سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

مرضیه خسرویان - خبرنگار:  هرمزگان بیش از ۳۵ هزار معلول جسمی، حرکتی، ذهنی، ضایعات نخاعی و ناشنوا دارد.

معلولان

افزایش امکانات سبب جلوگیری از انزوا و خانه‌نشینی معلولان می‌شود؛ برای همین لازم است دغدغه‌های این قشر که بخشی از جامعه هستند برطرف شود. این در حالی است که جدا از نیازهای دیگر معلولان، هنوز زیرساخت‌های شهری پاسخ‌گوی آن‌ها نیست.
به گزارش همشهری، یکی از معلولان بندرعباس گفت: معلولان در این شهر به‌سختی می‌توانند از عابربانک و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. معلولان دغدغه‌های بسیاری دارند که باید مسئولان اجرایی استان به فکر رفع مشکلات ما م باشند.

«باسط رودانی» افزود: مناسب‌سازی شهر یکی از خواسته‌های ماست. باید پارک‌ها نیز برای معلولان مناسب‌سازی شوند تا ما هم بتوانیم از امکانات ورزشی استفاده کنیم؛ زیرا ما نیز از شهروندان محسوب می‌شویم. این در حالی است که وضعیت شهری راضی‌کننده نیست.

  • انزوا 

یک روان‌شناس نیز با اشاره به وضعیت مبلمان شهری بندرعباس و حق استفاده معلولان از امکانات شهری گفت: درست است اصلاحاتی در برخی معابر و مبلمان شهری دیده می‌شود، اما هنوز وضعیت شهر برای دسترسی معلولان زیرساخت‌های شهری مناسب نیست. مسئولان ذی‌ربط باید به مسئولیت اجتماعی خود بیش از گذشته عمل کنند. زیرا نبود امکانات شهری معلولان را منزوی و گوشه‌گیر می‌کند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها توانایی خوبی در زمینه‌های مختلف دارند. اما وقتی نتوانند وارد جامعه شوند سرخورده می‌شوند.

«محمد شیخی» افزود: شهرداری می‌تواند فضاهای سبز و مناطق تفریحی را برای معلولان مناسب‌سازی‌ کند، همه مکان‌هایی که ساخته می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که همه بتوانند از آن استفاده کنند. از سویی دیگر معلولان برای هزینه‌های درمانی خود به ‌اندازه کافی مشکل دارند، وقتی اتوبوسی برای این افراد مناسب‌سازی نشده باشد چطور می‌توان انتظار داشت با این مشکلات مالی بخواهند برای هر تردد خود از تاکسی‌های دربستی استفاده کنند؟ این موضوع می‌تواند بر روحیه آن‌ها تاثیر منفی بگذارد و به انزوای آن‌ها بیفزاید. در حالی که حق همه افراد است که از امکانات عمومی شهر استفاده کنند.

  • پیگیری برای مناسب‌سازی شهر

معاون عمرانی شهردار بندرعباس نیز گفت: پیگیری‌های خوبی برای مناسب‌سازی شهر بندرعباس صورت گرفته است. در گذشته ۴۰۰ هزار متر مربع پیاده‌روسازی، مناسب‌سازی و اصلاح تقاطع‌ها را انجام دادیم که واقعاً کم است و باید سرعت خود را در این زمینه بیشتر کنیم. «عبدالرضا بهادر» اضافه کرد: در حال تلاشیم تا در پارک‌های شهر هم مناسب‌سازی انجام دهیم تا همه آحاد جامعه به‌ویژه معلولان بتوانند از امکانات استفاده کند.

  • ایجاد فضای مناسب نیازمند عزم همه‌جانبه 

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان نیز گفت: زیرساخت‌های شهری بندرعباس نه‌تنها برای رفت و آمد آسان و بی‌خطر معلولان، بلکه برای شهروندان عادی نیز مناسب نیست. «ابراهیم رستم‌گورانی» افزود: همه اقشار جامعه باید بتوانند در شهرها آزادانه و بدون خطر در محیط‌های پیرامون خود از جمله ساختمان‌ها و همچنین اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند. وی گفت: آنچه در اماکن عمومی و معابر شهری شاهد آن هستیم چیز دیگری است و این در حالی است که ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را افراد معلول و کم‌توان جسمی‌حرکتی تشکیل می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: ساخت و سازهای شهری، محصور کردن پیاده‌روها توسط کسبه، زیرسازی نامناسب پیاده‌روها، نبود اصلاح هندسی در معابر و همچنین نصب نشدن تابلوها از مشکلاتی است که در بندرعباس با آن مواجه هستیم. وی یادآور شد: ایجاد فضای مناسب نیازمند عزم همه‌جانبه است و مهم‌تر از آن، مستلزم تغییر دیدگاه مدیران شهری نسبت به معلولان.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان شد: اگر دیدگاه سازندگان در هر پروژه‌ای به گونه‌ای باشد که محیط برای استفاده تمام مردم مناسب باشد، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود. وی گفت: در پروژه‌ها و همچنین ارائه خدمات، به همه اقشار جامعه توجه نمی‌شود که امیدواریم با ارائه طرح‌های مناسب، شهر بندرعباس بتواند این مشکل را حل کند و شهری مناسب برای همه باشد.

  • چندگانگی مدیریتی

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز درباره مناسب‌سازی خیابان‌ها برای معلولان گفت: باید قبل از هرکاری قوانین و اختیارات شهرداری‌ها و انجمن‌ها اصلاح شود. هماهنگی بین دستگاه‌ها بسیار مهم است؛ چندگانگی‌های مدیریتی مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. شهرداری مناسب‌سازی می‌کند و ارگان‌های دیگر با حفاری کار را خراب می‌کنند. «آبتین امیری» ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم به‌صورت نمادین یک پارک مخصوص معلولان ایجاد کنیم. با نظارت جامعه معلولان نقشه‌ای کشیده شود تا چیزی که مد نظر آن‌هاست ایجاد کنیم.

  • حمایت از معلولان 

استاندار هرمزگان گفت: جامعه معلولان این استان که شمار آن‌ها به ۳۲ هزار نفر می‌رسد، همچون سایر نقاط کشور توانسته‌اند توانایی‌های خود را در حوزه‌های مختلف نشان دهند که حمایت از این قشر، از اولویت‌های مهم مدیریت عالی و اجرایی استان است. «فریدون همتی» افزود: مجموعه مدیریت عالی هرمزگان تلاش می‌کند به خواسته‌های به‌حق معلولان این استان جامه عمل بپوشاند و شرایط بهتر و مناسب‌تری برای زندگی این قشر فراهم کند.

وی گفت: مناسب‌سازی محیط شهری، استخدام در اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اجرای طرح‌های کارآفرینی و اختصاص بسته‌های حمایتی ویژه در حوزه نیازهای درمانی و پزشکی از حقوق قانونی جامعه معلولان است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شرایط بهتری برای زندگی آن‌ها در جامعه فراهم شود. وی افزود: مناسب‌سازی محیط و اماکن شهری، تامین مسکن، اشتغال، توان‌بخشی، ورزش و آموزش از نیازهای افراد معلول است که باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 456938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha