مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

سمیرا روشنایی-‌ قم ـ خبرنگار: هفته نیروی انتظامی انگیزه‌ای شد تا فرمانده انتظامی استان میزبان خبرنگاران باشد. سردار «عبدالرضا آقاخانی» خبرهای خوشی هم برای مردم قم داشت. خبرهایی که حکایت از بهبود شاخص‌های امنیتی و انتظامی در استان دارد.

کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات در قم

وی آماری از وقوع جرائم و کشفیات در استان ارائه کرد که نشان‌دهنده کاهش نسبتا خوب جرائم و افزایش کشفیات است.  فرمانده انتظامی استان گفت: در ۶ ماه نخست امسال آدم‌ربایی ۸۸ درصد، قتل ۹ درصد، خودکشی ۱۰ درصد، چاقوکشی و شرارت ۲۸ درصد و نزاع و درگیری دسته‌جمعی ۴۱ درصد کاهش داشته است.  به گفته سردار آقاخانی، در این مدت سرقت زیر پوشش ۱۴ درصد، سرقت از مغازه ۱۵ درصد، سرقت به عنف ۸ درصد، تشکیل پرونده ۳ درصد و تصادفات فوتی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

این آمار وقتی کنار افزایش کشفیات قرار بگیرد، ارتقای ضریب امنیتی استان را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال کشفیات سرقت از خانه‌ها ۵۹ درصد، مغازه‌ها ۹۵ درصد، اتومبیل ۹۶ درصد، موتورسیکلت ۵۲ درصد و کیف‌قاپی ۵۰ درصد افزایش داشته است که در مجموع کشفیات حوزه سرقت ۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.  فرمانده انتظامی استان قم از کشف ۴۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در این مدت خبر داد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشته است.  به گفته سردار آقاخانی، حریق‌های عمدی و جرائم به عنف نیز هریک ۸ درصد کاهش داشته است و در سایر جرائم امنیتی با ۳۶ درصد کاهش مواجهیم.  وی از کشف یک محموله بزرگ کالای قاچاق در ۴ تریلر خبر داد و بیان کرد: کشف کالاهای قاچاق ۱۰۸ درصد، فراورده‌های سوختی و سیگار ۵۳۸ درصد و تجهیزات ماهواره‌ای ۳۱ درصد افزایش داشته است.  

  • افزایش چشمگیر جرائم فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان قم از افزایش چشمگیر وقوع جرائم در فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال وقوع جرائم در فضای مجازی ۲۶۷ درصد افزایش داشته و کشفیات جرائم در این عرصه نیز ۱۷۱ درصد افزایش داشته است. سهم جرائم اقتصادی از جرائم سایبری نیز ۸۷ درصد 
است.  سردار آقاخانی از اجرای طرح ناظر ۲ برای نظارت بر مکان‌های عمومی در موضوع امنیت اخلاقی و اجتماعی گزارشی ارائه کرد و افزود: در ۶ ماه نخست امسال، ۲۴ طرح در این زمینه اجرا شده و ۵۸۸ مورد بازدید انجام شده که به دنبال آن ۵۴ واحد صنفی پلمب شده است. این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش داشته است.  وی خاطرنشان کرد: در زمینه مقابله با عرضه لباس‌های نامتعارف در واحدهای صنفی ۲۴ طرح اجرا شده و ۱۷۶ واحد صنفی پلمب شده است.  

توقیف ۱۹ درستگاه خودرو منتقل‌کننده اتباع غیرمجاز از دیگر آماری است که فرمانده انتظامی استان قم به آن اشاره کرد.  فرمانده انتظامی استان قم توضیح داد: در طرح ناظر، ۳۳۴۶ پیامک ارسال شده است که ۲۱۳۳ اخذ تعهد حضوری داشته‌ایم و ۲۰ دستگاه خودرو به دلیل تکرار تخلف، توقیف شده‌اند. سردار آقاخانی تأثیر اجرای این طرح را خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح بیشتر در جاده‌های مواصلاتی به استان قم اجرا شده است.  

  • ترکیب سنی جرائم

فرمانده انتظامی قم از برقراری ۴۳۸ هزار و ۵۶۲ مورد تماس با فوریت‌های پلیس در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: ۸۴۸۰ پرونده به مراکز مشاوره‌ای پلیس ارجاع شده که ۸۳ درصد به صلح و سازش منجر شده است.  سردار آقاخانی در مورد ترکیب سنی وقوع جرائم در استان توضیح داد: یک درصد از متهمان تا ۱۴ سال سن دارند، ۳۲ درصد بین ۱۵ تا ۲۴ سال، ۵۸ درصد بین ۲۵ تا ۳۹ سال و ۹ درصد ۴۰ سال به بالا هستند.  

  • توقیف روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت 

رئیس پلیس راهور استان قم نیز در این جلسه گفت: در استان قم بیش از ۳۵۰ هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری‌شده وجود دارد. قم از نظر نسبت موتورسیکلت به جمعیت در رتبه نخست کشور قرار دارد.  به گفته سرهنگ «علی حسن قیصری»، روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت در قم توقیف می‌شود.  وی در مورد نصب دوربین نظارتی در شهر قم ابراز کرد: شهرداری قم مکلف به راه‌اندازی سامانه‌های نظارتی برای ثبت پلاک است که این اقدام در حال انجام است.

  • برنامه‌های هفته ناجا

امسال هفته نیروی انتظامی از ۱۱ تا ۱۷ مهر «پلیس هوشمند و امین مردم» نام گرفته است. در این هفته، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است که فرمانده انتظامی استان قم به بخشی از آنها اشاره کرد. سردار «عبدالرضا آقاخانی» پس از اعلام نامگذاری روزهای هفته اظهار کرد: ۲۱ برنامه برای این هفته پیش‌بینی شده است.  وی گفت: مراسم پیاده‌روی خانوادگی، کوهپیمایی، اجرای مسابقات ورزشی برای کارکنان نیروی انتظامی، شرکت در مراسم غبارروبی گلزار شهدا، اجرای طرح آموزش همگانی در مدارس و مساجد، بازدید خانواده‌های پلیس از مکان‌های تاریخی و میراثی، برگزاری نمایشگاه فضای مجازی در برخی مدارس و اجرای طرح مردم‌یاری در مناطق محروم از جمله برنامه‌های هفته ناجاست.  

دیدار با مراجع عظام تقلید، سخنرانی در نماز جمعه، اجرای برنامه‌های صبحگاهی، ارائه آموزش راهنمایی و رانندگی به همیاران پلیس در شهرک ترافیکی، حضور نمادهای عروسکی در تقاطع‌ها به منظور فرهنگ‌سازی ترافیکی، مانور شهری موتورسیکلت‌های قانونمند، جشنواره پلیس برگزیده، دیدار با پیشکسوتان، تجلیل از نمونه‌های ترافیکی و بازدید از رسانه‌های جمعی از دیگر برنامه‌هایی است که سردار آقاخانی بیان کرد. در هفته ناجا ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی برای صدور گذرنامه در دفاتر دوازده‌گانه پلیس به صورت جدی پیگیری می‌شود. فرمانده انتظامی استان قم از صدور ۳۳ هزار و ۸۱۵ گذرنامه در ماه‌های مرداد و شهریور خبر داد و افزود: این تعداد نسبت به سال قبل ۲۶۸ درصد افزایش داشته است و نشان می‌دهد که امسال اعزام زائران به کربلا بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود.

کد خبر 456961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha