همشهری آنلاین: معاون حفاظت محیط زیست مازندران درباره تداوم آلایندگی ناشی از مصرف مازوت نیروگاه برق نکا هشدار داد و اعلام کرد که باید مصرف سوخت مازوت این نیروگاه به صفر برسد و فقط از گاز طبیعی استفاده شود.

محیط زیست مازندران به نیروگاه نکا هشدار داد

به گزارش ایرنا، محمود علی رکنی روز دوشنبه با اعلام این که  شکایت مردمی زیادی علیه این نیروگاه در اداره کل حفاظت محیط زیست استان وجود دارد، افزود: بیشترین شکایت از سوی کشاورزان و دوستداران محیط زیست است.

وی با اشاره به این که از جمله خسارت‌های سوخت مازوت، بارش باران و شبنم‌های اسیدی بر محصولات زراعی  باغی منطقه است، تصریح کرد:  اگرچه  فعالیت این نیروگاه در تامین برق کشور بسیار مهم و حساس است اما سلامت محیط زیست انسانی و کشاورزی هرگز نباید تحت شعاع قرار بگیرد.

معاون محیط زیست مازندران با بیان این نکته که محیط زیست زیر بار هیچ گونه مصلحت اندیشی نمی‌رود، تصریح کرد: جلسات متعدد و پیگیری‌های زیادی درباره آلایندگی این نیروگاه در کارگروه پسماند استان با حضور نمایندگان وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، اما هنوز به نتیجه متوقف شدن مصرف سوخت مازوت نرسید.

رکنی بیان داشت: اگرچه طبق اعلام نیروگاه نکا مصرف مازوت در یک سال اخیر تا ۷۰ درصد کاهش یافته است، اما به دلیل نامرغوب بودن مازوت و مشکلات فنی فیلترها، آلایندگی ناشی از دود غلیظ به شدت محیط زیست و کشاورزی منطقه را تهدید می‌کند.

وی با بیان این که تکنولوژی جلوگیری از آلودگی نیروگاه نکا نیز قدیمی و ناکارآمد است، توضیح داد: ذرات معلق گوگردهای ناشی hc مصرف مازوت نگرانی جدی را بین مردم بوجود آورده است و وزارت نیرو و وزارت نفت باید با جدیت نسبت به حل این مشکل ورود پیدا کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد با بهره‌برداری از خط لوله ۴۲ اینچ انتقال گاز دامغان - کیاسر - ساری مشکلی در تامین گاز مصرفی مورد نیاز نیروگاه نباشد، اما شرکت ملی گاز در تامین کامل این انرژی به نیروگاه به دلایل مختلف خودداری می‌کند.

استفاده از مازوت در نیروگاه نکا علاوه بر این که  بر خلاف دستور رئیس جمهوری همچنان تداوم دارد، قرار بود پس از بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان - کیاسر پایان یابد، چرا که این خط در مرداد سال ۹۶ در مدار قرار گرفت ولی امروز  با گذشت حدود ۲۶ ماه از آن زمان هنوز مازوت در نیروگاه نکا مصرف شده و مشکلات زیست محیطی آن هر روز عمیق‌تر بر زندگی مردم منطقه زخم می‌زند.

طبق اعلام رسمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور رییس جمهوری در اردیبهشت سال گذشته  از وزیر نفت خواست تا اقدام فوری برای تامین سوخت صد در صدی گاز طبیعی برای نیروگاه‌های حرارتی و حذف گاز مایع از نیروگاه‌های کشور انجام دهد.

رکنی با بیان این که در فصل سرد سال دامنه دود غلیظ ناشی از مصرف مازوت نیروگاه نکا در آسمان محمودآباد در غرب تا گرگان در شرق نیز قابل مشاهده است، گفت: این موضوع را به سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعکس کرده‌ایم و سازمان نیز با جدیت با ۲ وزارتخانه نیرو، نفت وارد مذاکره شده است.

این مسئول زیست محیطی مازندران تاکید کرد که حتی اگر صد درصد مصرف سوخت این نیروگاه گاز طبیعی شود، تکنولوژی فیلتر تعبیه شده در دودکش‌ها باید بروز شود، چرا که موقعیت استقرار این واحد تولیدی انرژی در شرایط حساسیت و شکنندگی زیست محیطی قرار گرفته است.

رکنی به وجود شبه جزیره میانکاله در امتداد نیروگاه و متاثر شدن از دود مصرف مازوت اشاه کرد و گفت: پناهگاه حیات وحش میانکاله درست در امتداد جریان دود و ذرات حاصل از مصرف سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا قرار دارد و  اثر تخریبی این پدیده بر اکوسیستم حساس و شکننده شبه جزیره میانکاله امری آشکار و بدیهی است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با ظرفیت کل ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات بزرگ‌ترین تولیدکننده برق کشور است. این نیروگاه در ۲۵ کیلومتری شمال شهر نکا در حاشیه خزر واقع است و برابر آمارهای رسمی اکنون شش درصد برق کشور را تولید می‌کند.

کد خبر 456986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha