از این رو با در نظر گرفتن کرایه گزاف تاکسی‌ها که در بندرعباس تمایل زیادی به دربست بردن مسافر نشان می‌دهند، از نگاه بسیاری از مردم این اقدام مثبت شهرداری در به کارگیری اتوبوس‌های درون‌شهری ضروری تلقی شده و بسیاری از مردم توقع دارند با گسترش فعالیت اتوبوس‌های شهری به خیابان‌های فرعی شهر خدمتی به اقتصاد مردم به خصوص اقشار متوسط و کم‌درآمد شود.

  • ساخت پایانه درون‌شهری در شهرک پیامبر اعظم(ص)  

«امین زیرک»، مدیر روابط عمومی سازمان حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس، می‌گوید: به دلیل وسعت شهرک پیامبر اعظم(ص) که شامل چندین شهرک بزرگ است، تلاش می‌کنیم یک پایانه درون‌شهری در این شهرک ایجاد کنیم. در همین زمینه از اداره کل مسکن و شهرسازی تقاضای زمین برای ایجاد پایانه کردیم، اما هنوز توفیقی به دست نیامده است. با این حال همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا هرچه سریع‌تر ۱۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی شهروندان از خیابان‌های شهرک پیامبر اعظم(ص) به مرکز شهر اختصاص دهیم.

کد خبر 457095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha