شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

دومین نشست از سلسله نشست‌های تبیینی معارف دفاع مقدس با حضور سه تن از فرماندهان عملیات‌های دفاع مقدس و اصحاب رسانه و با همت و همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان بسیج رسانه اصفهان برگزار شد.

حماسه‌سازان اصفهانی

به گزارش همشهری، سردار «محمدعلی مشتاقیان» که از جانبازان دفاع مقدس است به نقش مهم اصفهان در دفاع از ایران اسلامی پرداخت و گفت: استان اصفهان بیشترین یگان را در دفاع مقدس داشت و دو لشکر مهم دفاع مقدس شامل لشکر ۱۴ امام حسین(ع) به فرماندهی حاج حسین خرازی و لشکر ۸ نجف اشرف، از استان اصفهان بود.

وی اظهار کرد: اولین بار شهید احمد کاظمی با بی‌سیم گفت خرمشهر را خدا آزاد کرد. در آزادسازی خرمشهر رزمندگان از دو محور گمرک توسط لشکر ۸ نجف اشرف و محور پل نو توسط لشکر ۱۴ امام‌ حسین(ع) وارد خرمشهر شدند و در مرحله آخر آزادسازی خرمشهر توسط یگان‌های اصفهان انجام شد.  مسئول اطلاعات و عملیات و فرمانده گردان در لشگر ۱۴ امام حسین(ع) با اشاره به شکست حصر آبادان در ۵ مهرماه ۱۳۶۰در عملیات ثامن‌الائمه(ع) گفت: این حماسه بزرگ در عملیاتی از محور دارخوین به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی و محور ایستگاه ۷ آبادان به فرماندهی حاج مرتضی قربانی ومحور ایستگاه فیاضیه آبادان به فرماندهی شهید حاج احمد کاظمی و توسط فرماندهان و بیشتر نیروهای اصفهان آفریده شد.

وی ادامه داد: علت استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر را باید در شرایط زمانی و مکانی آن دوره جست‌وجو کرد.  مسئول اطلاعات و عملیات و فرمانده گردان در لشگر ۱۴ امام حسین(ع) افزود: پس از آزادی خرمشهر ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک کشور در اشغال دشمن بود و خوی تجاوزگری و جنگ رژیم بعثی مانع از اتمام جنگ می‌شد. از سوی دیگر در آغاز جنگ هدف دفاع از میهن بود اما پس از آن با عملیات‌های مختلف به سمت آزادسازی خاک کشور پیش رفتیم. این جانباز ۷۰ درصد و یادگار دفاع مقدس تاکید کرد: استکبار جهانی با هدف نابودی انقلاب اسلامی حامی و مشوق صدام در جنگ با ایران شد. با این‌که قبل از شروع رسمی جنگ علیه ایران، پاسگاه‌های مرزی مورد تهاجم دشمن واقع شد و تعدادی اسیر و شهید شدند، اما به طور رسمی عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ وارد جنگ با ایران شد.  در ادامه «مرتضی نریمانی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس گفت: جهاد سازندگی با ابتکارات و خلاقیت‌هایی که به خرج داد نقش ویژه‌ای در دفاع مقدس داشت. از یک سو نهادی تازه تاسیس بود که برای شرکت در جنگ تعریف نشده بود و از سوی دیگر جنگ مبنای هویت جهاد سازندگی شد.  

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد ما در دوران جنگ تحمیلی تکیه بر توان خودی بود و دنیا به توان ما باور پیدا کرد. با تمام کمبودهای نظامی و تجهیزات لازم برای حضور در یک نبرد ناجوانمردانه توانستیم با تکیه بر آیه قرآنی که نباید زیر سلطه ظالم و طاغوت برویم و با خلاقیت و نوآوری، از تجاوز دشمن سربلند بیرون آییم.  نریمانی با اشاره به این‌که دفاع مقدس مختص به زمان خاصی نیست، تصریح کرد: ما در زمینه اقتصادی نتوانستیم دفاع لازم را داشته باشیم تا جایی که دشمن این ضعف را مورد سوء استفاده خود قرار داده است. در آخر «مهدی سیوندیان» که از فرماندهان دوران دفاع مقدس است، گفت: صدام پس از فتح خرمشهر به دنبال اتمام جنگ نبود، بلکه به دنبال تخریب اقتدار ایران پس از فتح خرمشهر بود و از آن جا که بیشتر مردم عراق شیعه‌مذهب بودند، او از تزلزل موقعیت خود وحشت داشت. بنا به فرمایش امام راحل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر اجتناب‌ناپذیر بود.

کد خبر 456495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha