سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

شهره امیری - کرمانشاه- خبرنگار:  در عصر کنونی، سیستم حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم رفاه اجتماعی و زیرشاخه اقتصاد ملی محسوب می‌شود، اما درصد بالای آمار تلفات و مصدومان جاده‌ای را هم از آنِ خود کرده است و تناسبی با توسعه اقتصادی ندارد.

جاده

حوادث رانندگی همیشه بازتابی دلخراش داشته است؛ اتفاقی که منجر به مصدومیت و جان‌باختن یک یا چند نفر می‌شود برای هر شنونده‌ای تاسف‌بار است. با نگاهی همه‌جانبه اگر مساله تصادف را تحلیل کنیم، متوجه زیان‌های چندبعدی آن برای افراد حادثه دیده و جامعه خواهیم شد. زیان مالی و آسیب‌دیدن وسیله نقلیه‌کمترین خسارت ممکن است. در حوادث شدید شاهد مجروح شدن و مرگ افراد نیز هستیم.

از طرفی اگر بخواهیم مواردی همچون کیفیت پایین خودروها، نبود سیستمی معتبر برای انجام معاینات فنی خودرو، ایمن نبودن جاده‌ها و خیابان‌های حادثه‌خیز، موانع موجود در مسیر رفت‌وآمدهای شهری و جاده‌ای، نبود فرهنگ صحیح رانندگی، توانمند نبودن قشر زیادی از رانندگان در کنترل اتومبیل، رعایت نکردن سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، نبود سیستم کنترل سرعت خودروها در مسیرهای مورد نیاز را تک‌به‌تک بررسی کنیم و به دنبال بایدها و نبایدها بگردیم، موضوع بسیار گسترده می‌شود.

  • جاده‌ها در انتظار بودجه 

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نقاط حادثه‌خیز این استان را یا در حال مرمت و بازسازی و یا در انتظار تعمیرات می‌داند و می‌گوید: در سال گذشته ۱۰ نقطه اصلی حادثه‌خیز را اصلاح کردیم و از کل جاده‌های استان در سال جاری هم ۱۰ نقطه شناسایی شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

«مهرداد سالاری» محور حادثه‌خیز سنقر- بیستون را که زمانی قرار بود آزادراه کربلا شود، در پیچ و خم تخصیص اعتبار می‌داند و می‌افزاید: محور سنقر- بیستون به ۱۷ میلیارد تومان پول نیاز دارد و اگر تخصیص اعتبارش کامل بشود، کار این بزرگراه هم سال آینده
تمام خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: امسال کل اعتبارات ملی برای راه‌های استان ۸۸ میلیارد تومان است و هنوز به مرحله تقسیم نرسیده است.

  • وضعیت جاده‌ها نامناسب است 

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری کرمانشاه، از کاهش۲۷ درصدی تلفات انسانی در جاده‌های درون‌شهری استان خبر می‌دهد و در ادامه می‌گوید: جاده‌های ما وضعیت مناسبی ندارند. «شهرام کهریزی» با بیان این‌که همۀ فرمانداری‌ها موظفند از کنگاور تا مرز خسروی، پیگیر وضعیت جاده‌ها، امکانات رفاهی بین مسیر و امنیت مسیرهای عبوری زائران باشند، می‌افزاید: معاونان عمرانی فرمانداران استان باید ساخت‌وسازهای غیرمجاز را جدی بگیرند و جلسات مبارزه با زمین‌خواری تشکیل دهند و پیگیر مصوبات و اجرای آنها باشند.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی مرز خسروی و این‌که زائران برای سفر به عراق به ویزا نیازی ندارند، پیش‌بینی می‌کند: بخش زیادی از زائران در اربعین امسال از مرزهای استان کرمانشاه وارد عراق شوند و با بازگشایی مرز خسروی باید از این قضیه به‌خوبی استفاده کنیم.

  • نبود راه‌های مجزا و آزادراه 

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه ۳ عامل را در ایجاد امنیت جاده‌ای مهم قلمداد می‌کند و می‌گوید: کنترل ترافیک و رعایت ایمنی ترافیک ۳ بخش دارد که شامل امور فنی و مهندسی راه‌ها (که به زیرساخت و کیفیت ماشین‌ها مربوط می‌شود)، بحث آموزش و اعمال مقررات است. «محمد حیدری» ادامه می‌دهد: در زمینه امور فنی و مهندسی راه‌ها باید گفت کرمانشاه از نظر زیرساخت یکی از استان‌هایی است که آزادراه ندارد و ۸۰ درصد راه‌ها، مجزا نیستند و تعداد بزرگراه‌ها هم کم است. وی با اشاره به انجام عملیات تعریض و تعمیر برخی از زیرساخت‌های استان اظهار می‌کند: تعدادی از راه‌ها در دست تعریض هستند؛ مثل کرمانشاه به کامیاران، اسلام‌آباد به حمیل، سه‌راهی کنگاور به نهاوند.

این مسئول می‌گوید: این راه‌ها باید توسط راه و شهرسازی به تفکیک تعریض شوند یا تلاش کنند پروژه‌ها را سریع‌تر به اتمام برسانند و یا این‌که حین تردد زائران ایمن‌سازی شوند. رئیس پلیس راه استان معتقد است راه‌های پرخطر ما هم در بلندمدت باید تعریض و دوبانده شوند؛ مخصوصا محورهای کرمانشاه به روانسر و از روانسر تا پاوه و جوانرود. همچنین بیستون تا سنقر محور غیرمجزا و خطرناکی است. محور هرسین هم بلاتکلیف است و هر چند وقت یک‌بار از حالت دوطرفه به یک‌طرفه و یک‌طرفه به دوطرفه درمی‌آید و این خودش سبب سردرگمی رانندگان به‌خصوص هنگام شب می‌شود.

سرهنگ حیدری در مورد آمار چگونگی برخی تصادفات استان توضیح می‌دهد: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تصادفات تک‌خودرویی است که به علت عدم رعایت سرعت‌مطمئنه در سر پیچ‌ها از جاده خارج و واژگون می‌شوند و یا به ته دره‌ها پرت می‌شوند. اگر جاده گاردریل یا خاکریز داشته باشد احتمال سقوط به دره وجود ندارد و ممکن است یک درجه از شدت حوادث کاسته شود و تصادفی که قرار بود کشته دهد، مجروح می‌دهد. حیدری اضافه می‌کند: پروژه‌های نیمه‌کاره زیاد داریم؛ از قصر شیرین تا کنگاور و از اسلام‌آباد تا کامیاران نیروها در حال کار هستند.

  • منتظر اعتباریم   

فرماندار صحنه درباره وضعیت جاده‌های حوزه استحفاظی این شهرستان می‌گوید: یکی از راه‌های حادثه‌آفرین جاده بیستون به سنقر است. طول این جاده حدود ۶۰ کیلومتر است و در حوزه استحفاظی ۳ شهرستان سنقر، صحنه و هرسین قرار دارد. «علیرضا حیدری» ادامه می‌دهد: از خود بیستون تا پل تاریخی دینور در حوزه بیستون قرار دارد. بیشترین مسیر نیز در محدوده هرسین است. حدود ۱۸ کیلومتر در حوزه شهرستان صحنه و مابقی آن در شهرستان سنقر است. نقاط حادثه‌خیز بزرگراه سنقر- بیستون بیشتر در حوزه هرسین واقع شده است. وی با اشاره به آمار ۱۸ کیلومتری جاده‌های نیازمند تعمیر در این شهرستان می‌افزاید: حدود ۷ تا ۸ کیلومتر از جاده خراب است و به روکش نیاز دارد که به‌زودی با اعتباری که برایش گرفته‌ایم عملیات تعمیر حدود ۵ تا ۶ کیلومتر آن آغاز می‌شود.

فرماندار صحنه ادامه می‌دهد: در قسمت‌هایی که جاده بیشترین آسیب را دارد و موجب ایجاد ترک و دست‌انداز شده، در حوزه استحفاظی شهرستان صحنه است که برنامه ریختن روکش برای آن داریم. حیدری درباره چگونگی تخصیص بودجه مرمت جاده‌ها می‌گوید: امسال بودجه‌ای تخصیص داده شده اما چون از اعتبارات روکش آسفالت مربوط به جاده‌های شرق استان است، فقط از بیستون تا صحنه قسمت‌هایی روکش شد.

این فرماندار با اشاره به دیگر نقاط حادثه‌خیز صحنه بیان می‌کند: یکی، دو نقطه حادثه‌خیز دیگر داریم؛ دوربرگردان آهنگران به اعتبارات و اقدامات اولیه نیاز دارد که در بودجه امسال لحاظ کرده‌ایم. دوربرگردان سمنگان هم از جمله نقاط حادثه‌خیز است که هنوز هیچ بودجه‌ای برایش تخصیص داده نشده است. فرماندار شهرستان سنقروکلیایی هم در ادامه از هزینه شدن بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه شهرستان در سال گذشته می‌گوید: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه سنقر، پروژه بزرگراه سنقر- بیستون است.

تنها ۹ کیلومتر از این مسیر در محدوده شهرستان سنقر است که ۵ کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است. «محمد ناصر معصومی‌زاده» از صرف اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی برای این پروژه در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: امسال نیز بیش از این اعتبار برای این پروژه اختصاص می‌یابد.

کد خبر 456928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha