یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: غارقیژه‌لان به عمق ۷۶۳ متر به عنوان دومین غار عمیق ایران پس از غارجوجار شناخته شده است، غار پرآو که قبلا در رتبه دوم ایران بود، در رتبه سوم جای گرفت.

غارنوردي

به دنبال اکسپدیشن ۲۰۱۹ که با همت غارنوردان کرمانشاه و همکاری غارنوردان ایتالیایی انجام شد، غار قیژه‌لان واقع در کوه ‌پرآو به ژرفای ۷۶۳ متری رسید و مشخص شد از غار پرآو  ژرف‌تر است.

یوسف سورنی‌نیا، سرپرست یک تیم حرفه‌ای غارنوردی از شناسایی غار قیژه‌لان واقع در کوه پراو خبر داد و گفت: در روز دوم مهر ماه مصادف با روز غارهای پاک تیم ۶ نفره‌ای متشکل از غارنوردان ایرانی و ایتالیایی موفق شد تا عمق ۷۶۳ متری این غار را پیمایش کند.

این غارنورد اظهار داشت: سال گذشته غار قیژه‌لان تا عمق منهای ۶۸۵ متری شناسایی شده بود، امسال با نفوذ مجدد به داخل غار از فلات شمالی کوه ‌پرآو و پس از تلاش‌های سخت و نفس‌گیر چندین روزه، با رکورد ۷۶۳ متری عنوان دومین‌غار عمیق‌ ایران را جابجا کردیم.

سرپرست تیم غارنوردی با بیان این که غارنوردی امسال در پی برنامه شناسایی و تکمیل اکتشاف سال گذشته انجام شد، گفت: غار قیژه‌لان به عمق ۷۶۳ متر به عنوان دومین غار عمیق ایران پس از غار جوجار شناخته شده است و غار پراو که قبلا در رتبه ‌دوم ایران بود، در رتبه‌ سوم جای گرفته است.

وی افزود: این ششمین سال از اجرای اکسپدیشن  است که با حضور جان لوکا، فرانچسکو و ماریا روزاریا از کشور ایتالیا، علی دائی‌چین و بهرام کربلایی از ایران (کرمانشاه) به مدت ۷ روز از تاریخ بیست و هشتم شهریور لغایت دوم مهر ماه برگزار شد.

وی در پایان بیان کرد: مسیر غار بسیار تنگ و عبور از گذرگاه‌ها بی‌نهایت دشوار بود، به طوری که می‌توان گفت که این غار یکی از سخت‌ترین غارهای ایران به شمار می رود و این در حالی است که وجود  گل و لای  فراوان در این غار باعث می‌شود که جای ایجاد کمپ و محلی برای استراحت در آن وجود نداشته باشد.

کد خبر 456658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha