همشهری آنلاین: شبکه الجزیره در پایگاه اطلاع رسانی خود در گزارشی تحولات اخیر میان ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت: تهران و ریاض در روزهای گذشته پیام‌های آشتی جویانه‌ای در راستای کاهش تنش‌ها با یکدیگر رد و بدل کردند.

ديدار ملك سلمان و عادل عبد المهدي

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، پس از حملات به تاسیسات "آرامکو" قیمت نفت به شکل بی سابقه ای در ۲۸ سال گذشته خیلی سریع افزایش یافت و همه نگاه ها به سمت عربستان معطوف شد و نفس ها  را در سینه ها  حبس کرد که در ادامه چه رخ خواهد داد و آیا یک جنگ جدید در منطقه خلیج فارس شروع خواهد شد.

انتظار ها طولانی شد و تماس های خارجی با ولیعهد سعودی به عنوان شخص اول عربستان فشرده شد و تصاویری در اذهان در راستای آنچه سعودی ها در یک فیلم تبلیغاتی درباره حمله به عمق ایران و تاسیسات راهبردی آن منتشر کرده بودند و نیز سخنان سابق "محمد بن سلمان" در سال ۲۰۱۷ که ادعا کرده بوده که جنگ را به عمق ایران خواهد کشاند، تداعی کرد.

الجزیره افزود: اما برعکس به رغم شدت ضربه ای که سعودی ها در مهم ترین منبع اقتصادی خود متحمل شدند و به رغم تأثیر گذاری آن نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در سطح سیاسی و امنیتی و قدرت و بازدارندگی و جایگاه راهبردی عربستان، سعودی ها به طور مستقیم انگشت اتهام به سوی ایران دراز نکردند و تاکنون تنها به این جملات که "حوثی ها از این حملات مبرا هستند"، "این حملات از شمال و نه از جنوب صورت گرفته" و "این حملات با سلاح های ایرانی صورت گرفته است" اکتفا کردند، بنابراین لحن سیاسی عربستانی ها درباره این حملات بسیار محتاطانه و بی سابقه بود.

  • آتش بس در یمن

الجزیره گزارش داد که نخستین نشانه های تلاش عربستان برای آرام کردن فضا پس از حمله به آرامکو گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" بود که در آن از موافقت محدود ریاض با آتش بس در یمن و در برخی مناطق از جمله در صنعاء خبر داد.

به رغم اینکه این گام در ظاهر در واکنش به ابتکار عمل جنبش انصارالله یمن مبنی بر توقف حملات به خاک عربستان با موشک و پهپاد بود، اما در ذات آن پیام پرواضح و پردلالتی مبنی بر تمایل به کاهش تنش در رابطه با ایران به عنوان همپیمان انصارالله در منطقه بود، بخصوص که وال استریت ژورنال ذکر کرده بود که سعودی ها تلاش دارند آتش بس به مناطق دیگر یمن نیز تسری پیدا کند.

تلاش های سعودی برای صلح با ایران تنها به پیام های غیر مستقیم محدود نشد، بلکه آنها مستقیما نیز از دوستان مشترک خود با ایران خواستند تا با میانجی گری در این روند ورود کنند.

  • فرستاده های صلح

عمران خان نخست وزیر پاکستان افشا کرد که در خلال سفر از اسلام آباد به نیویورک در ریاض به دلیل حملات به آرامکو توقف داشته و ولیعهد سعودی از وی خواسته تا برای کاهش تنش ها با تهران در منطقه میانجیگری کند و با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در این باره گفت و گو داشته باشد.

پس از سخنان نخست وزیر پاکستان، "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که معتقد است که سعودی ها به دنبال صلح و آشتی هستند و به نظر می رسد که آمادگی برای مذاکره میان دو طرف و گشودن پرونده های بسته وجود دارد.

وی تاکید کرد که دیدارش از ریاض  برای آرام کردن فضای تنش در منطقه بوده و حل بحران یمن می تواند کلیدی برای حل بحران خلیج فارس باشد و همه کشورهای درگیر در این بحران از حاشیه خلیج فارس و آمریکا از مذاکرات سخن می گویند و تهران و ریاض آماده مذاکره هستند.

  • پیام دریافت شد

برخی از این پیام ها یا یکی از آنها حداقل به ایمیل رییس جهوری ایران رسید، بطوری که "علی ربیعی" سخنگوی دولت ایران گفت که روحانی پیامی را از عربستان که توسط یکی از کشورها ارایه شده، دریافت کرده است.

سخنگوی دولت ایران اشاره داشت که تهران آماده گفت و گو است اگر ریاض رفتار خود در منطقه را تغییر دهد و جنگ را در یمن متوقف کند. وی تصریح کرد که حمله زمینی حوثی ها به عربستان قدرت آنها برای حمله به آرامکو را اثبات کرد.

  • اعلام صلح

الجزایر افزود: موضع عربستانی ها برای صلح و کاهش تنش با ایران در مصاحبه ولیعهد سعودی با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه "سی بی اس" آمریکا نیز قابل توجه بود که در آن گفت که برای حل مشکلات منطقه صلح و راه حل سیاسی را ترجیح می دهد.

وی همچنین تاکید کرد که ریاض از مذاکره میان روحانی و "دونالد ترامپ" استقبال می کند، اما ایرانی ها آن را رد می کنند.

الجزیره اضافه کرد که سعودی ها به صلح تمایل دارند پس از اینکه "کشتی جاه طلبی" آنها به گردابی رسیده که خدمه آن نمی توانند از آن به سلامت خارج شوند؛ آنها در برابر طوفان خم شده اند پس از اینکه "طوفان قاطع" در یمن شکست خورد.

کد خبر 457078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha