یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه در جریان حضور خود در نیویورک برای تشریح سیاست‌ها و رویکردهای روسیه در عصرحاضر، برای آنکه بتواند پیام خود را به بهترین شکل به خبرنگاران برساند به درسی که مادرش به او در کودکی داده است، اشاره کرد.

سرگئی لاوروف

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر کهنه کار روسیه که بیش از یک دهه است بر این مسند نشسته است، در زمانی که می‌خواست نظر خود را در خصوص انتشار احتمالی متن مکالمات تلفنی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهوری روسیه و آمریکا بیان کند، اظهار داشت که مادرش در کودکی به او توصیه کرده «هرگز نامه‌های دیگران را نخواند».

وی افزود: مادرم به من آموزش داده که خواندن نامه دیگران کار خوبی نیست و من از کودکی یادگرفته‌ام از این توصیه مادرم پیروی کنم. بویژه اینکه موضوع سخنان دو نفر مطرح است که ملت‌های دوکشور آنها را برای مقام ریاست جمهوری انتخاب کرده‌اند.

لاوروف این پاسخ را در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران پیان کرد که گفت: دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که روسیه نمی‌خواهد متن گفت‌وگوی روسای جمهوری روسیه و آمریکا منتشر شود؛ آیا این مساله سبب نگرانی کرملین شده است؟

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: سنت‌هایی از جمله اصول دیپلماتیک وجود دارد که سطح معینی از محرمانه بودن و توافق دو طرف در این مسائل را شامل می‌شود.

وی افزود: در مورد اینکه چه کسی تصمیم به انتشار متن گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی روسای جمهوری آمریکا و اوکراین گرفته است، حرفی ندارم چرا که همه از اصول و آداب دیپلماتیک خبر دارند.

هفته گذشته رسانه‌های آمریکا از افشای متن کامل مکالمه «دونالد ترامپ» با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در تاریخ سوم مرداد ماه خبر دادند که کمی بعد در پنج صفحه منتشر شد.

دراین مکالمه، ‌ ترامپ از زلنسکی خواسته بود تا تحقیقات درباره «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» رقیب انتخاباتی خود را که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، با سرعت بیشتری دنبال شود.

«هانتر بایدن» برای شرکت گاز اوکراینی تا سال ۲۰۱۹ کار کرده است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در روزهای اخیر از امکان زد و بند روسای جمهوری روسیه و آمریکا سخن گفته و خواستار انتشار متن مذاکره تلفنی آنها شده است.

لاوروف در ادامه سخنان خود این پرسش را مطرح کرد که آیا علنی کردن گفت وگوی دونفر یا ایجاد هیاهو در خصوص بحث ها و انتشار گفت‌وگوهای سران دولت‌ها به معنی دمکراسی است؟

وی افزود: در این شرایط دیگر چگونه می‌توان کار کرد؛ ما از مفاد و بندهای کنوانسیون وین درخصوص روابط دیپلماتیک و کنسولی پیروی می‌کنیم که در آن همه چیز به وضوح نوشته شده است.

لاوروف به رسانه‌ها و خبرنگارانی که به شدت تلاش می‌کنند به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنند، توصیه کرد قوانین و اسناد مربوط به روابط دیپلماتیک را مطالعه کنند.

کد خبر 456741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha