همشهری آنلاین: منوچهر انور در بخش‌هایی از سخنان خود در نخستین حلقه ویرایش در ایران از خاطره‌های همکاری با انتشارات فرانکلین و آغاز فعالیت نجف دریابندری صحبت کرد.

نخستین حلقه ویرایش در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، انور که مستندساز، گوینده و ویراستار است، در جلسه نخستین حلقه ویرایش در ایران گفت: همایون صنعتی‌زاده یک‌بار کتابی را نشانم داد که جلد براق سفید داشت، روی آن مینیاتور اعلا چاپ شده بود و نثری عالی‌ داشت. گفت ما این کتاب‌ها را در ایران چاپ می‌کنیم. تو هم بیا برای ما کتاب بخوان و گزارش بنویس. برایت میز می‌گذاریم و رویش تا طاق کتاب می‌چینیم. من به فرانکلین آمدم و مشغول کار شدم.

وی ادامه داد: آن زمان امیرحسین آریانپور جلد دوم «تاریخ تمدن» را ترجمه کرده بود. نثر خیلی قشنگی داشت. صنعتی‌زاده گفت که مقابله کنم. گفتم دارم گزارش می‌نویسم. گفت آن را بگذار کنار و این کار را انجام بده. به هر ‌حال مقابله کردم و دیدم که کتاب را کاملاً تلخیص کرده و کلیات را آورده است. در ‌حالی که ویل دورانت با لحن شاعرانه جزئیات را توضیح می‌دهد. چند ماه طول کشید. بعد آریانپور آمد و وقتی کار را دید، گُل از گُلش شکفت و گفت عالی است.

انور با اشاره به اینکه پس از چاپ کتاب از نظر صنعتی‌زاده ادیتور شده بود، گفت: آن زمان در سال ۳۷ به من ۵۰۰ تومان می‌دادند که حقوق خوبی بود. از آن ماه یک‌دفعه شد ۱۵۰۰ تومان. حجم کتاب‌ها زیاد بود و من دیدم یک‌نفری این کار شدنی نیست. صنعتی‌زاده گفت ادیتور استخدام کن. من به نادرپور پناه بردم و او گفت آقافتحی [استاد مجتبایی] ما چطور است؟ گفتم که ایشان در دانشگاه بوده‌اند، اگر بپذیرند عالی است و من نجات پیدا کرده‌ام. و این‌طور شد که ما ایشان را قاپیدیم!

انور سخنانش را چنین ادامه داد: حجم کتاب‌ها زیاد می‌شد و ما نیرو نیاز داشتیم. آن موقع دکتر عبدالرحیم احمدی هم بود و گفت کسی را می‌شناسد که خیلی خوب است. منظورش نجف دریابندری بود. یک روز آمد، با آن عینک ته‌استکانی. کتابی را جلویم گذاشت که اسمش بیگانه‌ای در دهکده ترجمه شده و اسم اصلی‌اش بیگانه غریبه بود. گفت بیگانه‌ای در دهکده را احمد شاملو انتخاب کرده و می‌خواهد در خوشه چاپ کند. به صنعتی‌زاده گفتم دریابندری را بقاپ! خلاصه، بعد از آمدن دریابندری، ما شده بودیم یک مثلث و با هم تعاطی افکار داشتیم.

نشست نخستین حلقه ویرایش در نشر ایران از سلسله‌نشست‌های انتقال تجربه با حضور استادان منوچهر انور، سیروس پرهام و فتح‌الله مجتبایی، پیشکسوتان ویرایش عصر چهارشنبه سوم مهرماه در دفتر انتشارات فنی ایران برگزار شد.

کد خبر 456560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha