دلارام عظیمی: از نگاه تمامی رسانه های خبری جهان، نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سراسر این کشور برگزار شد، از پیش مشخص شده است.

تقریباً از دسامبر گذشته، زمانیکه ولادیمیر پوتین، دیمیتری مدودف، حقوقدان 42 ساله و معاون اول نخست وزیر روسیه را به عنوان کاندیدای حزب روسیه متحد معرفی کرد مشخص شد که او کسی است که قرار است پس از او رئیس جمهور این کشور باشد.

براساس آخرین نظرسنجی‌ها تقریباً 69% از شهروندان روسی در انتخابات شرکت می‌کنند که این مقدار 6% بیشتر از تعداد رأی دهندگان در انتخابات سیاسی دسامبر گذشته است.

درحالی که مدودف باید برای احراز مقام ریاست جمهوری چیزی در حدود 70% آرا را به خود اختصاص دهد، کاندیدای تحت حمایت پوتین در راه رسیدن به کرملین رقیب خاصی پیش رو ندارد.

رقبای اصلی او گنادی زیوگانف رهبر حزب کمونیست و ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات ملی  هستند که از شانس چندانی برای پیشی گرفتن از مدودف برخوردار نیستند.

کاندیدای سوم هم اندری بوگدانف نامزد حزب اقلیت دموکراتهاست که حتی هرگز در دوما نماینده ای نداشته است. در این میان کاندیدایی که از کمیسیون مرکزی انتخابات کنار گذاشته شد،  نخست وزیر سابق روسیه میخائیل کاسیانف بود که البته او نیز به دلیل عدم برخورداری از محبوبیت عمومی تهدیدی جدی برای مدودف تلقی نمی شد.

مدودف تبلیغات انتخاباتی خاصی  برای رای گیری امروز انجام نداد چراکه نه تنها از حمایت بیشتر دولتمردان و سیاستمداران روس برخوردار بود، بلکه تقریبا هر روز در تمامی شبکه های خبری روسیه به دلیل ملاقاتهای کاری گوناگون و حضور در بیشتر پروژه های دولتی به چشم می خورد.

او حتی از هرگونه رویارویی با سه کاندیدای دیگر مقام ریاست جمهوری با طرح این شعار که "حرف زدن فایده ای ندارد، مهم عمل کردن است " خودداری ورزید و تنها چهارشنبه گذشته اولین سخنرانی تشریفاتی خود را به عنوان کاندیدای پست ریاست جمهوری ایراد کرد.

با این همه انتخابات سراسری روسیه به همین خاطر، فاقد استانداردهای معمول معرفی شده است. در روزهای اخیر در مسکو هیچ تابلوی تبلیغاتی انتخاباتی به چشم نخورد و حتی روزنامه ها هم به موضوع انتخابات توجه خاصی نشان ندادند. 

شاید برای اینکه مدودف بی رقیب تر از آن به نظر می رسید که نیازی به انجام این تشریفات مرسوم و معمول داشته باشد. اگرچه به زعم بسیاری از کارشناسان او به شبحی شباهت دارد که شهروندان روسی تنها در تلویزیون و در نقش معاون اول نخست وزیر وی را دیده اند.

استراتژی طراحی شده از سوی آنهاییکه خواستار حضور او در راس قدرت هستند در جریان انتخابات سیاسی دسامبر با مشکل مواجه شد و برای همین این بار مشاوران او تصمیم گرفتند که فعالیتهای رسمی مدودف را به رویدادی انتخاباتی مبدل کنند.

به همین خاطر همه اقدامات  او در نقش معاون نخست وزیر مقابل دوربین‌های تلویزیونی که او را در کنار ولادیمیر پوتین به تصویر می کشاندند انجام شد.

با اینکه گفته می‌شود در صورت انتخاب مدودف به عنوان رییس جمهور، قدرت کماکان در اختیار پوتین خواهد بود ولی در آخرین ساعات قبل از رای گیری در محافل سیاسی روسیه شنیده می شد با اینکه پوتین به طور رسمی سمت نخست وزیری روسیه را عهده دار خواهد شد ولی مدودف باید در راس امور اجرایی؛ تحولی اساسی در روسیه بعد از پوتین ایجاد کند.

مدودف ساختن جامعه ای که در آن ارزش های زندگی نسبت به گذشته بیشتر شده اند را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. جامعه ای که مالیاتها در آن کاهش قابل توجهی خواهند داشت و آزادی عمل بیشتری در بخش سرمایه گذاری داخلی و حتی خارجی آن انعکاس پیدا می کند.

اگرچه انتظار می رود در جبهه اقتصادی فاکتور خلاقیت محور اصلی فعالیتها باشد. او توسعه اقتصادی روسیه را در نهادها، تاسیسات، خلاقیتها و سرمایه گذاریها جستجو می کند و بنای اقتصادی روسیه را طی 4 سال آینده روی این اصول پایه گذاری کرده است.

روسیه با چنین چشم اندازی آینده اقتصادی روشنی پیش رو خواهد داشت اگرچه فاصله حرف تا عمل طولانی خواهد بود.

در کشوری که فقر، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و تجهیزات پزشکی و امکانات آموزشی بیداد می کند، پوتین با یک برنامه جاه طلبانه اقداماتی جدی برای مبارزه با این مشکلات که مانعی اساسی برای توسعه روسیه به شمار می روند در نظر گرفت. و باید دید مدودف می‌تواند راه دشواری را که  تزار قبلی رفته بود ادامه دهد یا خیر.

همشهری امارات

کد خبر 45632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز