رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ۲۰ روز به اربعین حسینی باقی مانده است و مردم و مسئولان استان ایلام برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین در حال آماده‌سازی امکانات هستند.

اربعين

هرچه به اربعین سرور و سالار شهیدان نزدیک‌تر می‌شویم، شور و اشتیاق مردم برای شرکت در کنگره بزرگ اربعین و جنب و جوش آنها و مسئولان برای فراهم کردن مقدمات خدمات‌رسانی به زائرین حسینی بیشتر می‌شود. تردد زائران در مرزهای چهارگانه کشور شامل مهران در استان ایلام، چذابه و شلمچه در خوزستان و خسروی در کرمانشاه از ابتدای محرم آغاز شده و کم‌کم در حال اوج گرفتن است.

مرز مهران، به دلیل امنیتش و نزدیک بودن به کربلای معلی، طی سال‌های گذشته شاهد تردد ۶۰ درصد زوار اربعین بوده است و امسال هم با توجه به حذف ویزا قطعا زائران بیشتری از آن برای سفر به عتبات عالیات استفاده می‌کنند. تردد حداقل ۲ میلیون زائر اربعین در استان ۵۵۰ هزار نفری استان ایلام نیازمند امکانات و زیرساخت‌های مطلوب است و امسال مسئولان استان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا تردد زائران در این استان بدون کمترین مشکل انجام پذیرد.

  • راه‌اندازی موکب‌ در ۲۱ نقطه استان

رئیس قرارگاه اربعین استان ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: جانمایی دائم موکب‌هایی که در ایام اربعین به زائران خدمات ارائه می‌دهند، یکی از اقدامات این ستاد است. «احمدی کرمی» می‌افزاید: در استان مجموعا ۲۱ نقطه برای جانمایی موکب‌های دائمی مشخص شده است. وی بیان می‌کند: یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک استان، سه‌راهی کارزان نزدیک کارخانه سیمان است که به عنوان یکی از موکب‌های اصلی‌ استان با هماهنگی و حمایت بنیاد مستضعفان راه‌اندازی شده است.

  • خدمات اینترنتی و تلفن همراه

مدیرعامل شرکت مخابرات استان نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: این شرکت یکی از دستگاه‌های مهم خدمات‌رسان به زائران در ایام اربعین حسینی است. «حشمت‌الله اسدی» اظهار می‌کند: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و نیازمندی‌هایی که زائران در این ایام خاص دارند، تمهیداتی در حوزه ارتباطات تلفن همراه و اینترنت پرسرعت اندیشیده شده است که به مرور زمان و با نزدیکی به ایام اربعین امکانات در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: مسیر ایلام تا پایانه مرزی مهران را تحت پوشش اینترنت پرسرعت موبایلی قرار داده ایم. در خود شهر مهران و پایانه مرزی هم با اضافه کردن ۶ دستگاه کانکس اضطراری، ظرفیت لازم در استفاده از سرویس تلفن همراه و اینترنت ایجاد شده است. اسدی می‌گوید: در حد فاصل مهران و پایانه مرزی نیز وای‌فای رایگان در اختیار زائران قرار خواهیم داد. همچنین در پایانه مرزی مهران ۱۰ دستگاه تلفن ثابت همگانی نصب می‌شود. وی می‌افزاید: یکی دیگر از اقدامات شرکت مخابرات، تامین نیازهای ارتباطی دستگاه‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در استان است. امکاناتی از جمله پهنای باند ارتباطی دستگاه‌ها توسط شرکت مخابرات تامین می‌شود.

  • ادامه ثبت‌نام زائران اربعین

همچنین، مدیرکل حج و زیارت استان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: تاکنون بیش از ۸ هزار نفر از متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین در استان ایلام اقدام به ثبت‌نام در سامانه «سماح» کرده‌اند و ثبت‌نام تا چند روز مانده به اربعین ادامه دارد. «حمید مصطفایی» می‌افزاید: برای رفاه حال زائران اربعین، در شهر مهران هم ۳ مرکز برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده است.

وی می‌گوید: افرادی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، مربوط به هر شهر و استانی که هستند، هنگام مراجعه به مرز مهران می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و ثبت‌نام خود را انجام دهند. یک نقطه هم در پایانه مرزی مهران برای ثبت‌نام در نظر گرفته‌ایم. مصطفایی ادامه می‌دهد: با این‌که امکان ثبت‌نام در مرز مهران وجود دارد، اما از همه کسانی که قصد اعزام به عتبات عالیات را در ایام اربعین دارند، می‌خواهیم که با ثبت‌نام قبلی در سامانه سماح، اقدام به خروج از کشور کنند.

  • ثبت‌نام اتباع عراقی مقیم استان

مدیرکل اتباع خارجی استانداری ایلام نیز در گفت‌وگو با همشهری به ثبت‌نام اتباع عراقی مقیم استان اشاره می‌کند و می‌گوید: ثبت‌نام اتباع عراقی مقیم استان برای شرکت در کنگره عظیم اربعین حسینی از ۳ مهر شروع شده است و تا ۱۳ این ماه ادامه دارد. «الیاس فتاحی» ادامه می‌دهد: اتباع عراقی که قصد شرکت در این مراسم بزرگ و معنوی را دارند، برای ثبت‌نام باید ۴ قطعه عکس ۴×۳ و همچنین ۴ برگ کپی رنگی کارت هویتی به همراه داشته باشند و به مدیریت اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مراجعه کنند. به گفته این مسئول، ثبت‌نام و صدور روادید برای اتباع عراق مقیم استان کاملا رایگان است.

  •  برپایی موکب‌ها

استاندار ایلام در تشریح آخرین وضعیت استان برای ایام اربعین می‌گوید: خدمات‌رسانی به زائران اربعین رسما از ۱۳ مهر آغاز می‌شود و تا ۳۰ مهر ادامه دارد. در این بازه زمانی برخی موکب‌ها برپا می‌شوند و تعداد دیگری از موکب‌ها چند روز مانده به اربعین و چند روز بعد از اربعین برپا می‌شوند. «قاسم سلیمانی دشتکی» می‌افزاید: برای مدیریت بهتر جمعیت لازم است برخی موکب‌ها برای خدمات‌دهی به زوار، خارج از استان و در استان‌های همسایه برپا شوند. وی اظهار می‌کند: مردم مهمان‌نواز ایلام در انتظار زائران اربعین هستند و مانند سال‌های گذشته برای پذیرایی و اسکان زوار سنگ‌تمام خواهند گذاشت.

  • همه پای کارند

سلیمانی دشتکی با اشاره به این‌که ۱۸ استان تعهد کرده‌اند در ایام اربعین در ایلام موکب بزنند، بیان می‌کند: امسال با توجه به حذف ویزا بحث تراکم جمعیت است که برای آن تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. استاندار ایلام می‌گوید: مهران مرز اصلی‌ کشور برای تردد زوار اربعین است و سالانه حدود ۲ میلیون زائر در آن تردد می‌کنند. امسال به دلیل حذف ویزا قطعا آمار زائران بیشتر خواهد شد و ما باید برای تردد حدود ۴ میلیون زائر آمادگی داشته باشیم. وی می‌افزاید: دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان هم پای کار هستند و از قبل تقسیم وظایف انجام شده است و در زمینه پذیرایی و اسکان اضطراری و سایر موضوعات اربعین مشکلی نداریم.  

کد خبر 456580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha