همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «حوا، مریم، عایشه» به کارگردانی صحرا کریمی به نمایندگی از افغانستان در نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی شد.

فيلم حوا، مريم، عايشه نماينده افغانستان در اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، نخستین تجربه کارگردانی کریمی در عرصه فیلم بلند داستان تابستان امسال در بخش افق‌های جشنواره ونیز روی پرده رفت. هر چند پیش از نخستین نمایش جهانی آن، این آنجلینا جولی بود که با پیام پرمهر خود بر فیلم مهر تایید زد و نام «حوا، مریم، عایشه» را سر زبان‌ها انداخت. این کارگردان پیش‌تر در ۲۰۰۹ مستند «زنان افغان پشت فرمان» را ساخته بود و حالا نماینده افغانستان در اسکار ۲۰۲۰ است.

فیلم داستان سه زن را در سه دنیای متفاوت از افغانستان امروز روایت می‌کند؛ حوا خانه‌دار است و روزها را با رویای فرزندی سپری می‌کند که در رحم دارد، مریم دانش‌آموخته دانشگاه و خبرنگار تلویزیون است و می‌خواهد از شوهرش جدا شود و عایشه که در نوجوانی باردار شده، باید تن به ازدواجی اجباری بدهد تا خود و خانواده‌اش را از یک رسوایی نجات دهد. «حوا، مریم، عایشه» داستان این سه زن است.

جولی که علاقه‌ای ویژه به موضوع افغانستان دارد و در قالب فرستاده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بارها به این کشور سفر کرده، پیش از نمایش «حوا، مریم، عایشه» در بخش افق‌های ونیز آن را ستود و در پیامی اختصاصی درباره فیلم چنین نوشت: «در زمانه‌ای که افغانستان در پی دست یافتن به آینده‌ای متعادل چشم دوخته، این فیلم به ما یادآوری می‌کند زنان افغان شایسته آزادی، استقلال و انتخاب امن و ایمن هستند.»

افغانستان از سال ۲۰۰۲ و هفتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار ۱۳ فیلم به آکادمی اسکار معرفی کرده و امیدوار است در چهاردهمین حضور، با «حوا، مریم، عایشه» نخستین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار از بخش بهترین فیلم بین‌المللی با نام قبلی بهترین فیلم خارجی‌زبان شود.

کد خبر 456517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha